TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

JIKA ENGKAU CINTA KATAKANLAH


Jika engkau cinta katakanlah :

"Inilah jalanku, aku mengajak kalian kepada Allah dengan bashiroh, aku dan pengikut-pengikutku Maha Suci Allah! dan aku bukan termasuk orang-orang yang musyrik".

Jalan dakwah panjang terbentang jauh ke depan. Duri dan batu terjal selalu mengganjal, lurah dan bukit menghadang. Hujungnya bukan di usia, bukan pula di dunia tetapi syurga dan redha Allah.

Cinta adalah sumbernya, hati dan jiwa adalah rumahnya.



PERGILAH KE HATI MANUSIA

Pergilah ke hati-hati manusia ajaklah ke jalan Rabbmu. Nikmati perjalanannya, berdiskusilah dengan bahasa bijaksana. Dan jika seseorang mendapat hidayah keranamu, itu lebih baik dari dunia dan segala isinya.

Pergilah ke hati-hati manusia, ajaklah ke jalan Rabbmu. Jika engkau cinta maka dakwah adalah faham,
Mengerti tentang Islam, Risalah anbiya dan warisan ulama

Hendaknya engkau fanatik dan bangga dengannya seperti Mughiroh bin Syu’bah di hadapan Rustum
Panglima Kisra.




JIKA ENGKAU CINTA KATAKANLAH

Jika engkau cinta maka dakwah adalah ikhlas menghiasi hati, memotivasi jiwa untuk berkarya seperti yang telah dikumat-kamitkan setiap kali solat dalam doa iftitah, “Sesungguhnya shalatku, Ibadahku, hidupku, dan matiku semata bagi Rabb semesta”.

Berikan hatimu untuk Dia, katakan “Allah Ghayatuna”

Jika engkau cinta maka dakwah adalah amal Membangun kejayaan ummat kapan saja di mana saja kamu berada Yang bernilai adalah kerja bukan semata ilmu apalagi lamunan Sasarannya adalah perbaikan dan perubahan, al ishlah wa taghyir Dari diri pribadi, keluarga, masyarakat hingga
Negara Bangun aktivitas secara tertib untuk mencapai kejayaan

Jika engkau cinta maka dakwah adalah jihad sungguh-sungguh di medan perjuangan melawan kebatilan. Tinggikan kalimat Allah rendahkan dugaan syaitan durjana. Bekerja keras tidak kenal lelah adalah rumusnya. Tinggalkan kemalasan, kesenangan, dan berpangku tangan

Jika engkau cinta maka dakwah adalah taat Kepada Allah, Rasul, Al-Qur’an dan sunnahnya serta orang-orang bertaqwa.  Taat adalah wujud syukurmu kepada hidayah Allah. Kerananya nikmat akan bertambah melimpah penuh berkat.


Jika engkau cinta maka dakwah adalah tsabat Hati dan jiwa yang tegar walau banyak rintangan. Buah dari sabar meniti jalan, teguh dalam barisan. Istiqomah dalam perjuangan dengan kaki tidak tergoyah. Berjalan tempang jauh dari penyimpangan.

Jika engkau cinta maka dakwah adalah tajarrud Ikhlas di setiap langkah menggapai satu tujuan. Padukan seluruh potensimu libatkan dalam jalan ini. Engkau adalah daie sebelum adanya kewujudan engkau. Dakwah tugas utamamu sedang lainnya hanya selingan.

Jika engkau cinta maka dakwah adalah tsiqoh. Kepercayaan yang dilandasi iman suci penuh keyakinan kepada Allah, Rasul, Islam, Qiyadah dan junudnya. Hilangkan keraguan dan pastikan kejujurannya. Kerana inilah kafilah kebenaran yang penuh berkah.

Jika engkau cinta maka dakwah adalah ukhuwah. Lekatnya ikatan hati terjalin dalam nilai-nilai persaudaraan. Bersaudaralah dengan muslimin sedunia, utamanya mukmin mujahidin. Lapang dada merupakan syarat terendahnya, itsar bentuk tertingginya. Dan Allah yang Maha Mengetahui menghimpun hati-hati para daie dalam cintaNya.

Berjumpa kerana taat kepadaNya. Melebur satu dalam dakwah ke jalan Allah. Saling berjanji untuk menolong syariatNya. Ya Allah Ya Tuhanku semoga perjalanan dakwahku ini di terima oleh Engkau. Semoga Umat Nabi Muhammad SAW menjadi umat-umat yang berbahagia di Akhirat kelak. Amin.

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST