TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

DETEKTIF CONAN IDOLA SAYA

Wajib bagi Muslim menghalusi setiap berita diterima supaya tidak terbabit dalam kancah berita berunsur fitnah



Saya masih ingat lagi sewaktu zaman kecil-kecil dahulu cerita kartun yang paling suka adalah cerita Conan, satu kisah berkiblatkan dunia penyelidikan, analisa, pembongkaran bukti dan hujah mengajak para penontonnya bukan sekadar menonton sambil ternganga mulut, malah secara halus berkempen agar berfikir secara kritikal, konstruktif dan futuristik. Sehingga kini walaupun saya tidak suka tonton cerita kartun tetapi cerita kartun Conan dan buku komik Conan menjadi pilihan saya mengisi masa ketika bercuti di kampung.

Mungkin daripada tarbiyyah sebegitu menambahkan minat saya dalam arena penghujahan dan perbahasan.

Andai kita lihat realiti semasa, dunia akhir zaman fitnah tersebar bak cendawan selepas hujan.
Sebagai contoh kes liwat dan video seks DS Anwar Ibrahim. Di mana kebenarannya?

Manusia tanpa segan silu menyebarkan berita palsu tanpa bukti, hujah dan fakta yang sahih. Demi kelangsungan nyawa politik dan kepentingan-kepentingan kroni, materialistik, pangkat dan nama, agama Islam mereka jajakan. Dipolitikkan dengan bernafsu tanpa memikirkan akibat dan kemarahan Allah.

Media massa yang dikongkong sanggup dilucutkan etika profesional, kebebasan media disekat tanpa kompromi untuk survival politik. Sungguh keBERSIHan politik acuan islam telah diKOTORkan oleh tangan-tangan yang tidak bermaruah.





FITNAH IBARAT API

Kemajuan teknologi menyenangkan kita semua tetapi ada segelintir yang menyalahgunakannya sehingga membawa kepada penyebaran fitnah. Penyebaran berita yang tidak benar melalui SMS, blog, FB, tv, radio, surat khabar dan media massa yang lain, banyak sekali berlaku sehingga mencetuskan kegusaran masyarakat.

Walaupun nampak mudah tetapi ini sebenarnya adalah sesuatu bentuk fitnah yang berbahaya. Mengenai fitnah, Allah berfirman bermaksud: "Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya." (Surah Al-Baqarah: 191)
Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Akan muncul suatu ketika di mana ilmu Islam dihapuskan, muncul pelbagai fitnah, berleluasa sifat kedekut dan banyak berlaku jenayah." (Riwayat Muslim)

Islam mempunyai kaedah lebih ketat bagi memastikan kebenaran sesuatu berita supaya tidak terperangkap dengan berita berunsur fitnah. Sebagai Muslim dan Muslimah, kita wajib memperhalusi setiap berita diterima supaya tidak terbabit dalam kancah berita berunsur fitnah.

Ini selaras dengan firman Allah yang bermaksud: "Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan." (Surah Al-Hujurat: 6)

Jangan anggap menyebarkan cerita tidak benar itu sekadar kesalahan kecil. Hakikatnya, fitnah itu ibarat api dan dosa membuat fitnah menjauhkan diri dari syurga. Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Muslim hendaklah mengelakkan diri dari terlibat dalam kes-kes seperti ini. Islam mempunyai kaedah lebih ketat bagi memastikan kebenaran sesuatu berita supaya tidak terperangkap dengan berita berunsur fitnah. Wajib bagi Muslim menghalusi setiap berita diterima supaya tidak terbabit dalam kancah berita berunsur fitnah.

Dosa membuat fitnah digolongkan sebagai dosa sesama manusia. Justeru, dosa itu tidak akan diampunkan Allah, melainkan orang yang difitnah itu memberi keampunan terhadap perbuatan itu. Jika semua tuduhan – tuduhan yang dilemparkan itu benar fitnah, apakah mungkin kita dapat senang – senang untuk berjumpa dengan si fulan semata – mata sekadar untuk meminta maaf?


Oleh, lebih baik kita diam – diam sahaja, daripada menjadi muflis diakhirat. 
Maksud berdiam di sini adalah lebih baik berdiam diri daripada menyebarkan berita yang tidak pasti dan tiada bukti. Tetapi harus untuk menyebarkan kebenaran yang sering ditutupi oleh media arus perdana. 

Umat Islam tentu tidak lupa pada sejarah menyebabkan kematian khalifah ketiga kerajaan Islam di Madinah iaitu Uthman Affan, peperangan sesama Islam atau perang saudara ketika zaman pemerintahan Saidina Ali dan meruntuhkan kekuatan Bani Umaiyah serta empayar besar kerajaan Melayu Melaka.

Malah tentu segar ingatan kita kisah isteri Rasulullah SAW iaitu Saiyiditina Aisyah RA yang telah difitnah sehinggakan tercetusnya "perang psychology" kepada Nabi SAW seperti termaktub dalam ayat 11-16 dan 19 Surah An-Nur.

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST