TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

DAIE : PERUT BUNCIT MALAS BERKERJA


Ragam budak UKM :

"Man, jom pergi ceramah Isra' Mikraj malam esok kat surau"
"Boleh. Tapi ada merit tak?"

Ragam masyarakat Malaysia :

"Kau free tak sabtu ni? Masjid kita perlukan orang untuk gotong royong"
"Sabtu ni ye. Aku ada jemputan kenduri. Kalau ada makan-makan boleh la aku datang"




APA YANG DIKEJAR?

Walaupun ana bukanlah sesiapa dalam organisasi Surau ar-Razi HUKM, namun pengalaman setahun menjadi setiausaha Persatuan BADAR (Badan Dakwah dan Rohani) di UKM Kampus KL ketika berada di Tahun 2 cukup untuk ana kenal ragam masyarakat kampus.

Setiap kali program mesti ada edaran senarai nama untuk merit kolej. Untuk apa? Satu ketika, ana pernah mendengar daripada adik junior "Fighting for merit! Fighting! Fighting! Kita mesti duduk kolej dalam next year"

Semangat betul adik tersebut. Sayangnya, semangatnya diletak pada benda yang salah. Tak salah untuk mengejar merit untuk duduk dalam kolej. Ana faham jika duduk kolej luar, payah, tak dapat sertai semua program kolej, keselamatan kurang terjamin dan yuran kolej mahal.

Ana masih ingat naqibah ana berpesan ketika ana Tahun 1, kami sedang berusrah dan beliau berpesan : "adik-adik, akak tak sekat kalau kita mengejar merit, tapi harus diingat niat perlu betul. Contoh, kalau aku tak dok kolej dalam, surau akan sunyi sepi. atau aku mesti dok kolej dalam supaya mudah untuk aku pergi program-program kerohanian BADAR."

Mindset antum kena betul. Jangan dok sedap trend adik-adik junior kejar merit dapat dok kolej dalam semata-mata. Ana cukup kesian adik-adik yang tinggal di kolej luar. Pasrah. "Tak ape lah dok kolej luar boleh fokus study. Amek medik kan sibuk, tak boleh la join banyak sangat program". Terus luntur, terpadam semangat mereka. Daripada Tahun 1 sehinggalah kini, Tahun 3.

Pengalaman ana sepanjang hidup di UKM, walaupun orang kata "superbz lady" terlalu banyak memegang jawatan dalam organisasi mahupun program, namun nama ana tidak pernah tersenarai untuk penempatan kolej dalam! (kecuali Tahun 3, itupun tak disangka-sangka)

Itulah realitinya. Ana tetap bersabar menanti. Ana yakin ana percaya mungkin ada hikmah yang Allah mahu tunjukkan. Dan alhamdulillah ana tetap tinggal di kolej dalam walaupun lambat daripada orang lain.

Ana mampu memerhati ragam masyarakat kampus, bahkan ana turut terkesan dengan perilaku sahabat ana di kampus Bangi. Datang usrah datang meeting, dihiburkan dengan imbuhan makan-makan. Kata mereka seronok berusrah, seronok bermeeting, brainstorming sampai "pecah kepala", sehingga lewat 2, 3 pagi tak kisah andai ada makanan.

Ana tahu mereka hanya berseloroh. Jangan dibiasakan tabiat sebegitu. Lihat sahaja masyarakat di luar, seusai program walaupun sekerat hari mesti dijamu dengan makanan. Nampak memang perkara remeh fenomena perut "mengandung 2,3 bulan", berat semakin bertambah saban bulan, bukan saban tahun lagi. Sehinggakan perasaan malas berjuang malas bergerak kerja beransur-ansur menyelinap ke dalam tubuh seorang daie.

Antum boleh tengok ustaz-ustaz kita di luar, antum yang menyebabkan mereka "mengandung". Antum yang "dera" mereka. Selepas habis ceramah didera dengan makanan berat berkalori tinggi. Jika ada 10 program pada hari tersebut, maka 10 kali ustaz tersebut makan demi menjaga hati pihak penganjur. Bersalah?

"Perut itu sarang PENYAKIT dan punca segala PENYAKIT TARBIYYAH. Sarang KEMALASAN, ubat kuat tidur, mengabaikan ibadah dan melemahkan kerja otak berfikir yang mudah ditusuk oleh syaitan. Maka melaparkan perut adalah raja segala UBAT".

Mahu ditegur siapalah ana. Tapi ana tahu itu adalah tanggungjawab untuk menegur.

Pengalaman ana sedari Tahun 1 mengikut senior turun ke medan lapangan masyarakat, kami beropkim, membuat rawatan kesihatan percuma di celah-celah kampung, desa, malah di perkampungan orang asli banyak mentarbiyyah (mendidik) diri. Merasai dan menjiwai kehidupan mereka yang lebih miskin dan susah untuk bernafas. Masakan tidak, rumah sekangkang kera, bagai pondok buruk yang menanti untuk rebah. Orang-orang asli ini sangat terbiar bukan setakat dari sudut kehidupan materialistik malah pegangan akidah mereka. Diislamkan namun ditinggalkan, dibiarkan seperti tali bergatung. Tiada follow up yang sistematik.

Ia adalah pengalaman yang perlu diperbaiki.

Setiap kali habis program atau ketika waktu makan tengahari, pasti ada makanan berlaukkan mewah. Ana bukan ingin menjadi seorang yang cerewet. Tidak sesekali. Malah, tidak salah untuk memberi kami makan. Tapi haruslah bersederhana dan berpada.

Bukankah molek duit makanan yang boleh dijimat diinfaqkan kepada yang lebih memerlukan?
Usah ber"persepsi" usrah mesti ada makan, bekerja mesti ada makan. Seolah-olah didoktrin setiap perbuatan mesti ada balasan, atau sebagai daya tarikan.

Jika benar-benar ingin menjadi seorang doktor berjiwa masyarakat, seorang pendakwah, seorang pemuda Islam, seorang pejuang agama Allah, kita perlu ikhlas dan bersederhana dalam bekerja. Ana cukup segan berusrah bersama para doktor. Bukan sebab level mereka lebih tinggi daripada ana, tetapi lambakan makanan yang mewah-mewah selepas habis usrah.




MUHASABAH DI PENGHUJUNG

Mungkin ada persoalkan keikhlasan. Ana tiada niat mahu pertikaikan keikhlasan antum bahkan ikhlas itu adalah rahsia Allah. Hanya Allah sahaja yang tahu hati kita ikhlas atau tidak dalam perjuangan kehidupan.

Cuma renungkan kata-kata ini :

Ramai yang berkata tentang ikhlas, ada yang mempertikaikan keikhlasan seseorang, ada pula yang mendakwa tindakannya dibuat secara ikhlas. Apa sebenarnya ikhlas? Benarkah manusia, khususnya umat Islam di dunia kini terlalu kurang keikhlasan? Ikhlaskah diri kita dalam berdakwah, berpolitik, menulis, bercerita, belajar, mengajar, mendidik dan berniaga?

Satu persoalan yang besar di sisi Islam dan keikhlasan memerlukan satu mujahadah besar. Ia tidak mudah dan hanya mampu dicapai KECUALI oleh mereka yang benar-benar telah berjaya menanggalkan kecintaan kepada semua jenis makhluk, sama ada ia adalah pangkat, pujian, harta, dianggap selebriti, wang dan kebanggaan.


Allah swt meningatkan :-
قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّينَ

Ertinya : Katakanlah: ""Sesungguhnya aku diperintahkan supaya mengabdikan diri kepada Allah dengan ikhlas ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama ( Az-Zumar : 11)

Nabi s.a.w pula bersabda :-
إن الله لا يقبل من العمل إلا ما كان له خالصًا، وابتغي به وجهه

Ertinya : Sesungguhnya Allah swt tidak akan menerima amalan kecuali apa yang dibuat dalam keadaan ikhlas, berkeinginan kepada wajahNya ( Al-Bukhari, no 97, kitab al-Ilm)


‘ Setiap yang bernyawa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan. Dan kamu akan dikembalikan hanya kepada Kami ‘ ( surah Al-Anbiyaa’ : 35 )

Bersama-samalah kita mengejar merit akhirat sebelum maut menjemput kita. Berusahalah sebanyak mungkin mengumpul bekalan yang pastinya dapat menyelamatkan kita kelak. Keep Allah in our heart forever



p/s : penulisan bukan mengkritik sesiapa. maaf andai terasa. hanya mahu kita mengambil benang dan menjahit semula sejadah iman yang sudah terkoyak dek kata-kata gurauan yang telah mejadi darah daging kita.

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST