TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

TERPAKSA BERJALAN JAUH

Berjalan, Melihat dan Mentafsir : sebuah contengan jalanan sebuah kehidupan hamba Allah 



Kehidupan sejati adalah sebuah perjalanan.
Perjalanan panjang untuk menuju kampung halaman idaman
Perjalanan yang lama dan melelahkan demi mencapai sebuah tujuan
Perjalanan yang berliku dan penuh dengan mehnah dan tribulasi di setiap langkah kehidupan


Sebuah perjalanan kehidupan tidak selamanya dilalui dengan lancar malah tidak bebas dengan segala hambatan. Ada kalanya kita hanya bisa terdiam, terhenti dan tertahan, tanpa meneruskan perjalanan. Seperti layaknya seorang penunggang motorsikal yang sedang menunggu “lampu hijau” di traffic light, atau laksana pejalan kaki yang menanti waktu yang tepat untuk menyeberang jalan.

Ya, hidup kita, di sepanjang perjalanan yang telah sedang dan akan terus kita tempuh senantiasa dihadapkan pada “persimpangan jalan”. 



Sebuah pesanan untuk sang musafir perjalanan. Diambil dari sebuah artikel untuk perkongsian :
“Engkau tidak diciptakan untuk menjadi orang susah, makhluk celaka, tidak juga hamba yang sengsara! Engkau diberikan kehidupan bukan dengan maksud agar hidupmu dihabiskan hanya di ‘persimpangan jalan’. Namun, sesungguhnya engkau diciptakan dengan sebaik-baik penciptaan, setinggi-tingginya kemuliaan, demi mereguk kenikmatan, kebahagiaan, dan kemenangan!
Engkau telah dianugerahi nafas untuk hidup, agar Engkau sanggup menjalani kehidupan ini dengan baik dan melewatinya dengan selamat. Kerana, ‘hidup itu untuk dijalani‘, maka ‘berjalanlah’! Dan, kerana kehidupan adalah perjalanan, hanya orang-orang yang berjalanlah yang dikatakan benar-benar ‘hidup’.
Berjalanlah terus, dan janganlah memperpendek umurmu dengan sering berhenti di persimpangan. Sekali lagi, berjalanlah! Kerana…”

1.  Hanya orang yang telah menempuh perjalanan jauh lah, yang akan melihat jalan panjang menuju kampung halaman idaman.

2.  Hidup ini adalah perjalanan. Dan, perjalanan seorang muslim tidak akan pernah berhenti sampai ia berada di depan gerbang Surga.

Selamat menikmati perjalanan… hingga ke keabadian.

Selamat ulang tahun kelahiran buat mereka yang sentiasa dalam kasih sayang dan rahmat Allah.

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST