TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

HADIRNYA HIDAYAHMU

Cubalah renungkan seandainya otak tersebut tidak memperolehi oksigen secukupnya, akibatnya akan sel otak mati. Kemampuan otak akan menurun, daya fikir menjadi lemah. Begitu pula daya ingatan menurun drastik dan kita menjadi cepat lupa. Akhirnya urat saraf menjadi rosak dan mati!

Tiada kata yang dapat dibicarakan. Melainkan hati dan perasaan yang merasa. Kuasa Allah SWT tiada siapa yang menduga. Hadirnya hidayah pengubat jiwa yang bergelora. Kerana hidayah itu milik Allah dan Dia lah yang memegang hati setiap kita.

Sungguh, tatkala manusia tersujud, baru dia tahu langit itu tinggi atau rendah. Baru dia kenal siapa pencipta siapa hamba abdi. Kisahnya sudah menjadi realiti, "Keajaiban sujud – Islamnya Dr. Fidelma". Beliau bukannya calang-calang orang, seorang pakar saraf (neurologist) di Amerika yang banyak membuat kajian mengenai sains di dalam Al-quran. Setiap pertanyaan dari segi logik akal pasti ada jawapannya di dalam Al Quran dan hadis.

Allah SWT tidak mensyariatkan sesuatu tanpa kebaikan dan manfaat kepada hambaNya, sebagaimana Dia tidak menciptakan sesuatu dengan main-main dan dengan cara yang batil. Firman Allah, "... (Iaitu) orang yang mengingati Allah sambil berdiri dan duduk dan dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari seksaan api neraka." - (Ali-Imran: 191)



1. BAWA DARAH KE OTAK, BAGAIMANA?

Timbulnya penyakit pada umumnya disebabkan kerana peredaran darah yang tidak lancar. Pembuluh darah yang menyempit adalah salah satu penyebabnya. Olahraga dan sukan adalah salah satu jalan untuk meningkatkan kerja jantung yang optimal.

Sebab apa?

Jantung akan mengepam darah dengan kuat sehingga oksigen boleh disalurkan keseluruh bahagian tubuh. Aliran darah dapat diibaratkan sebagai aliran sungai. Jika sungai tersebut mengalir dengan lancar, maka air itu pun akan bersih, bening, tidak kotor dan bau.


Air yang kotor dan bau merupakan tanda-tanda rendahnya kandungan oksigen didalamnya. Ikan pun susah untuk hidup dengan normal, bahkan lebih banyak mati. Berbeza pula dengan air yang mengalir, banyak kehidupan di dalamnya.

Pelbagai ikan dan haiwan akan tumbuh dan berkembang dengan baik. Termasuk juga tumbuh-tumbuhan akan hidup dengan menghijau dan subur. Begitulah dengan darah yang mengalir lancar, akan memberikan kehidupan yang baik bagi tubuh manusia. Sel-sel badan akan berkembang, dan sel yang mati akan segera dibuang bersama dengan pengaliran darah.

Itulah salah satu manfaat peredaran darah.
Tetapi tahukah anda bahwa ada bahagian saraf yang berada dalam otak tidak boleh dialiri oleh darah?!

Kecuali?
Dalam keadaan sujud atau solat.

Kenapa? Bagaimana?

Posisi jantung yang letaknya berada di kiri dada tidak cukup kuat mengepam darah untuk sampai keseluruh bahagian otak. Otak berada di atas sedangkan jantung berada di bawah. (Bagi saya ini bertepatan dalam logik fizik dalam hukum graviti)

Posisi sujud yang menempatkan kepala berada di bawah dan jantung berada di atas, membuat darah mengalir dengan deras keseluruh bahagian otak. Seperti kereta yang bergerak pada jalan yang menurun, akan melaju dengan cepat walaupun minyak tidak diperah.






ALLAHUAKHBAR! HEBATNYA SUJUD!

Begitu pula dengan darah.

Mengalir cepat dengan membawa oksigen yang diperlukan oleh seluruh bahagian tubuh manusia. Inilah salah satu manfaat sujud!

Ternyata Allah memerintahkan solat bukan hanya sekadar beribadah semata, melainkan untuk kemaslahatan hidup manusia itu sendiri.

Menurut Prof Hembing, jantung hanya mampu mengepam darah sebanyak 20% kebahagian otak, sedangkan 80% lainnaya hanya dapat dilakukan pada waktu sujud atau solat.

Dengan demikian sewajibnya kita bersyukur kepada Allah SWT, kerana diperintahkan untuk solat. Bukan sebaliknya, bermalasan untuk solat, bahkan sebahagian kaum muslimin ada meninggalkannya sama sekali.

Cubalah renungkan seandainya otak tersebut tidak memperolehi oksigen secukupnya, akibatnya akan mati. Kemampuan otak akan menurun, daya fikir menjadi lemah. Begitu pula daya ingatan menurun drastik dan kita menjadi cepat lupa. Akhirnya urat saraf menjadi rosak dan mati!








ISLAM BUKAN HANYA IBADAH SEMATA

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, bahawa ada sebahagian saraf yang berada di dalam otak tidak pernah dialiri oleh darah yang membawa oksigen kecuali saat orang tersebut dalam posisi sujud. Hal ini sama dengan hasil penelitian Dr. Fidelma, seorang pakar saraf dari Amerika yang beragama Kristian!

Doktor tersebut sangat kagum terhadap hasil penyelidikannya. Aliran darah hanya dapat tersebar keseluruh bahagian otak hanya dalam keadaan sujud. Penyelidikan tersebut akhirnya membuka hatinya untuk mendapat hidayah, iaitu mengakui ketinggian dan kebenaran ajaran Islam. Penyelidikan tersebut mempengaruhinya untuk berhijrah ke agama Islam!

Inilah salah satu bukti kebesaran dan keagungan Allah melalui ajaran Islam yang mulia!

Seluruh ajaran atau syariat Allah selain dilakukan sebagai bentuk ibadah, ia juga merupakan berkat dan rahmat untuk kemaslahatan hidup manusia. Solat yang diperintahkan merupakan anugerah yang amat besar yang harus disyukuri, bukan ditolak dengan meninggalkanya!

Sesungguhnya, solat menjadikan seseorang menjadi sihat dan segar. Solat menjadikan otak manusia menjadi luar biasa, cerdas dan kuat. Orang meninggalkan solat bererti telah merosakkan fizikalnya sendiri. Orang yang meninggalkan solat bererti telah menzalimi diri sendiri.

Kerana apa?

Kerana akan menyebabkan kerosakan dengan tanda-tanda seperti cepat pusing, sakit kepala, cepat marah dan timbulnya stress. Semoga kita dijadikan sebagai hamba Allah yang mendirikan solat dengan sabar dan syukur. InsyaAllah.

Wahai Tuhan ku...

"Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekalian alam. Tidak ada sekutu bagi-Nya dan dengan itu (apabila) aku disuruh dan aku adalah tergolong dari golongan Islam"

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST