TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

“SAYA SUDAH BERANI UNTUK JATUH CINTA?”



Suatu ketika, dalam majlis koordinasi seorang akhwat berkata pada mas’ul dakwahnya, “akhi, ana tidak mampu lagi berinteraksi dengan akhi fulan”. Suara akhwat itu bergetar. Nyata sekali menekan perasaannya.

”Bulan lalu, ikhwan tersebut membuat pengakuan yang membuat ana merasa risau dan….Afwan, terus terang juga tersinggung.” Sesaat kemudian suara dibalik hijab itu mengatakan….ia jatuh cinta pada ana.”

Mas’ul tersebut terkejut, tapi ditekannya getar suaranya. Ia berusaha tetap tenang. “Sabar ukhti, jangan terlalu diambil hati. Mungkin maksudnya tidak seperti yang anti bayangkan.” Sang mas’ul cuba menenangkan terutama untuk dirinya sendiri.

“Afwan…ana tidak menangkap maksud lain dari perkataannya. Ikhwan itu mungkin tidak pernah berfikir impak perkataannya. Kata-kata itu membuat ana sedikit banyak merasa gagal menjaga hijab ana, gagal menjaga komitmen dan menjadi penyebab fitnah. Padahal, ana hanya berusaha menjadi bahagian dari perputaran dakwah ini.” sang akhwat kini mulai tersedak kelu.

“Ya sudah…Ana berharap anti tetap istiqamah dengan kenyataan ini, ana tidak ingin kehilangan ahli-ahli pendakwah oleh permasalahan seperti ini”. Mas’ul itu membuat keputusan, “ana akan ajak bicara langsung akhi fulan”

Beberapa waktu berlalu, ketika akhirnya mas’ul tersebut mendatangi fulan yang bersangkutan. Sang Akh berkata, “Ana memang menyatakan hal tersebut, tapi apakah itu suatu kesalahan?”

Sang mas’ul berusaha menanggapinya searif mungkin. “Ana tidak menyalahkan perasaan antum. Kita semua berhak memiliki perasaan itu. Pertanyaan ana adalah, apakah antum sudah bersedia ketika menyatakan perasaan itu. Apakah antum mengatakannya dengan niat bersih yang menjamin hak-hak saudari antum?

Hak perasaan dan hak pembinaannya. Apakah antum menyampaikan kepada orang tua antum untuk diseriuskan?. Apakah antum sudah siap berkeluarga? Apakah antum sudah berusaha menjaga kemungkinan fitnah daripada pernyataan antum, baik terhadap ikhwah lain mahupun terhadap dakwah????”

Mas’ul tersebut membuat penekanan yang penting.

” Akhi bagi kita perasaan itu tidak semurah tayangan wayang gambar atau bacaan ringan dalam novel-novel. Bagi kita perasaan itu adalah sebahagian daripada kemuliaan yang Allah tetapkan untuk pejuang dakwah. Perasaan itulah yang melandasi perkembangan dakwah dan jaminan kemuliaan Allah SWT. Perasaan itulah yang membebankan kita dengan beban berat amanah ini. Maka Jagalah perasaan itu tetap suci dan mensucikan.”





CINTA AKTIVIS DAKWAH

Bagaimana ketika perasaan itu hadir. Bukankah ia datang tanpa pernah diundang dan dikehendaki?

Jatuh cinta bagi aktivis dakwah bukanlah perkara sederhana, bukan juga perkara remeh temeh. Cinta aktivis dakwah sangat berbeza dengan orang kebiasaan. Mereka adalah contoh kepada masyarakat sekeliling untuk merealisasikan keluarga baitul muslim, masyarakat islamik serta Negara Islam yang mendaulatkan hukum-hukum Allah.

Dalam konteks dakwah, jatuh cinta adalah gerbang perkembangan gerakan.
Dalam konteks pembinaan, jatuh cinta adalah naik marhalah pembinaan.
Dalam konteks keimanan, jatuh cinta adalah bukti ketundukan kepada sunnah Rosullulah SAW dan jalan meraih redha Allah SWT.

Ketika aktivis dakwah jatuh cinta, maka jelas sudah urusan prioriti cinta. Jelas, Allah SWT, Rasullah SAW dan jihad fii sabilillah adalah yang utama.

Jika ia ada dalam keadaan tersebut, maka berkatilah perasaannya, berkatilah cintanya dan berkatilah amal yang wujud dalam cinta tersebut.

Jika jatuh cintanya tidak dalam kerangka tersebut, maka cinta menjelma menjadi fitnah baginya, fitnah bagi ummat, dan fitnah bagi dakwah. Kerananya, jatuh cinta bagi aktivis dakwah bukan perkara sederhana, bukan perkara yang boleh dipandang ringan.

Kenapa pula?

Ketika Ikhwan mulai bergetar hatinya terhadap akhwat dan demikian sebaliknya. Ketika itulah cinta ‘lain’ muncul dalam dirinya. Cinta inilah yang akan kita bahas disini.

Iaitu sebuah kurnia daripada kelembutan hati dan perasaan manusia. Suatu kurniaan Allah SWT yang memerlukan bingkai yang jelas. Disebabkan terlalu banyak pengagung cinta ini yang kemudiannys menjadi hamba yang tersesat.

Bagi aktivis dakwah, cinta lawan jenis adalah perasaan yang lahir daripada tuntutan fitrah, tidak lepas daripada kerangka pembinaan dan dakwah. Suatu perasaan produktif yang dengan indah dikemukakan,” …akan lebih banyak lagi yang dapat ana kerjakan untuk agama ini, bilamana di samping ana ada laki-laki yang cekap…..daripada yang ana usahakan sebagai perempuan yang berdiri sendiri..”

Cinta memiliki 2 mata pedang.

Satu sisinya adalah rahmat dengan jaminan kesempurnaan agama dan di sisi lainnya adalah gerbang fitnah dan kehidupan yang sengsara. Kerananya jatuh cinta memerlukan persiapan dan tanggungjawab.

Bagi setiap aktivis dakwah, bertanyalah dahulu kepada diri sendiri.

"sudah bersedia untuk jatuh cinta?" Jangan sampai kita lupa, bahawa segala sesuatu yang melingkupi diri kita, perkataan, perbuatan, mahupun perasaan adalah sebagian daripada deklarasi nilai diri sebagai generasi dakwah. Sehingga umat Islam memperolehi sesuatu perkara daripada pentas kehidupan kita, iaitu kemuliaan Islam dan kemuliaan kita kerana memuliakan Islam.

Betapa Allah sangat memuliakan perasaan cinta orang-orang beriman ini.

Dengan cinta itu mereka berpadu dalam dakwah.
Dengan cinta itu mereka saling tolong menolong dalam kebaikan.
Dengan cinta itu juga mereka menghiasi bumi dan kehidupan di atasnya.

Dengan itu semoga Allah SWT memberkati nikmat jatuh cinta itu dengan lahirnya anak-anak soleh yang memberatkan bumi dengan kalimah “Laa Illaha Ilallah!”.

Inilah potret cinta yang sakinah, mawaddah, warahmah.

Jadi, sudah berani untuk jatuh cinta???

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST