TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

"BUKAN BERSEMBUNYI DI BILIK"


Sejarah telah membuktikan bahawa Nabi Muhammad SAW telah berjaya menyatukan bangsa Arab yang berpecah belah, mencipta perubahan dalam kehidupan, mengeluarkan mereka dari ruang lingkup jahiliyyah kepada keimanan yang hakiki, membebaskan mereka dari perhambaan dan kezaliman serta membuka peradaban dan kehormatan serta kecemerlangan dalam menegakkan satu tamadun yang sampai ke hari ini masih lagi diperbicarakan tentang kehebatannya.

Semua ini adalah disebabkan kerana wujudnya satu pedoman dalam kehidupan yang telah ditetapkan oleh Allah SWT sebagai garis panduan dalam mencari dan menggapai tahap kecemerlangan dalam kehidupan.

Untuk itu, keseimbangan antara duniawi dan ukhrawi amat wajar dipelihara. Jika satu dipentingkan manakala yang satu lagi dibiarkan terabai, runtuh, kehancuran akan terjadi. Islam bukanlah terletak pada ciri-ciri Islam semata-mata. Untuk apa ciri kalau pada pelaksanaannya tidak mencerminkan keislaman?

Kita melihat betapa orang-orang Barat menganggap Nabi Muhammad SAW berjaya dalam kepemimpinannya kerana prinsip yang mencakupi keduniaan. Keseimbangan dan pengaturan yang terbaik antara material dan spritual.membuktikan Islam agama yang menjamin kesejahteraan ummah. Amnya makhluk ciptaan Allah.

Kita bandingkan pula dari sisi dunia Barat.

Dua ajaran dari Barat tidak sedemikian. Karl Marx berpegang bahawa kesejahteraan itu bergantung kepada pemenuhan keperluan perut. Sigmund Freud pula mengatakan kesejahteraan bergantung kepada kepuasan nafsu, terutamanya nafsu seks. 

Pegangan-pegangan ini berbeza dengan ajaran Islam. Dalam Islam kebahagiaan adalah hasil daripada mengikuti ajaran Allah dan Rasul. Kebahagiaan adalah spritual, dan material merupakan keperluan. Kedua-duanya mempunyai hubungan yang rapat.

Bagaimana boleh bahagia kalau keperluan tidak dipenuhi?

Dan seperti yang nyata sekarang, jika cuma keperluan material sahaja yang dipenuhi, sedangkan keperluan spiritualnya terbiar, kebahagiaan tidak diperolehi secara sempurna.

Melalui sudut kepimpinan Nabi Muhammad SAW, secara praktikalnya persoalan ini dapat dirungkai. Dengan cara menggunakan pendekatan individu dan pendekatan kelompok dalam memimpin. Baginda selalu menyamakan dirinya dengan orang lain. Jika orang lain susah, baginda juga susah seperti mereka.

Apabila bertemu dengan kelompok baginda memparmerkan kegembiraan. Setiap kelompok yang ditemui digembirakan terlebih dahulu. Kemudian barulah diikuti dengan catatan nasihat atau permintaan. Baginda mengadakan variasi bila menghadapi kelompok yang berlainan.

Orang-orang miskin, orang-orang kaya, wanita, kanak-kanak dan sebagainya. Perbicaraan dibawa ke arah mereka. Dengan demikian terasa bahawa kehadiran mereka diperlukan. Inilah antara rahsia bagaimana negarawan tarbiyyah mengecap kebahagiaan ummah sehingga manisnya disebut-sebut oleh kawan mahu pun lawan.

Kepimpinan bukan bergantung sepenuhnya kepada jawatan. Status jawatan yang disandang hanya satu daripada punca potensi kepimpinan. Kalau seorang pemimpin sentiasa “bersembunyi” dalam biliknya dan tidak mempunyai masa untuk berinteraksi dengan masyarakat sekitar, maka kepimpinannya kurang berkesan.

Orang yang memahami istilah khalifah dengan maksud kekuasaan semata-mata mungkin akan membuat kesimpulan yang salah.

Prinsip khalifah telah dijelaskan dengan kemas di dalam ayat Al Quran :

"Allah SWT menjanjikan orang yang beriman dan beramal soleh daripada kalangan kamu (wahai umat Nabi Muhammad) bahawa Ia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Ia telah menjadikan orang yang sebelum mereka khalifah-khalifah yang berkuasa……….’

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST