TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

"SEMUA INI DUNIA JE"



Ramai orang meremehkan jalan hidup Rasulullah SAW. Sunnah dan amalan Nabi SAW dianggap kolot dan ketinggalan zaman. Tidak kena dengan selera manusia zaman moden. Segala peringatan dan nasihat baginda hanya tinggal tatapan di dalam buku teks sekolah.

Mereka terbelenggu dengan kesibukan dunia.

Bilangan manusia bertambah tetapi tidak ramai yang memahami tujuan hidup dan bagaimana menjalani hidup selamat serta bahagia. Masing-masing mengisi hidup dengan cara sendiri sesuai dengan minat hawa nafsu.

Masyarakat tradisional suka dengan acara tradisi dan amalan yang diyakini membawa kepada kejayaan hidup di dunia serta akhirat. Masyarakat bandar suka pergi masjid hanya bila Hari Raya dan angkat nikah.

Ada juga umat beragama membuat upacara menyembah Allah dan amalan sendiri padahal ia bukan tuntutan Allah dan RasulNya. Kadangkala diselitkan dengan bermacam protokol. Semua itu di hadapan Allah sebagai sia-sia.

Firman Allah SWT :

“Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas suatu syariat (peraturan) daripada urusan agama itu, maka ikuti syariat itu dan jangan kamu ikuti hawa nafsu orang yang tidak mengetahui.” (Surah al-Jasiyah:18)

Zaman semakin berubah. Kesibukan mengharungi kehidupan dan jadual aktiviti dunia menyebabkan manusia sering bingung apakah perkara yang perlu diutamakan supaya dapat mencontohi Rasulullah SAW? Bagaimana berjaya dalam melaksanakan tugas keduniaan dan pada masa sama tidak melupakan tuntutan akhirat?

Mereka yang mendapat petunjuk Allah akan mengutamakan perkara yang mendekatkan diri kepadaNya serta berusaha mencari keredaanNya.

“Maka hadapkan wajahmu dengan lurus kepada agama (Allah); (tetap atas) fitrah Allah yang menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui dengan kembali bertaubat kepadaNya dan bertakwa kepadaNya serta dirikanlah solat dan janganlah kamu termasuk orang yang mempersekutukan Allah.” (Surah ar-Rum: 30-31)

Fitrah Allah yang menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. Tidak ada.

Manusia perlu sedar hakikat kehidupan di dunia dan akhirat adalah milik Allah semata. Apabila manusia mengutamakan kecintaan selain Allah, maka Allah bila-bila sahaja boleh berbuat segala sesuatu kepada umat manusia untuk dijadikan pengajaran.

Ittaqullah. Takutlah kepada Allah.

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST