TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

PERLUKAH AKU MERANCANG?



PERSEPSI MEMBUAT JADUAL

Sempitnya kemampuan akal dan emosi kita menilai kehendak dan kemahuan. Sangkaan kita selalu mengandaikan bahawa jika kita merancang apa yang perlu dibuat akan membawa segunung kehampaan. Apa yang dirancang semuanya tak menjadi. Jadual yang dibuat hanya menjadi perhiasan.

Namun sedar atau tidak bahawasanya kadang-kadang apa yang kita rancangkan itu tatkala sampai di tangan, ada jua perkara yang dilakukan.

Oleh kerana itu, jangan kita selalu putus ada dan berwajah malas jika kita kehilangan semangat, untuk melaksanakan segala perancangan. Mungkin badan dan pemikiran kita perlukan masa untuk berubah.

Bersamanya ada hikmah yang tidak mampu dibayang. Mungkin hikmah itu kita tidak nampak sekarang, tetapi di waktu akan datang.



MERANCANG SUATU TUNTUTAN

Sesiapa yang tidak merancang, maka sesungguhnya dia merancang untuk gagal.

Merancang bukanlah sesuatu yang susah sebenarnya. Ramai di antara kita yang menolak apabila dicadangkan membuat jadual mengulang kaji. Sebenarnya dengan adanya jadual, kita akan lebih teratur dalam membuat persediaan untuk ujian dan lebih mudah memahami pelajaran.

Dalam apa jua keadaan kita tidak boleh lari daripada merancang. Merancang merupakan sesuatu yang amat penting bagi kehidupan seorang pelajar, lebih-lebih lagi bagi seorang da’i.

Kepentingan merancang ini disebut oleh Allah dalam kitabNya :

Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. [Q.S. Al-Hasyr, 59 : 18]

Jangan biarkan ada hari yang kita lalui tanpa mengulangkaji pelajaran. Rancang jadual dengan teliti, dan kemudian disiplinkan diri untuk mematuhinya.

2 comments:

  1. semoga segala urusan dipermudah olehNYA.. may ALLAH bless

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST