TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

MEMBERSIHKAN PERKATAAN CINTA

Di atas nama cinta, bersihkan ia. Sucikan ia agar tiada sekelumit pun kekotoran yang melekat. 


Sekarang adalah saat yang tepat bagi kita untuk mendeklarasikan cinta di atas pentas yang bersih. Jika proses dan seruan dakwah sentiasa mengusung pembinaan keperibadian manusia, maka layaklah kita tempatkan tema cinta dalam tempat utama.

Kita sedari kerosakan perilaku generasi hari ini, sebahagian besar dilandasi oleh salah tafsir tentang cinta. Terlalu banyak penyimpangan terjadi. Cinta didewakan dan dijadikan lesen melakukan pelanggaran. Dan tema tayangan pun mendeklarasikan cinta yang dangkal. Hanya ada cinta untuk sebuah persaingan sengketa.

Sementara cinta untuk sebuah kemuliaan, kerja keras dan pengorbanan, serta jambatan ke syurga dan kemuliaan Allah, tidak pernah mendapat tempat di sana.

Sudah cukup banyak pentas kejujuran kita lakukan. Sudah terbilang jumlah pengakuan keutamaan kita, sebuah dakwah yang kita gagaskan, Sudah banyak potret keluarga yang baru dalam masyarakat yang kita tampilkan.

Namun berapa banyak deklarasi cinta yang sudah kita nyatakan?

Cinta masih menjadi topik ‘asing’ dalam dakwah kita. Wajah, warna, ekspresi cinta kita masih terkesan ‘misteri. Pertanyaan sederhana, “Bagaimana kamu boleh berkahwin dengannya, adakah kamu cintakan dia?”, dapat kita jadikan petunjuk betapa dhoifnya kita mengalisis cinta suci dalam dakwah ini.

Pernyataan ‘Nikah dulu baru bercinta’ masih menjadi isu yang menyimpan pertanyaan misteri, “Bagaimana caranya, memang boleh ke?”. Sangat payah bagi masyarakat kita untuk mencerna dan memahami logik isu tersebut.

Terutamanya kerana pengisian informasi media tayangan, bacaan, diskusi dan interaksi umum, sama sekali bertolak belakang dengan isu tersebut.

Inilah salah satu alasan penting dan mendesak untuk mengetengahkan cinta dengan kewujudan yang baru.

Cinta yang lahir sebagai sebahagian daripada penyempurnaan status hamba.
Cinta yang diberkati kerana taat kepada sang Penguasa.
Cinta yang menjaga diri daripada penyimpangan dan perbuatan ingkar terhadap nikmat Allah.
Cinta yang berorientasi bukan sekadar jalan berdua, makan, menonton dan saat romantik yang berdiri di atas pengkhianatan terhadap nikmat, rezeki, dan amanah yang Allah berikan kepada kita.

Kita ingin menjelaskan lebih mendalam kepada masyarakan tentang cinta ini. Sehingga masyarakat tidak hanya mendapatkan hasil akhir keluarga dakwah. Biarkan mereka faham tentang perasaan seorang ikhwan terhadap akhwat, tentang perhatian seorang akhwat pada ikhwan, tentang cinta ikhwan-akhwat, tentang romantiknya ikhwan-akhwat dan tentang landasan ke mana cinta itu bermuara.

Inilah agenda topik yang harus lebih banyak dibuka dan dibentangkan!

Diperkenalkan kepada masyarakat tentang mekanisme untuk menyertainya. Paling tidak gambaran besar yang menyeluruh dapat dinikmati oleh masyarakat, sehinggakan mereka mampu mengerti bagaimana proses tempoh panjang yang menghasilkan potret keluarga dakwah hari ini.




JAGA KESUCIAN CINTA

Setiap kita yang mengaku sebagai putera puteri Islam, setiap kita yang berjanji dalam kafilah dakwah, setiap kita yang berbai’ah Allahu Ghoyatuna, maka jatuh cinta dipandang sebagai jalan jihad yang menghantarkan diri kepada cita-cita tertinggi, syahid fi sabilillah.

Inilah perasaan yang istimewa!

Perasaan yang menempatkan kita pada satu tahap lebih maju. Dengan perasaan ini, kita mengambil jaminan kemuliaan yang ditetapkan Rasullulah SAW. Dengan perasaan ini kita memperluaskan ruang dan peluang dakwah kita.

Dengan perasaan ini kita menaikkan marhalah dalam dakwah dan pembinaan. Allahukhbar!

Nabi SAW bersabda:“ Sesiapa yang menyintai kerana Allah, membenci kerana Allah, memberi kerana Allah dan menegah kerana Allah sesungguhnya telah sempurna imannya.”. Hadis riwayat Tirmizi (2521), Abu Daud, Ahmad dan Hakim dengan sanad yang hasan.

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST