TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

"MACAM KAU TU BAIK SANGAT!"


Teguran 1 :

"Nak beli tudung, belilah yang labuh dan menutup dada serta tidak jarang. Nak beli baju dan seluar, belilah yang longgar, labuh dan tidak jarang. Mereka yang sengaja mencampakkan diri ke neraka adalah mereka yang menzalimi diri sendiri saat mereka membeli pakaian-pakaian yang tidak mengikut landasan syarak, lalu digunakan pakaian itu dan ditayangkan kepada umum.

Anda mampu mengubahnya! Say NO to KETAT dan JARANG serta SINGKAT!"


Teguran 2 :

"Kesian tengok orang yang bersanding atas pelamin. Selepas itu orang ramai-ramai tengok mereka bersanding dan amik gambar. Takkan si suami tidak terasa bila ramainya lelaki yang bukan mahram kepada isteri dia, dok tengok-tengok isteri dia. Bila dah tengok konfirmlah tengok body dia sekali. Lagi-lagi pengantin perempuan pakai baju pengantin yang biasanya ketat-ketat sampai nampak bentuk badan"


Teguran 3 :

"Majlis perkahwinan bukan ruang untuk kita membuka aurat sewenang-wenangnya, mengetatkan seketat-ketatnya, bergaul semesra-mesranya, berwangian sewangi-wanginya, berkaroke sebebas-bebasnya dan bermake-up setebal-tebalnya. Sedangkan majlis perkahwinan itu sedang membina doa-doa para hadirin yang hadir, mendoakan perkahwinan itu kekal bahagia dan majlis itu diberkati sampai akhirnya. Jangan membatalkan doa-doa dua pasangan untuk bahagia hingga ke syurga."


Teguran 4 :

"Jangan kerana anda digelar "raja sehari" membuka ruang untuk anda berpakaian ketat. Tak pelik ada yang pernah ditarbiyyah, tapi hari raja seharinya tidak seindah tarbiyyahnya. Malah menjadi fitnah kepada pasangan pengantin. Harap yang bakal kahwin nanti menjaga pasangan masing-masing supaya tutup aurat ikut agama, bukan ikut suka."


Teguran 5 :

"Jangan bangga menayangkan gambar kamu dan pasangan berpegangan dan bersentuhan antara satu sama lain tanpa ikatan yang sah kerana setiap mata yang memandangnya akan menjadi saksi pendakwaan dosa kamu di Akhirat. Tidak takutkah tangan dibakar api sehingga menyebabkn tubuhmu hancur sama sekali? Ingat azab Allah!"



TEGURAN BUKAN MEMBENCI

Saya jarang menulis tentang aurat. Kerana saya tahu saya juga pernah khilaf dahulu. Dan sekarang saya berusaha untuk konsisten. Tetapi melihatkan kebanyakan status di Facebook berkisarkan aurat wanita membuatkan hati tergerak sama untuk meraikan. Walaupun nampak pedas dan menyakitkan hati yang terasa, anggaplah teguran itu kerana kasih dan cinta kepada kita.

Tidak bermakna kita menegur kerana kita adalah yang terbaik. Bahkan kita mahukan diri kita dan orang sekeliling kita menjadi hamba yang terbaik.

Bila seseorang ditegur atas kesalahannya, lalu mula menyerang peribadi dan mengungkit kesalahan orang yang menegur, itu adalah tanda nafsu amarah sedang menguasai minda. Cuba mencari alasan untuk merasa diri tetap lebih baik dari yang lain. Paling minima, usahakan diam ketika terima nasihat yang benar, memang 'pedih' tapi insyaAllah berguna seperti pahitnya ubat.

Renungkanlah.

Berkata Rasulullah SAW “Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih. Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.

Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka disiksa seperti itu?

Rasulullah menjawab, “Wahai puteriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh lelaki yang bukan muhrimnya."




Biarlah.
Biar kamu tidak cantik di mata penduduk bumi tetapi namamu menjadi perbualan penduduk langit. [Hukama]

2 comments:

  1. mohon share :) saya akan credit awak :D

    http://hatorubisco.blogspot.com

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST