TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

NIKMAT SIBUK



Mengapa orang masih boleh makan walau sesibuk apapun dirinya?
Mengapa orang masih berFacebook walaupun assignment banyak menimbun?
Mengapa orang masih ada masa untuk bercintan cintun tetapi untuk berdakwah tidak?
Mengapa orang masih lapang berbual-bual kosong tetapi liat pergi dengar ceramah?

Kerana dia merasakan makan itu prioriti dan meninggalkannya suatu masalah. Kerana mengisi masa dengan minat, relax dan santai jauh lebih mengenyangkan hawa nafsu daripada benda-benda islamik sangat ini. Jauh lebih boring. Membosankan! Ekstrim sangat.

Katanya, islamkan agama sederhana. Tak perlu paksa kalau tak suka. Hati tak rela, tak ikhlas Allah mana terima. Tak payah susah-susah bertudung labuh, asal tutup rambut cukup.

Cuba tanya semula.

Mengapa jika tiba-tiba seseorang sakit perut, dia pasti akan cari tempat tersorok untuk menyelesaikan hajatnya?

Mengapa tidak beri alasan sibuk dan tiada masa lalu buang sahaja di mana-mana?
Kerana malu dan maruah diri menjadi prioriti hidupnya.

Begitu juga jika kita menjadikan agama Islam sebagai prioriti dalam hidup kita. Dakwah dan Tarbiyyah sebagai prioriti dalam hidup. Hendak atau tidak, kita tetap akan melapangkan masa.

Jika kita mahu, semuanya boleh berlaku. Namun jika memang tidak mahu, tiada siapapun yang boleh membantu.

Kesibukan sudak pasti bukan alasan. Ia hanya perkataan busuk yang digunakan oleh mereka yang kontot akal fikirannya untuk melarikan diri daripada kewajipan seorang hamba.

"Manusia ini, kalau tidak disibukkan dengan hal-hal dakwah, mereka tetap akan sibuk dengan hal-hal keduniaan."

Kalau benar kita sibuk pun, jangan nampakkan sangat. Kalau hari ini, kita berlagak dengan kesibukan tak mustahil satu masa nanti kita terpaksa tunduk menyerah dengan selautan lagi kesibukan yang tidak dijangkal dek otak.

Kalau kita rasa tak sibuk, jangan nampakkan sangat. Yakin diri, bukan tak sibuk cuma cara belum kena. Sibuk yang tidak disibukkan. Banyak kerja dakwah yang perlu dibuat.

Sesungguhnya, Allah berhak memuliakan dan menghinakan sesiapa yang Dia mahu. Dia berhak tarik “nikmat” kesibukan bila-bila masa tatkala manusia tidak tahu menghargainya!

“Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas suatu syariat (peraturan) daripada urusan agama itu, maka ikuti syariat itu dan jangan kamu ikuti hawa nafsu orang yang tidak mengetahui.” (Surah al-Jasiyah:18)

2 comments:

  1. jazakallahu khoiran...
    entri yang mengetuk hati...

    moga istiqamah menulis demi Islam, insyaAllah.

    ReplyDelete
  2. kata2 yang amat2 menyentuh hati...
    myedarkan diri yang seringkali alpa....
    syukran ya ukhti.. may Allah bless u....

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST