TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

MENJAGA HATI



Kadang-kadang orang yang lalai dengan Islam, sekejap sembahyang sekejap tidak sembahyang. Sekejap puasa sekejap tidak puasa.

Tapi dia rasa bersalah.

Dia sedar dia salah. Itu lebih selamat daripada orang yang jaga zahir, ibadah yang banyak. Tapi dalam hati buat jahat, tak terasa takut lagi.

Yang tadi masih rasa takut lagi, dalam buat jahat dia rasa takut, rasa kehambaan masih kekal. Yang ini dia banyak buat secara luaran tak terasa takut pun. Sebab di sisi Tuhan orang yang buat dosa terasa berdosa itu lebih selamat. Orang berdosa rasa tak berdosa, itu yang rosak!

Rasa berdosa, rasa bersalah, rasa kehambaan itulah yang Tuhan nak.

Kalau kita ambil yang zahir sahaja mungkin banyak ibadah yang makin rosak sebab dia tak nampak kesalahan dirinya.

Sebab itu orang-orang dulu, kalau ada orang bertanya tentang hukum hakam. Dia tidak terus jawab sebab nak menjaga hati. Takut ada rasa megah. Kamu pergilah tanya si Ahmad, bila sampai si Ahmad tanyalah si Yusuf. Dari Yusuf suruh pergi ke Mahmud juga. Akhirnya pusing semula kerana tak dapat mengelak dia pun jawab.

Orang sekarang, memang celik-celik belaka. Tapi sayangnya celik ilmu tanpa celik iman. Kalau ditanya, jawapan semua hebat-hebat. Rasa semakin hebat apabila dipuji dan disukai. Namun, dari sudut kerendahan hati agak sukar ditemui dalam kalangan mereka.

Cuba kita ambil contoh.

Kisah pelajar cemerlang SPM Nik Madihah dan Nur Amalina boleh kita simpulkan melalui ayat Al-Quran. 
"Maka Dia (Allah) mengilhamkan (dalam diri manusia) jalan kejahatan dan ketakwaan (kebaikan). Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan (jiwa itu), dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya.." (As-Syams, 8-10).

Sekali lagi. Kita bukan menghukum, hanya mengambil iktibar. Bahawa tanpa mengira kepandaian, kekayaan dan sebagainya, orang yang menjadikan Allah sebagai matlamat kehidupannya pasti akan takut untuk melakukan dosa.

Dia ada banyak jalan. Sama ada memilih jalan ke syurga atau neraka.

"..hanya mengharapkan keredhaan Tuhannya yang Maha Tinggi" (Lail : 20)

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST