TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

"JIKA DIA MENANGIS DI HADAPANMU"


Dalam dunia ini kita tidak punya sesiapa kecuali diri sendiri. Tetapi dalam kita bersendiri, kita beruntung kerana mempunyai insan yang bernama sahabat yang memahami kita. Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat, begitu juga dia.

Dengan satu aqidah satu pegangan hubungan ini terikat. Dengan satu arah satu perjuangan, di bumi ini dua orang sahabat ditemukan. Katanya ukhwah fillah ini tidak mungkin patah. Tertaut erat walau ombak walau badai mendesak. Namun tetap tidakkan musnah.

Jika sahabatmu masih setia di sisimu, hargailah dia sebelum terlewat.
Jika sahabatmu menangis di hadapanmu, itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi.
Jika kau memegang tangannya saat dia menangis, dia akan sentiasa menemani jalan hidupmu.
Jika kau membiarkannya pergi, dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, bersama denganmu.
Seorang sahabat tidak akan mengajuk berpanjangan, jika dia benar-benar menyayangimu sepenuh jiwanya.

Hubungan yang bahagia dibina di atas jalan keimanan yang benar. Menjadikan perjalanan hidup umpama sebuah kisah cinta. Kesetiaan dan pengorbanan menukar ujian pahit menjadi satu kenangan manis. Kesabaran menjadikan segala beban yang ditanggung ringan dan mudah. Keyakinan pada janji-janji Allah menjadikan jiwa tenang ketika perjalanan begitu sukar

Kadang-kadang kita terasa sangat rindu dengan sahabat kita. Kerinduan padanya menjadi pembakar semangat setiap kali berdepan dengan kegagalan dan ujian yang amat berat. Kita yakin pada Yang Maha Esa, ingin meneruskan hubungan ini biar bersama-sama istiqamah dalam perjuangan menempuh onak duri dunia hakiki.

Ya! Inilah nikmat paling indah. Sejuta kesulitan berukhwah pemberi semangat perjuangan. Doa rabithah hati diratib-ratib pagi dan petang tanpa jemu. Mengalirkan halawatul ukhwah menampakkan kesungguhan dalam berjuang di jalan dakwah.

"Ya Allah ya Tuhanku, Tuhan yang membolak-balik hati kami, tetapkan hati-hati kami di atas agamaMu dan ketaatan kepadaMu. Berkati dan rahmatilah hidup kami sebagai tentera-tentera Allah.” 

Apa khabar sahabat kita?

2 comments:

  1. alhamdulillah blog yang penuh perkongsian. terisi diri dengannya.

    jom lawat di sini untuk dapatkan koleksi buku2 menarik ustaz riduan. semoga mendapat manfaatnya~ http://e-storebasyirah.blogspot.com/p/pembukaan-e-store-basyirah.html

    ReplyDelete
  2. entri ini mengingatkan saya kepada seorang sahabat
    Ya Allah, sesungguhnya aku merindui sahabat yang itu ~

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST