TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

AKU KECEWA TERAMAT SANGAT

biarkan aku sendirian
Kecewa.

Kecewa.

Kecewa.

Hati ini benar-benar kecewa dengan mu. Sudahlah, pergi sahaja tanpa menoleh ke belakang. Aku juga tidak akan berpaling lagi. Aku tekad dengan keputusanku. Biarlah aku keseorangan sendirian menghitung penantianku.

Jika dahulu aku bagaikan "habis madu sepah dibuang", kini diriku bagaikan bergantung tidak bertali. Sungguh! Itu lebih menyeksakan.

Sakitnya hati ini.

Allah.........


kecewa yang teramat sangat

Dulu pernah dikecewakan. Sekarang masih juga dikecewakan. Sampai bila harus dikecewakan? Mengapa harus ada yang dikecewakan?

Jika dulu aku mentah, tapi sekarang aku sudah matang. Jika dulu aku seorang pemimpin, tapi sekarang aku adalah tulang belakang. Aku telah terlatih sebegini sejak tahun 1, bagaimana harus untuk aku ubah supaya risiko dikecewakan tidak berulang kembali?

Haruskah aku berhenti? 

Mustahil. Darah daging sudah sebati dengan kesibukan. Tak sibuk sengaja menyibuk.

Sebenarnya aku kecewa dengan siapa?

Jika kau adalah manusia, berlalulah kau seketika dari pandanganku sehingga aku reda.
Jika kau adalah sahabat sejemaah, sudah! Ketepikan soal hati yang membantutkan gerak kerja!!
Jika kau adalah bisikan nafsuku, berambuslah dikau!
Jika kau adalah hasutan syaitan terlaknat, pergi jahannamlah kau!
Jika kau adalah perjuangan, maafkan aku, beri aku masa untuk pulih. Tak sepatutnya aku salahkan kau.
Jika kau adalah takdir, doakan aku agar tabah menerima kehadiran kau.
Jika Kau adalah Allah, kuatkan hati ini Ya Allah......





Kita buat je kerja...
Kita buat je kerja...
Kita buat je kerja...

Walaupun kita keseorangan, kita buat je kerja.
Walaupun aku keseorangan, buat je kerja.

Jangan tengok orang lain, buat je kerja.
Jangan banyak mengomel, buat je kerja.
Jangan banyak merungut, buat je kerja.

Kalau kita tak kerja, siapa lagi nak kerja?
Walaupun orang kata syok sendiri, ada kisah?
Walaupun orang kata aku syok sendiri, ada aku kisah?

Sebenarnya, iman ni sama je lebih kurang dengan semangat. Kadang-kadang naik kadang-kadang turun. Andaikata, sekarang ni iman tengah tinggi, semangat mebuak-buak, buat je banyak kerja.  Buat je apa yang mampu dan paling penting, jangan lupa berdoa agar satu hari nanti apabila semangat kita lemah akan ada orang lain yang menggantikan tempat kita bekerja. 

Kerja dakwah ni mana ada yang senang yang manis. Yang manis itu hanya syurga. Kalau nak syurga kenalah rasa kepahitan dikecewakan.

Nabi SAW bersabda:"Sesungguhnya Allah memberikan dunia kepada siapa yang dicintai-Nya dan siapa yang tidak dicintai-Nya, tetapi Allah tidak memberikan iman kecuali kepada siapa yang dicintai-Nya.

Bertabahlah! Kecewa dan dikecewakan, itulah namanya kehidupan.

4 comments:

  1. Assalamualaikum wbt..apa2 pun ayat diatas memang best & terbaik utk diri ana dan sahabat2...izinkan ana share..

    ReplyDelete
  2. salam..mohon share gmbr yg di edit...nak letak dkt blog =)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum..

    mmg betul iman dan semangat bila dlm keadaan menaik, semua kerja boleh buat.kadang-kadang saja je menambahkan kerja.
    dan juga bila kecewa sbb iman dan semangat waktu itu menurun..sgt2 kecewa..
    (mgkin xsama kecewa yg dimaksudkn artikel di atas)..huhu

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST