TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

SAAT KAKI & TANGAN BERBICARA, MULUT TERKUNCI RAPAT



Apakah Ilmu Tasawuf?

Ringkasnya adalah ilmu untuk mengetahui perlakuan hati sama ada perlakuan yang terpuji seperti merendah diri dan sabar mahupun perlakuan yang tercela seperti hasad dengki dan besar diri.

Faedahnya?

Boleh mengosongkan hati daripada yang lain selain Allah SWT sahaja dan diperhiasinya dengan pandangan melihat kepada Tuhan sekalian alam.

Tempat Hantarannya?

Tempat hantarannya itu ialah hati manusia yang berupa pihak perlakuan yang datang kepadanya.

Hukum pula?

Hukumnya ialah fardu ain ke atas setiap orang yang berakal dan sudah cukup umur.
Tempat pengambilan ilmu ini daripada Al-Quran yang mulia dan hadis Nabi SAW.





PENTINGKAH ILMU TASAWUF?

Ia adalah ilmu menyuci bersihkan kesemua anggota yang zahir daripada segala perbuatan yang keji agar hati menjadi suci bersih daripada segala sifat yang tercela.

Apakah yang dimaksudkan dengan kesemua anggota yang zahir itu?

Ada 7 anggota jasad :

Pertama: Mata.
Kedua: Telinga.
Ketiga: Lidah.
Keempat: Perut.
Kelima: Kemaluan (faraj).
Keenam: Kedua-dua tangan.
Ketujuh: Kedua-dua kaki.


Bagaimana pula menyucikan kesemua anggota?

"Ingatilah selalu di dalam hatimu bahawa Allah SWT telah memberikan nikmat yang begitu banyak padamu yang berupa nikmat yang besar-besar iaitu keseluruhan anggotamu yang wajib dipelihara dan mensyukurinya. Jika anda enggan dan tidak menjaganya, pasti kesemua anggota anda tersebut akan menjadi saksi ke atasmu pada hari kiamat nanti".

Sebagaimana firman Allah Subhanallahu Taala dalam surah Yasin ayat 65 :

"Pada hari ini (hari kiamat) Kami (Allah SWT) menutup mulut mereka itu (menegahnya daripada bercakap) dan berbicara dengan Kami oleh tangan mereka dan menjadi saksi oleh kaki mereka tentang apa-apa yang telah mereka kerjakan (di dalam dunia)".(Yasin ayat: 65)

Jadi, setiap anggota akan bercakap tentang kejahatan yang telah mereka lakukan di dunia dahulu.

Sebagaimana firman Allah SWT di dalam surah Fussilat ayat 2 :

"Kamu tidak dapat (di dalam dunia dahulu) menutupi (menyembunyikan dirimu ketika melakukon dosa dan kejahatan daripada menjadi saksi atas kamu oleh pendengaran telinga, penglihatan mata dan kulit-kulitmu terhadapmu".

Ketegasan ayat resebut mengingatkan kita bahawa manusia tidak dapat menyembunyikan dan menutup diri daripada saksi-saksi tersebut kecuali meninggalkan terus segala kejahatan itu.

Kenapa?

Kerana kesemuanya itu tidak akan bercerai dan berpisah daripada manusia pada setiap masa dan tempat selagi nyawa dikandung badan. Malaikat Raqib dan Atid 25 jam sentiasa berada di sisi, kiri dan kanan untuk mengawasi dan mencatat segala amalan kita.

Buktinya?

Sebahagian ulama' menjelaskan bahawa di antara malaikat ada yang bernama Raqib dan ‘Atid berdasarkan firman Allah SWT :

“Tidak suatu ucapan pun yang diucapkan melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir” (Qaaf : 18)



KEIMANAN YANG KUAT


Dengan beriman dan percaya kepada Allah seseorang hamba mampu untuk istiqamah dalam usaha menyucikan jiwa (tazkiyatun nafs) dan kesemua anggota.

Sebagai contoh?

Seperti yang termaktub dalam rukun iman kedua : Beriman, percaya dan yakin akan kewujudan di sisi kita ada penjaga kiri dan kanan.

Padanya sentiasa berbekalkan buku dan qalam untuk menulis setiap tingkah laku kita. Perbuatan baik akan dinukilkan dalam buku “KANAN” manakala amalan jahat dicatat dengan sempurna dalam buku “KIRI”. Masing-masing adalah Malaikat Raqib dan Atid.

Cuma kita tidak sedar tentang keberadaan mereka di sisi kita setiap saat dan ketika. Inilah perkara ghaib , kita kena yakini dan percaya. Sebab ini bukti iman kita. Percaya kepada tentera Allah yakni “MALAIKAT”

Keimanan ini bukanlah kepercayaan kosong mahupun taqlid buta. Malah Allah telah berjanji setiap satu kebajikan ditulis dengan sepuluh ganda kebajikan manakala satu kejahatan ditulis dengan satu kejahatan sahaja.

Firman Allah SWT :

“Barangsiapa membawa amal yang baik, Maka baginya (pahala) sepuluh kali lipat amalnya; dan barangsiapa yang membawa perbuatan jahat Maka dia tidak diberi pembalasan melainkan seimbang dengan kejahatannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya (dirugikan)”. (Al-An’am: 160)



p/s : hanya sedikit perkongsian tentang ilmu tasawwuf yang saya baca. Maaf jika tak berapa menarik. Tak dapat menghayati penulisan sangat dek ketidakcukupan tidur selama 2 jam semalam. :(

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST