TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

UNTUK MU SAHABAT


Betapa aku hargai anugerah syurga di dunia, doa kudus aku panjatkan semoga dirahmati. Telahpun ku syukuri di dalam hidup ini, cinta suci kurniaan Ilahi.




Day 1 post-road tour PMUKM : Yang Indah Itu Pertemuan. Yang Manis Itu Kemesraan. Yang Pahit Itu Perpisahan.Yang Tinggal Hanya Kenangan.

SHUKRAN JAZILAN buat sahabat-sahabat ana UKM Bangi. Mungkinkah kita akan bertemu setelah kalian berada di alam kerjaya? Atau pun di lain masa?

Walaupun masa cukup mencemburui kita menyelam rasa, bertegur sapa apatah lagi berbual sakan. Namun pandangan, wajah dan kehadiranmu sendiri sahabat sudah mampu menerbitkan bibit-bibit kasih dalam ukhwahfillah kita.



HANYA DOA MAMPUKU UKIRKAN 

Sahabat ini sudah lama "pergi", sahabat yang sekarang bakal "pergi" jua

Persahabatan yang sejati akan membawa kepada kerinduan yang abadi, orang yang rugi ialah orang yang tidak memperolehi sahabat dan yang paling rugi ialah ditinggalkan sahabat. Sesungguhnya hubungan persahabatan itu lebih unggul daripada percintaan. Tanpa persahabatan percintaan akan berakhir, tetapi tanpa percintaan sahabat boleh kekal.

Oleh itu hargailah persahabatan yang terjalin, kerana sahabat mewakili sesuatu kekuatan. Sahabat yang paling baik adalah dengan melihatnya sahaja kita sudah bersemangat untuk menunaikan amanah dan menggalas "beban" dakwah.

Bergaullah dengan manusia sebaiknya sehingga kalau kamu mati mereka tanggisi dan kalau hidup mereka selalu merindu.



Walaupun "ungu" dianggap asing, istiqamahlah. 

Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda :
"Islam awalnya asing dan kelak akan kembali menjadi asing sebagaimana awalnya maka beruntunglah bagi al-Ghuraba' (orang-orang yang asing)." - H/R Muslim, no. 145.

Siapakah golongan yang digelar al-ghuraba' itu?

Tatkala warna "ungu" itu kiranya mampu menyatukan hati-hati kita untuk terus menegakkan kebenaran, berani  berhujah demi kebebasan akademik sejajar tuntutan islam dan aktif berdakwah, maka istiqamahlah. Istiqamahlah wahai sahabat di mana jua kamu berada, di mana sahaja kita bakal dicampakkan.

Walaupun "ungu" itu, diri kamu dan peganganmu tampak asing.


Tahniah semua!

Imam Adz-dzahabi berkata dlm bukunya Siyar Alam al Nubala : "Sesungguhnya sehari dalam kehidupan seorang pemimpin itu jauh lebih baik dari seluruh umur seorang manusia", maka janganlah takut menjadi pemimpin.

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST