TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

USRAH? PROGRAM? MAAF ANA SIBUK



Tit..tit...tiiiit....dengar bunyi message masuk :

"Salam. InsyaAllah usrah kita bertajuk "Islam Penyelamat Ummah", akan diadakan pada hari isnin, pukul 6 petang di surau asrama. Harap boleh respon kehadiran sebelum hari Ahad. Jazakillah"

"(URGENT) Program Dakwah Kampus memerlukan tenaga antum sebagai fasilitator. Boleh beri nama pada Kak Ain. ASAP".

"(GAMIS) Dijemput menghadiri satu forum "Mahasiswa : Pemimpin Masa Depan" di Dewan Az-Zubair, Melaka pada hari 23 Jun 2010, pukul 8 malam. Jamuan dan pengangkutan disediakan."




KESIBUKAN : ALASAN?

"Ya Allah. Sibuknya...", keluh diri. Sahabat yang mendengar rungutan tersebut menggeleng kepala.
"Maaf Kak Ain. Ana tak dapat turun usrah esok dan pergi program hujung minggu ini. Saya ada keje kena siapkan"

SIBUK. Satu daripada 1001 macam alasan lagi yang sering diterima ketika seseorang diajak untuk ke program-program tarbiyyah dan dakwah. Alasan sibuk memang terdengarnya relevan. Tetapi sungguh tidak rasional bagi mereka yang mahu menggunakan otak mereka untuk berfikir.

Mengapa?




SIBUK : KEALPAAN DIRI


Sesibuk manapun kita, kita sentiasa punya 24 jam sehari untuk dihabiskan. Namun yang berbezanya adalah bagaimana cara ianya dihabiskan. Ada yang biasa tidur 6 jam sehari di waktu malam. Bahkan ada yang tidur lebih lagi hingga 8 ke 9 jam sehari dicampur dengan tidur siang dan tidur dalam dewan kuliah.

Ada pula yang bersembang kosong, melepak, melayari internet, facebook dan keluar jalan-jalan hingga tanpa sedar, 3 jam berlalu dengan sia-sia.

"Manusia ini, kalau tidak disibukkan dengan hal-hal dakwah, mereka tetap akan sibuk dengan hal-hal keduniaan."

Dan untuk hal-hal keduniaan, apatahlagi untuk hal-hal yang disukai oleh hawa nafsu, tidak pernah ada masalah atau alasan yang dikemukakan. Hanya untuk hal-hal yang berbau keislaman sahaja yang akan menjadi masalah. Semuanya dek kerana bisikan nafsu dan pengaruh syaitan ke atas kealpaan diri sendiri.

Syaitan menjanjikan (menakut-nakuti) kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan (kikir); sedang Allah menjadikan untukmu ampunan daripadaNya dan kurnia. Dan Allah Maha Luas (kurniaNya) lagi Maha Mengatahui. - (Al-Baqarah, ayat 268)

Untuk urusan islam, terasa rugi meluangkan masa.
Cuba kalau tiba-tiba kawan ajak main game atau tengok movie kat laptop?
Sukar sekali untuk ditolak. Walaupun esok ada assignment!





TAZKIYATUN NAFSI : AMANAH DARI ALLAH

"Imah tahu tak hari ni ada usrah?"
"Tahu. Tapi tak tahu kat mana," aku menjawab dengan penuh rasa bersalah.

Sungguh lalai diri ini. Bagaimana pula aku boleh membiarkan insan lain menjemputku untuk menghadiri majlis tazkiyatun nafsi (penyucian jiwa) seperti ini. Bukankah ini tanggungjawabku terhadap rohani dan spiritualku. Maka akulah yang patut berusaha untuk mencari taman-taman syurga itu. Astaghfirullahal'azim. Bertuah aku kerana masih ada yang perihatin tentangku lantas tidak membiarkan aku menyalahgunakan waktu yang ada.


Amanah ini datang dari Allah. Amanah ini datang dari bahu Rasulullah SAW ke atas diri. Cuba bandingkan kesibukan kita dengan kesibukan Baginda.

"Astagfirullahal'azim...Kesibukan ana tak tertanding dengan sibuknya Rasulullah SAW. Apalah sangat.............Itulah pujukan kepada diri ini apabila terbeban dengan banyak kerja dan merasakan diri sangat sibuk"

Jika seorang pelajar perubatan yang sering menyangka dirinya sering sibuk mengalahkan Perdana Menteri malah menewaskan kesibukan Rasulullah SAW, maka malulah anda pada diri sendiri! Anda tidak layak digelar sebagai ummat Nabi Muhammad SAW, anda terlalu kedekut masa, tenaga dan wang untuk meneruskan perjuangan dakwah Baginda!

Jika anda masih mementingkan diri sendiri, usah bermimpi di siang hari untuk mendapatkan syafaat Baginda di akhirat kelak! Usah berangan-angan untuk bersua dengan Baginda dengan kebusukan dan kekotoran hati anda.




BERUBAH : “SAYA SIBUK” kepada “SAYA SIBUK DEMI ISLAM”.

Mengapa seorang doktor masih boleh bersama keluarga walau sesibuk manapun dirinya? Kerana dia merasakan keluarga itu prioriti dan meninggalkannya suatu masalah.

Mengapa orang yang sedia ada sibuk boleh menyiapkan tugasannya walau ditambah-tambah, tetapi orang pemalas jika diberi walaupun satu tugasan masih belum mampu mampu menyiapkannya? Kerana orang sibuk sedia maklum dia sibuk lalu cermat dalam menguruskan masanya, manakala orang pemalas mempunyai tabiat suka bertangguh-tangguh.

Sama juga dengan "Dakwah dan Tarbiyyah". Jika dijadikan sebagai prioriti hidup, nak atau taknak, kita tetap akan melapangkan masa. Jika kita mahu, semuanya boleh berlaku. Namun jika hati berat, begitu payah dan memang tak mahu, tiada siapapun yang boleh membantu. Semuanya terserah pada diri sendiri.

Kesibukan sudah pasti bukan alasan. Ia hanya perkataan "glamour" yang digunakan untuk skip diri daripada mengikuti program atau usrah. Dakwah dan tarbiyyah begitu leceh baginya.

Ingatlah wahai diri! Dakwah bukanlah HOBI, yang dilakukan hanya pada waktu lapang. Tetapi dakwah dilakukan dengan kita sendiri melapangkan waktu tersebut. Fahami dan menjiwailah kata-kata ini.

Hakikatnya, kehidupan di dunia dan akhirat adalah milik Allah semata. Apabila manusia mengutamakan jadual dunia selain Allah, maka Allah dapat berbuat segala sesuatu kepada umat manusia di muka bumi. Firman Allah yang bermaksud :

“Jika penduduk negeri beriman dan bertakwa, Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat Kami) itu, maka Kami seksa mereka disebabkan perbuatannya. Apakah penduduk negeri itu rasa aman daripada kedatangan seksaan Kami kepada mereka di malam hari pada waktu mereka sedang tidur? Atau apakah penduduk negeri itu rasa aman daripada kedatangan seksaan Kami kepada mereka pada waktu matahari naik ketika mereka sedang bermain? Maka apakah mereka rasa aman daripada azab Allah (yang tidak terduga). Tiada yang rasa aman daripada azab Allah kecuali orang yang merugi.” (Surah al-A’raf: 96-99)

Peringatan daripada Allah ini menjadikan orang beriman dan soleh lebih mengutamakan jadual Allah, daripada jadual dunia. Mereka lebih mencintai Allah daripada yang lain.

" Apabila kita tidak disibukkan dengan KEBAIKAN, maka kita akan disibukkan dengan KEBURUKAN"" Sesungguhnya rehat bagi seorang mukmin itu setelah kakinya menginjak ke SYURGA"

2 comments:

  1. subhanallah.. perkongsian yg sgt bmanfaat tuk diri yg selalu lalai nie.. syukran ya ukhti..
    innaz zikra tanfa'ul mu'minin.. =)

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST