TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

APA KAITAN POLITIK DENGAN KITA?



Sesungguhnya memang benar firman Allah SWT : "Dan tidak Kami utuskan kau (Muhammad) melainkan sebagai rahmat kepada seluruh alam". 

Inilah matlamat kedatangan Rasulullah SAW yang membawa risalah Islam untuk semua manusia. Islam bererti patuh dan tunduk kepada Allah SWT. Oleh itu Muslim bererti orang yang patuh dan tunduk kepada Allah SWT.

Hanya Islam adalah agama di muka bumi ini kerana Islam sama sekali tidak sama dengan agama lain.  Apakah hujahnya?

Islam tidak mengasingkan ibadat dengan dunia. Islam tidak mengasingkan politik dengan agama. Islam bukan sahaja satu agama yang merangkumi aspek peribadatan semata-mata tetapi satu cara hidup yang menyediakan peraturan dan panduan dalam segala aspek kehidupan manusia termasuk kerohanian, ekonomi, politik, sosial, kesenian, ketenteraan dan tidak terkecuali, sukan. 

Ini ialah kerana Islam amat peka terhadap pembangunan aspek spiritual, jasmani, intelektual dan emosi manusia agar proses transformasi yang di lakukan dalam dimensi-dimensi ini dapat melahirkan manusia bertaqwa, seimbang, berilmu, berakhlak, sihat, intelek, berdisiplin serta teguh pendirian.

Buktinya pula?

Allah telah sebut di dalam Al-Quran : "Tidak kami abaikan Sesuatu pun di dalam Al Kitab’(Surah Al-An’am, 38).

Al-Quranlah sumber inspirasi, motivasi, ilmu pengetahuan, pengubat pelbagai penyakit fizikal, emosi dan rohani dan yang menjelaskan segala perkara yang bersangkut paut dengan perkara duniawi dan ukhrawi.

Kerana apa?

Kerana ia adalah wahyu Allah SWT. Sudah tentu Pencipta manusia lebih bijaksana daripada manusia itu sendiri.

Analoginya?

"Pembuat jam sudah tentu lebih mengetahui mengenai komposisi jam itu, kelemahannya dan bagaimana untuk menggerakkannya daripada orang yang memakai jam tersebut. Begitu juga Allah SWT lebih tahu mengenai apa yang baik untuk manusia daripada manusia itu sendiri kerana Dialah yang menciptakan manusia. Allah sudah menentukan hanya cara hidup Islam sahaja yang menjamin kebahagiaan manusia di dunia dan di akhirat".

Kesimpulannya?

Oleh kerana itulah Islam melihat proses (politik) pentadbiran dan pengurusan diri yang utuh seseorang Muslim itu sebagai satu kewajipan yang harus di berikan perhatian. Allah beri kuasa politik untuk mentadbir diri, keluarga dan masyarakat. Allah mahu hamba-hambaNya mempunyai sikap berpolitik yang sihat dan matang agar ia dapat melakukan tugasnya sebagai khalifatullah fil ard di muka bumi, mentaati perintahNya dan menjauhi laranganNya secara berterusan .

Tugasnya termasuk seperti firman Allah SWT

"Kamulah sebaik-baik umat yangdilahirkan daripada manusia. Kamu mengajak kepada kebaikan, kamu melarang daripada kejahatan dan kamu beriman kepada Allah"

Jika anda menganggap politik itu kotor, anda silap. Politik itu tidak salah, orang yang berpolitik itu yang salah. Tidak bertanggungjawab dan mengotorkan sistem politik yang jauh tersimpang daripada Islam.

Analoginya?

Saya masih ingat satu ketika di tingkatan 3 sedang membaca surat khabar Harakah bahagian soal jawab bersama Timbalan Mursyidul PAS, Dato' Dr Harun Din, soalan dan isunya lebih kurang sama. Sampai sekarang saya masih ingat analogi "simple" yang diberikan beliau bahawa :

"Politik itu diibaratkan seperti tandas. Tandas yang baru siap pada permulaannya bersih tapi telah menjadi kotor dek sikap tidak bertanggungjawab pengguna tandas yang mengotorkannya sesuka hati"

Harap bolehlah faham. Bacaan selanjutnya (klik)

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST