TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

PENDAKWAH YANG "COOL"

1. Bob Lokman mampu tarik budak-budak muda yang 'nakal' ke arah mendekati Islam.
2. Ustaz Azhar Idrus mampu tarik ramai muda mudi dan orang tua kampung serta bandar ke arah mendekati agama dengan tahap penerangan tersendiri.
3. Dr Asri pula mampu menarik golongan yang berfikiran intelek dan terpelajar dengan hujahnya.
4. Ustaz Akhil Khay mampu menjinakkan budak-budak rockers dan mat lepak.

Cuma ada persamaan di antara mereka......


TIDAK DIBENARKAN BERCERAMAH KERANA TIADA TAULIAH. Tetapi mereka seorang pendakwah yang tetap "cool" walaupun dikeji, disekat, dihukum, dilabel dan dipandang serong oleh masyarakat.




"Saya tidak kira soal larangan dari Jais atau sebarang pihak untuk saya berceramah. Jika larangan itu bukanlah yang patut saya ikut, saya tak akan ikut," kata Bob Lokman ketika ditangkap oleh pihak JAIS berhubung isu tauliah.

"Tauliah itu bukanlah satu perkara yang penting. Perkara yang penting bagi saya adalah melakukan pekerjaan yang baik iaitu kerja-kerja Islam.

"Jadi, kenapa mesti ada SEKATAN ke atas saya dan kenapa pula saya mesti patuhi sekatan-sekatan itu, sedangkan yang saya sampaikan kepada orang ramai itu adalah perkara yang BETUL!," katanya.


Dari Abu Sa’id Al-Khudri RA dia berkata : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :
“Barang siapa di antara kalian melihat suatu kemungkaran hendaklah ia mengubah dengan tangannya; jika tidak mampu, maka dengan lisannya; jika ia masih tidak mampu, maka dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemahnya iman.” (HR. Muslim)




Buang pemikiran :

"Budak bajet alim"
"Berlagak dengan ilmu agama"
"Konon boleh masuk syurgalah tu"

Buang!

Lempar jauh-jauh semua pemikiran sedemikian. Kesempurnaan bukanlah syarat kelayakan dalam berdakwah dan mengajak orang lain menjadi manusia yang baik. Hakikatnya, tidak akan ada manusia yang sempurna peribadinya seperti Rasulullah SAW. Jika kita terus menunggu kesempurnaan, Islam itu tidak akan tersebar ke mana-mana.

Berdakwah bukan bermaksud kita bajet bagus atau bajet budak alim, tetapi kita manusia yang mengimpikan peribadi yang soleh. Mengimpikan redha Ilahi dalam setiap amalan dan perbuatan. Secara tidak langsung, kita juga akan terhindar daripada melakukan perkara yang dimurkai Allah. Sebagai contoh, berblog bukanlah medan kita berdakwah kepada orang lain, tetapi berdakwah kepada diri sendiri juga kepada orang lain dalam meraih mardhotillah bersama-sama.





Dunia ini hanya sebentar. Satu persinggahan untuk mencari bekalan. Selagi kita bernafas, ujian demi ujian akan sentiasa mendatang. Ujian yang datang tanpa mengenal waktu dan keadaan. Datang tanpa henti kepada para pejuang agamaNya untuk menguji dan menaikkan darjatnya. Sungguh, Allah SWT sayang kepada kita!

Biar! Biar apa pun sekatan, hinaan dan kejian yang dilemparkan, kita tidak perlu goyah! Tidak perlu rasa takut! Kita tahu dan yakin apa yang kita buat adalah betul. Maka yang hanya perlu ditakuti adalah Allah SWT sahaja. Kerana Dia yang menciptakan kita, Dia Maha Tahu apa isi hati kita. Siapa mereka untuk menghukum dan melabel diri kita?

Indahnya sikap seorang yang sentiasa bersangka baik dengan Allah dan makhluk ciptaanNya : “Sangat mengagumkan keadaan seorang mukmin, sebab segala keadaannya untuk ia sangat baik, dan tidak mungkin terjadi demikian kecuali bagi seorang mukmin : jika mendapat nikmat ia bersyukur, maka syukur itu sangat baik baginya dan bila menderita kesusahan ia bersabar, maka sabar itu lebih baik baginya.” (Hadis riwayat Muslim)

"Aku melaksanakan amanah bukan disebabkan ARAHAN manusia bahkan bukan kerna ingin DIHARGAI atau pun DIPUJI, tetapi kerana BA'IAH, sumpah taat setiaku yang telah aku lafazkan di hadapan Allah dan tanda SYUKUR menjadi penganut islam, Allah PILIH aku untuk berada dalam kesakitan dunia ini untuk perolehi keNIKMATan akhirat!"

Memulakan langkah memang perit. Bertatih, jatuh dan bangun semula. Kadang tangan menghulur tanpa bantuan. Terasa diri kembara sendirian. Mimpikan syurga idaman. Sedangkan diri tak tahan ujian. Sungguh Engkau berkuasa atas segalanya.

2 comments:

  1. mohon izin utk sy copy paste artikel2 yg sy 'SUKA SGT'

    ReplyDelete
  2. subhanallah.. ana sgt suka sume articles enti.. sgt kena dgn jiwa ini yg dahagakn tazkirah saban hari.. mabruk 'alaik.. smg trus istiqomah dlm menyebarkn kalam dakwah ini.. barakallahu fik..

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST