TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

BIBIR MUDAH BERKATA-KATA TAPI...


Bibir mudah mengucapkan SABAR,
Namun hatilah yang remuk menderita,
Tiada siapa mengetahui melainkan Allah SWT.
Dan tiada siapa yang meminta ujian bertamu.

Allah SWT pernah berfirman "Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad diantaramu dan belum nyata orang-orang yang sabar (Ali-imran :142)
Dipujuknya kita lagi dengan ayat 9-11 surah Al-Mukminun :

"Dan orang-orang yang memelihara solatnya, mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi syurga firdaus, mereka kekal di dalamnya"


Maka sabarlah duhai hati.
Apabila telah kau rasakan manisnya ujian dari sang Pencipta,
maka tak perlu lagi kau kejar habuan duniawi yang rata-ratanya berlandaskan nafsu semata.

Bila telah kau tetapkan hati untuk meraih redha Tuhan sekalian alam, maka itulah sebenar-benarnya hasil kejiwaan yang sejati.

Dan dalam perjalanan menelusuri denai kehidupan terhadap-Nya yang sudah pasti disaluti onak dan duri,
akan didatangkan syaitan yang turut sama menggodamu dalam mendekatiNya.

Sebagai ujian dan yang akan menyempurnakan sebahagian daripada imanmu.
Yang padanya ada ketenangan dan kebahagiaan berpaksikan Tuhan yang Maha Satu jika kau bersangka baik

Maka sabarlah duhai hati.






MUHASABAH DIRI

"Sekuat-kuat ikatan IMAN adalah bercinta dan berkasih sayang kerana ALLAH dan marahnya juga kerana ALLAH" (Riwayat Ahmad)

Sungguh...!
Para pejuangNya tidak akan rugi. Air matanya tanda ketundukan. Keringat dan darahnya adalah demi perjuangan. Ikhtiarnya bernilai pahala. Bahkan gugurnya berbalas syurga.

Dan siapakah yang lebih baik agamanya daripada orang yang IKHLAS menyerahkan dirinya kepada Allah? (QS. 4:125)

Perjuangan menegakkan Islam merupakan satu perjuangan yang berat. Perjuangan Islam merupakan kepunyaan Allah SWT yang akan kita persembahkan nanti diakhirat kepada Allah SWT. Andainya perjuangan kita benar mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh Allah SWT dan yang telah diwahyukan kepada Rasulullah SAW, maka Allah SWT akan menerimanya.

Andainya salah maka segala penat lelah kita akan ditolak. Oleh itu, sudah pastinya perjuangan yang kita ikuti mesti benar dan tidak bercanggah dengan kehendak Allah SWT. Kita sebenarnya harus bersyukur kerana terpilih sebagai pejuang Islam, masih ramai lagi yang tidak dipilih oleh Allah SWT di dalam menyampaikan risalah Islam.

Mereka yang telah dipilih sebagai pejuang atau hawariyyun merupakan insan yang mulia, pada pandangan sisi manusia mungkin berbeza akan tetapi pada sisi Allah SWT ganjaran yang diberikan amat bernilai daripada segala isi dunia yang fana ini.

“Wahai orang yang beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.”- (Surah Muhammad,  Ayat 7)

Moga terus istiqamah berada di kalangan PEJUANG. Baik pejuang di medan dakwah, jihad, mahu pun di medan menuntut ilmu.

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST