TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

MARAH ITU SAHABAT SYAITAN!



Keadaan di dalam klinik sangat menyesakkan. Hari ini banyak pula pesakit. Kelihatan doktor sangat sibuk melayan pesakit. Kadang-kadang pula terdengar suara menjerit, si doktor sedang memarahi medical student yang sedang present case kepada dia. Hingar bingar jadinya, tapi itulah realiti dan kepayahan yang perlu ditelan bagi diri seorang pelajar perubatan. Bila dimarah, hati yang sedia sakit bertambah sakit!

Seorang suami keletihan pulang dari kerja. Perutnya yang kelaparan meratah setiap sudut rumahnya. Melihatkan keadaan rumah yang bersepah dan anak-anak kecil menangis, darahnya menyirap. Isterinya terbongkang tidur sambil membiarkan TV terbuka dengan volume yang amat kuat sekali. Sepantas kilat, dengan nafsu amarahnya, dia membaling remote control ke arah isterinya dan menendang sekuat hati di kepalanya seperti bola sepak. Anak-anak kecil ditampar berkali-kali supaya diam. Akhirnya, satu pergaduhan besar berlaku, si isteri meminta cerai dan si suami menjatuhkan talak!





MARAH, SAKIT HATI DAN TERASA HATI

Ketiga-tiga perasaan tersebut adalah fitrah manusia yang Allah SWT ciptakan. Seperti biasa, fitrah jika tidak dikawal pasti terbabas. Maka berlakulah adegan-adegan buruk perangai seperti memarahi orang lain, melempiaskan tekanan dan masalah diri kepada orang lain. Sehinggalah menyebabkan orang tersebut sakit hati dan seterusnya terasa hati. Mengajuk, membawa diri dan memendam rasa.

Di dalam situasi macam mana pun, kita perlu mengawal tahap emosi agar setiap perkataan yang keluar dari mulut tidak melukakan dan menggores perasaan orang lain. Ya, mungkin orang tersebut juga bersalah, tetapi adakah kita memberi ruang yang cukup untuk si dia membela diri? Dan adakah kita pernah menyelami perasaan sekali pun bertanyakan masalah yang dihadapinya juga?

Bahkan!

Jangan tidak percaya, kita sudah menzalimi hak saudara kita dan menindas golongan lemah ini daripada bersuara gara-gara?

1. Emosi stress tidak terkawal
2. Jawatan yang "dibanggakan"
3. Senioriti
4. Orang yang dimarah seorang yang berhati lembut/tak reti marah balik
5. Suka bersangka buruk
6. Pemikiran skeptikal


Jika di dalam pekerjaan, misalnya hubungan antara doktor dan pesakit, kita boleh bersikap profesional, tetapi kita seringkali lupa untuk bersikap profesional bila berhubungan dengan manusia lain, terutamanya Allah SWT.

Mungkin dari salah faham yang sekelumit cuma menjadi nanah busuk dek sikap su'udzon (bersangka buruk) dan pemikiran skeptikal yang menguasai tindak tanduk diri seseorang.





MARAH ITU SAHABAT SYAITAN!

Marah adalah api. Syaitan laknatullah juga diperbuat daripada api. Maka orang yang pemarah sama sahaja seperti sahabat syaitan, seperti sabda Rasulullah SAW "Kemarahan itu daripada syaitan, sedangkan syaitan tercipta daripada api, api hanya dapat padam dengan air, maka kalau kalian marah berwuduklah" (H.R. Abud Dawud).

Tahukah kita beza sifat orang pemarah dengan orang dapat menahan kemarahannya?

Bezanya adalah iman. Sifat ketaqwaan dan beringat kepada Allah SWT adalah tembok pembeza antara hamba yang berfikir berlandaskan iman dengan nafsu.

Abu Umamah Albahili RA berkata Nabi Muhammad SAW bersabda : "Siapa yang dapat menahan marah padahal ia dapat (kuasa) untuk memuaskan (nafsu) amarahnya itu, tetapi tidak dipuaskan bahkan tetap ditahan/disabarkan, maka Allah SWT mengisi hatinya dengan keredhaan pada hari kiamat."

Nah! Di sinilah ramai di kalangan kita tewas!

Sama ada kita adalah seorang dai'e, pemimpin, budak jemaah, suami, isteri, abang, kakak, sahabat, kawan, teman, doktor, pesakit, guru, anak murid dan sebagainya kita tewas dengan perasaan marah. Kita sukar mengurus perasaan amarah ini.

Cuba cek diri kita semula, bila kita sakit hati, tak suka dengan seseorang adakah kita terus memarahinya?  Meng-condem-nya? Berburuk sangka dengannya? Menjauhinya? Membencinya? Menggunakan ayat keras, pedas, dan tegang untuk sengaja melukakan hatinya? Melabelnya dengan bukan-bukan, dengan labelan yang tidak disukainya?

Adakah kononnya diri kita adalah seorang yang dihormati, disegani atau pun diri kita seorang pemimpin sudah mampu layak diberi "lesen mengumpat" dengan menghebahkan keburukan-keburukan orang tersebut kepada orang lain?

Adakah keburukan-keburukan tersebut benar? Adakah orang tersebut akan suka dan bahagia bila dapat tahu tentang perbuatan kita tersebut?

Sesungguhnya, manusia yang zalim adalah tatkala meletakkan sesuatu/perkara bukan pada tempatnya.
"Dan peliharalah dirimu dari siksaan yang tidak khusus menimpa orang-orang yang zalim saja di antara kamu dan ketahuilah bahwa Allah amat keras siksaan-Nya." (Al-Anfaal 8:25).

Dan, yang paling teruk sekali apabila kita memarahi perjuangan, memarahi  Allah SWT di atas kesusahan dan masalah yang menimpa diri.





MENGURUS KEMARAHAN

Manusia yang pendek akal akan menuruti nafsu amarahnya. Manusia yang beriman akan berusaha melawan nafsu amarahnya. Di sinilah pertarungan antara iman dan nafsu berlaku. Bila nafsu menang dan menguasai diri, ada hati yang perlu dikorbankan. Tapi bila iman mengawal nafsu dan akal, ada air mata keinsafan yang perlu diratapi. 

Yang pedih menanggung adalah orang yang dimarah. Walauapapun alasannya, walauapapun kesalahannya, marah yang tidak terurus bakal mungundang bencana. Di sini berlakulah perkara-perkara yang tidak diingini seperti retaknya sesuatu perhubungan dan tidak mustahil kelak proses menimbang amalannya menjadi terbantut kerana ada "hutang" yang perlu dibayar!

Remaja yang sifatnya suka memberontak dan tidak suka berfikir panjang, lebih suka memilih jalan hitam sebagai protes ketidakpuasan hatinya. Jalan raya menjadi medan merempit dan menghiburkan diri. Perempuan dan muzik menjadi candu kepada nafsu dan hati yang lara.

Bagi insan biasa, yang masih punya iman di jiwa, nafsu amarahnya cuba dikawal dan digagahinya untuk tidak diserang mana-mana hati atau pun objek. Meskipun pelbagai tekanan dalam dan luar termasuklah bisikan-bisikan syaitan, dia rela menguncikan dirinya di dalam hanyutan kesabaran. Marah yang ditahan-tahan menuntutnya agar sentiasa mengingati Allah dan berzikir kepadaNya.

Akhirnya, kedamaian dan ketenangan yang dicari mengkhayalkan nafsu amarah tadi. Rasa tawadhu' dan air mata yang bercucuran menunjukkan simbolik betapa seorang insan yang lemah itu berusaha menundukkan nafsunya kerana Allah SWT. Biarpun di luar sana, banyak mulut yang sedang mengata tentang dirinya. Dia terus bangkit tanpa menoleh ke belakang meneruskan perjalanan kehidupannya bertemankan sangkabaiknya dengan Allah SWT.

Inilah mujahadah sebenar bagi hamba yang sejati!

Jiwanya bertambah kuat dengan mujahadah sebesar ini. Dia benar-benar sedang merebut janjiNya di dalam sabda Nabi SAW :

"Siapa yang menahan dari kehormatan kaum muslimin, maka Allah SWT memaafkan kesalahan-kesalahannya pada hari kiamat, dan siapa yang menahan marahnya, maka Allah SWT akan menghindarkan dari murkaNya pada hari kiamat."

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST