TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

SOLAT YANG SIA-SIA



Mengapa ramai orang solat tapi sia-sia?

Sudah sempurnakah solat kita?

Bagaimana usaha-usaha agar solat kita khusyuk dan diterima?

Nilailah solat kita hari ini. Adakah solat yang dilakukan sehari-hari masih terasa berat dan membebankan? Apakah matlamat solat jika solat 5 waktu telah ditunaikan, namun masih lagi melakukan dosa-dosa seperti menzalimi orang, mengumpat, tidak menutup aurat dan berjudi? Justeru, adakah solat tidak memberi kesan dalam jiwa kita.

Sudah sampai masanya kita menilai kembali solat dan mencari semula kemanisan dalam ibadah solat. Jangan biarkan solat yang kita lakukan sekadar solat yang sia-sia. Nauzubillah jika solat yang dilakukan berpuluh tahun itu menjadi solat yang tidak diterima di sisi Allah.

"Jika diri aku yang sudah menginjak ke usia 23 tahun, maka selama aku hidup, selama aku solat hanya sia-sia alangkah ruginya aku! Celakalah aku!"

Tidak ada seorang mukmin pun yang mengingkari wajibnya solat. Ini kerana, ia merupakan sebuah kewajipan, maka kita harus melaksanakannya dengan sebaik mungkin. Namun, kita sering mendapati sebahagian orang melaksanakan solat sambil lewa, dalam erti kata, tidak memenuhi aturan yang telah ditetapkan dan diajarkan di dalam islam.

Hasilnya, kewajipan solat yang yang dilakukan hanyalah sia-sia nilainya di mata Allah SWT. Barangkali dia tidak mempersiapkannya sebaik yang mungkin sama ada zahir dan batin, tidak memasang niat dengan baik, tidak memahami tujuannya atau tidak memenuhi rukun-rukun wajib solat.


Bersama muhasabah diri semula.

Bagaimana dengan solat kita?
Sudahkah kita bersedia untuk melaksanakan solat dengan sempurna?
Sempurnakah solat kita selama ini?

Solat itu tiang agama. Tanpa solat yang kukuh maka akan runtuhlah tiang agama. Jangan bertangguh untuk memperbaiki solat kita. Lakukan anjakan paradigma yang terbaik dalam menjadikan solat sebuah ibadah yang sempurna, khusyuk dan sebagai bekalan amalan soleh yang akan dibawa ketika menghadap Tuhan Maha Pencipta.





~ Bersama menjadi seorang hamba yang melaksanakan kewajipan solat dengan sebaik mungkin melalui persiapan zahir dan batin, meraih nikmatnya solat dan menghindarkan diri daripada solat yang sia-sia.

1 comment:

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST