TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

2012 : BAGAIMANA DENGAN MALAYSIA?

2012 : Bagaimana dengan Malaysia?

“Musafir (pergi) wahai ibuku. Maafkan aku. Tiada gunanya. Semuanya hilang di jalan apa yang kumiliki (dirampas polis). Maafkan aku wahai ibu, jika aku tidak menuruti ucapanmu. Makilah zaman (waktu atau situasi). Jangan maki aku. Pergi tidak kembali lagi”.

Pilu. Tidak ada siapa yang dapat menyangka status terakhir di Facebook ini mencetuskan revolusi. Tidak ada siapa yang boleh meramal aksi bakar diri seorang pemuda Mohammed Bouazizi di kota Sidi Bouazid menginspirasi revolusi musim semi bukan sahaja di Tunisia bahkan seluruh rantau Arab.

Sebuah revolusi telah tercipta. Tumbangnya rejim yang zalim dan diktator. Semangat revolusi tersebut terus merebak. Ia amaran kerasa buat penguasa yang korup dan zalim lagi menindas.

Tidak disangkal, bahawa faktor ekonomi berperanan kuat dalam perubahan di sejumlah negara Arab, seperti yang ditulis oleh Mufti Mesir Syeikh Ali Jum'ah di dalam suratnya bersempena Tahun Baru pasca revolusi Mesir :

"Tak bisa dimungkiri, ekonomi adalah soko utama kemajuan yang harus dicapai Mesir saat ini."

Tapi apa yang lebih penting untuk kita teladani adalah faktor karaamah (harga diri) bangsa Arab sehingga membangkitkan kembali jiwa qaumiyah (kebangsaan) yang menuntut kedaulatan dan kebebasan daripada pengaruh-pengaruh asing.

Banyak penganalisis Arab mengingatkan bahawa bangsa Arab saat ini bangkit menuntut kebebasan daripada pelbagai bentuk pengaruh Barat yang selama ini menginjak-injak martabat mereka selaku bangsa termundur dan kebelakang dalam daerah penjajahan.

Memasuki tahun 1433/2012, bangsa Arab di kawasan Timur Tengah, mengawalnya dengan perubahan sehingga, hampir tidak lubang untuk para penguasa baru mengorbankan aspirasi rakyat. Tidak ada lagi layanan istimewa untuk kepentingan Israel dan sekutu-sekutunya meskipun dengan ancaman pemotongan bantuan ekonomi.

Namun, yang terpenting setelah itu adalah bagaimana mengarahkan revolusi tersebut agar sejalan dengan tujuannya?

Apalagi tentangan pasca revolusi tidak kalah sukar dan berat daripada tentangan sebelum revolusi meletus.

Revolusi.

Revolusi seumpama ini bukanlah suatu yang baru dalam dunia Islam. Tidak ada bezanya juga dengan apa yang terjadi di dunia Arab seperti pasca tumbangnya rejim Raja Faisal dan Saddam Hussein di Irak, Raja Fuad dan Anwar Sadat di Mesir, Shah Reza di Iran dan sebagainya.

Kesemua perubahan ini memberi hasil yang sama, yakni tumbangnya satu rejim pemerintahan dan diganti dengan rejim lain, tanpa adanya perubahan sistem. Akibatnya, hal yang sama berulang ke atas umat Islam. Berterusan dihimpit penderitaan demi penderitaan hasil penindasan pemimpinnya sendiri. Sungguh, umat ini telah berkali-kali terjebak dalam proses yang sama walhal Rasulullah SAW melarang hal tersebut, sabda baginda :

“Tidak selayaknya seorang mukmin itu dipatuk ular dari lubang yang sama dua kali” [HR Bukhari dan Muslim].

Pengajaran penting daripada semua ini adalah bahawa perubahan dan penggantian rejim bukanlah penyelesaian kepada masalah umat Islam. Pangkal masalahnya bukanlah pada sosok Mubarak, Ben Ali, Soeharto, Musharraf, Qaddafi, Raja Abdullah atau rejim-rejim lainnya.

Pangkal masalahnya adalah IMAN!

Di dalam diri mereka tidak pernah ada rasa takut kepada Allah. Tidak gentar melakukan jenayah politik. Mereka sanggup menggadai maruah agama demi kepuasan nafsu serakah. Sesungguhnya para penguasa ini memiliki mata tetapi tidak digunakan untuk melihat. Mereka memiliki telinga tetapi tidak digunakan untuk mendengar. Mereka memiliki hati tetapi tidak digunakan untuk merenung dan berfikir.

Bagaimana mungkin mereka boleh memijak-mijak rakyat dan inginkan rakyat diam? Bagaimana mungkin mereka boleh mencampakkan Islam ke belakang dan inginkan kaum Muslimin tidak melakukan revolusi? Bagaimana mungkin mereka sujud kepada si kafir dan inginkan para pejuang kebenaran menutup mulut?

Wahai para penguasa, wahai orang-orang yang zalim!

Sesungguhnya umat ini adalah umat yang beragama Islam. Selama mana mereka tidak diperintah dengan Islam, dengan kesetiaan kepada Allah, RasulNya dan kaum Mukmin, maka tidak ada seorang pun penguasa yang zalim dan jahat yang akan dapat bertahan lama di tengah-tengah mereka umat. Meskipun mereka diam sejenak terhadap kezaliman pemimpin, namun hati-hati kecil mereka tidak bodoh. Mereka tidak tidur.

"Kelopak mata orang-orang yang berjuang tidak akan pernah pejam terhadapmu! Ia hanyalah diamnya seekor singa sebelum menerkam."

“Sesungguhnya Allah membiarkan orang yang zalim (berkuasa seketika) sehingga apabila Dia mengambilnya, Dia tidak akan melepaskannya” [HR Bukhari dan Muslim]

Bumi Malaysia ini pasti tidak terlepas. Sudahkah kita bersedia?

1 comment:

  1. kupasan y menarik..

    entry enti alhamdulillah best2...

    pandai mengarang ayat..

    jihad penulisan

    jangan pernah berhenti ya!

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST