TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

BILAKAH IA AKAN BERAKHIR?



Sesibuk mana pun kita, kita masih boleh berbalas mesej dengan buah hati setiap hari.
Sesibuk mana pun kita, kita mampu mendownload movie dan menontonnya berjam-jam.
Sesibuk mana pun kita, kita tetap ada masa untuk bermain game di laptop.
Sesibuk mana pun kita, kita tidak lupa untuk update status Facebook.
Sesibuk mana pun kita, kita sentiasa terupdate artis mana yang terkeluar dari Akademi Fantasia.

Fahaman songsang inikah yang telah meracuni di dalam hati kita?

Apabila diajak kepada amalan yang mendekatkan kepada Allah dan jaminan kebahagiaan kita di akhirat, kita sentiasa mengelak dan menjadikan sibuk sebagai alasan utama.

Masa lapang yang ada digunakan untuk perkara sia-sia dengan alasan nak hilangkan stress belajar atau bekerja. Perkara-perkara ini bukanlah semakin menghilangkan stress malah ia hanyalah satu keseronokan yang mampu menjauhkan diri daripada Allah.

Kepuasan yang dicari itu adalah bersifat sementara. Ia tidak mengubati malah menyebabkan nanah semakin membengkak. Yang terubat hanya tampak cantik di luar, tetapi di dalam?

Padahal untuk menghilangkan stress adalah dengan melakukan perkara-perkara yang mendekatkan diri kepada Allah itu sendiri. Seperti merintih dalam doa, mententeramkan jiwa dengan membaca Al-Quran dan sebagainya.

Fikirkanlah.

Adakah kesibukan akan berakhir setelah habis belajar?
Atau setelah kita jadi bos?
Setelah bersara?
Kita tidak akan dapat rehat walau apa pun kondisi.

Kerehatan bagi kita bukanlah kematian. Kalau ia adalah kematian, bagaimana di alam barzakh? Kita mungkin sibuk dengan pukulan-pukulan keras daripada malaikat kerana dosa dan noda. Semoga dijauhkan ya Allah. Naudzubillahminzalik.

"Dan sungguh kalau kamu gugur djalan Allah atau meninggal, tentulah keampunan Allah dan rahmatNya lebih baik (bagimu) diri harta rampasan yang mereka kumpulkan" (Ali-Imran : 156)

" Sesungguhnya rehat bagi seorang mukmin itu setelah kakinya menginjak ke syurga"

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST