TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

SUDAHLAH TU!


Sudahlah. Sudahlah. Sudahlah tu sahabat semua, kita tak ada masa nak layan perasaan, nak layan kejiwangan, nak layan soal hati, nak layan isu dalaman, nak layan kontroversi, nak layan bermacam versi alasan untuk mengabaikan fokus. Cukup setakat itu berkhayal di ruang atmosfera. Berpijaklah di bumi nyata.

Bahawa masa yang tinggal terlalu sedikit dengan kapasiti amanah yang dipertanggungjawabkan. Masanya sudah sampai untuk agenda yang lebih besar. Sila tampar diri jika masih belum sedar dari lena!



MOOD PRU-13

Sedang BN diasak di segenap segi, PAS masih leka dan kusut dengan isu rumahtangganya. Malah lebih teruk lagi sebenarnya bukan Ustaz Nasharuddin dan Dr Hassan Ali yang terperangkap dalam jerat BN, tetapi PAS dengan bala tenteranya termasuklah lidah rasmi, Harakah melatah tidak tentu hala, habis terkena umpan media propaganda BN sehingga diambil peluang oleh musuh.




Isu besar yang sepatutnya menggali kubur kerajaan korupsi berjaya ditutup dek kelemahan diri sendiri. PAS dikatakan masih terkebelakang dalam membawa sesuatu isu dan diperlihat rakan PKR lain lebih terkehadapan. PAS dilihat hanya melayan isu-isu remeh sedang PKR dilihat mampu membawa isu yang ada value sehingga membuka mata-mata rakyat.


Sejarah tercipta, kejayaan anak muda, Soladiriti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan BEBAS :

Isu Tuntuntan Kebebasan Akademik : Adam Adli menurunkan bendera muka DS Najib


Dan 2 kejayaan besar Parti Keadilan Rakyat (PR) :

Berjaya membawa bukti Dr M pinjam bank dunia : Selepas nafi, Dr M mengaku

Isu National Feedlot Corporation (NFC) Dato' Shahrizat, terkini "Kondo Lembu"  Shahrizat di Singapura

PAS dan seluruh ahli PAS tidak perlu layan propaganda BN.

1. Selesaikan segala perselisihan pandangan melalui mekanisme dalaman dan tidak memberikan peluru kepada musuh.

2. Jaga akhlak dan adab sebagai seorang muslim dalam memberi pandangan berbeza, terutamanya anak muda. Cegah "sindrom cerdik pandai"  yang menunjukkan bunga-bunga hilang tsiqah dan ketidakikhlasan dalam memberi pendapat terutamanya di laman sosial.

3. Yakinlah! Seperti kata Tok Guru Nik Aziz, antara murabbi yang paling berpengalaman dalam sepak terajang arena politik, "apa yang berlaku kebelakangan ini hanyalah merupakan ribut kecil yang sengaja diperlihatkan kencang di dalam media massa. Apa yang pasti selepas ribut kecil ini, turunlah hujan yang menyejukkan, insya-Allah."

4. Utamakan fokus dan prioriti untuk memenangi pilihanraya. Katakan selamat tinggal polemik dan krisis. Menangislah kamu syaitan yang gagal untuk memecah belahkan gerakan Islam! - Ust Tantawi

5. "Andainya anda menyertai mana-mana jamaah Islam, lalu anda tidak menerima apa jua mehnah dan ujian, maka semak semula jamaah yang anda sertai itu, kerana mungkin ianya bukan jamaah yang menepati kriteria jamaah Islam.”

"Sekiranya setelah anda semak dan teliti, ternyata benar ianya adalah jamaah Islam, maka semak pula apakah anda bekerja untuk Islam atau tidak. Kerana mungkin kalau anda tidak menerima apa jua ujian atau mehnah, mungkin sebenarnya anda tidak bekerja untuk Islam, melainkan untuk diri sendiri.” - Tuan Ibrahim Tuan Man.




KEMUNCUP DALAM PERJUANGAN

Buat muhasabah bersama :

1. Apapun, ini hanyalah kemuncup dalam perjuangan. Kita mempunyai tugas dan kerja besar yang perlu dilakukan. Ibarat bermain bola, jangan sibuk mencabut kemuncup yang lekat di seluar atau stokin; teruskan mainan sehingga selesai perlawanan ini. Tumpuan kepada usaha memenangi perlawanan menyebabkan kita tidak akan terasa adanya kemuncup di seluar dan stokin.


Jangan leka mencabut kemuncup sehingga gol terlopong tanpa penjaga!

2. Jika ada pemain yang dilihat semakin tidak menjadi team player dan menyusahkan seluruh pasukan kerana beliau tidak setuju dengan taktik 4-4-2 yang diputuskan, jurulatih pasukan terpaksa bertindak untuk menegur, dan sekiranya keadaan tidak berubah, menggantikannya dengan pemain lain yang lebih bersifat team player. 

3. Ini terpaksa dilakukan supaya pasukan itu dapat memfokuskan segala tenaganya untuk menembus gawang gol lawan daripada membazirkan masa menjawab dan memotivasikan pemain mengapa taktik 4-4-2 digunakan hanya kerana beliau lebih sukakan 6-4-0.



Masih lagi terfikir - tiada lagi pemimpin yang berkata : "walaupun apa jawatan yang diberikan kepada saya, saya terima seadanya tanpa kecewa dan sanggup berjuang menegakkan syiar islam bersama jemaah parti hingga ke akhir hayat."


Mari mengambil sikap membina bukan meruntuh. Husnuzonlah dalam setiap pertimbangan. Jangan salah sasar peluru kepada kawan sendiri. Ingat! Kita punya tugas dan kerja besar yang perlu dilakukan!

2 comments:

  1. ana sgt suka entri ni..terbaik!
    insyaAllah pasni bc entri lain plak, minat y lain plak. thnx ats perkongsian. teruskn usaha shingga akhirnya.

    ReplyDelete
  2. maaf, sy copy yr........tqvm

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST