TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

"INSYALLAH" YANG KITA HINA



"Mat, kau ada pape tak sabtu ni? Jom pergi program kat Shah Alam"
"Sabtu ni aku ada hal. Tengoklah nanti...InsyaAllah"

Handphone berbunyi. Tertera satu mesej.

"Dik, usrah sabtu pagi nak?"
Dengan laju dia membalas, "InsyaAllah Abang Izat"





ISYAALLAH ORANG MELAYU

Orang Melayu suka sebut InsyaAllah walaupun tidak faham. Laju sungguh berjanji. Kadang-kadang yang paling kelakar, "Aku malaslah nak pergi, InsyaAllah lah..."

Faham ke tidak insyaAllah yang disebut?

Sebenarnya kita sudah jauh menyimpang falsafah insyaAllah yang sebenar. Sedangkan ia adalah doa, bukan bicara kosong. Bukan juga alat penyedap hati mahu pun alasan untuk mungkir janji seperti sifat orang munafiq. Seolah-olah kita telah menghina taraf insyaAllah demi kepuasan nafsu pemalas kita. 

Betapa bodohnya manusia mudah berjanji apabila dia yakin dan pasti tidak mampu buat sesuatu benda dengan berdoa insyaAllah. Walaupun 50-50. Dalam kata lain "Dengan izin Allah aku mahu lakukan perkara yang benar-benar aku tidak mahu lakukan, betul-betul aku tidak mampu buat" atau "Dengan izin Allah aku akan lakukan perkara ini sambil lewa dan tidak bersungguh-sungguh"

Secara tidak sedar, kita sedang mempermainkan doa dek kerana kejahilan. Jangan pula marah Tuhan kalau doa kita tidak dimakbulkan.

Lantaran itu, apa yang berlaku pada hari ini, InsyaAllah tidak lagi relevan dan menjadi keyakinan kepada muslim. Bila sahabat berjanji InsyaAllah, kita tidak percaya akan roh insyaAllah tersebut, tetapi kata-kata manusia biasa, "Boleh, nanti aku pergi." atau pun "Ok, nanti saya siapkan".

Namun, jika sahabat berkata insyaAllah, kita pula membalas "Kau ni betul-betullah, nak pergi ke tak nak?". Sungguh hina perkataan insyaAllah dalam kamus kita.

Hatta perkataan paling glamour digunakan dalam perbualan atau mesej hanya "ok". Begitulah nasib "InsyaAllah" gara-gara untuk menjimatkan kredit, masa dan tenaga.

Dari mana datangnya perkataan "ok" ini? Barat? Mana satu yang patut kita ikut sebenarnya?

Sesungguhnya, hakikat keislaman kita perlu dijiwai bukanlah sekadar dianuti. Apabila kita berjanji, dengan penuh yakin dan serius kita mengucap InsyaAllah, dengan izin Allah. Dengan doa itu kita berharap agar Allah merealisasikan apa yang benar-benar kita hendak buat.

Usah ber"insyaAllah" jika pemalas atau mahu mengelak. Lebih baik senyap dan berdiam diri. Sedarilah, kita sedang berjanji kepada Allah, Tuhan Segala Manusia bukan manusia yang terbatas. Hindarilah sikap munafiq yang dicela seperti dalam hadis Nabi SAW : "tanda-tanda orang munafik ada tiga, apabila bercakap dia berdusta, apabila berjanji dia mungkiri, dan apabila diberiamanah dia khianati"

 “Dan penuhi (sempurnakanlah) perjanjian (dengan Allah dan manusia) sesungguhnya perjanjian itu akan ditanya.”-(Al-Israk:34).

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST