TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

"BE HUMBLE"


Terkadang, sebagai manusia, kita terlena dengan kesibukan. Terlena dengan urusan duniawi. Padahal, dalam keterlenaan kita, sesungguhnya banyak sekali nikmat Allah yang telah diberikan kepada kita.

Mari, sejenak, kita renungkan barang semenit dua menit, tentang apa yang diberikan Allah pada kita.

"Pekerjaan yang tidak membawa keberkatan adalah PENJARA yang menyamar sebagai REZEKI, semakin lama kita bekerja di situ semakin kuat cengkamannya. BERUBAHLAH atau UBAHLAH kerana rezeki Tuhan itu luas, carilah rezeki Tuhan di seluruh muka bumi."

Dalam kehidupan, secara umumnya, sifat tamak, ingin memiliki sesuatu tanpa batasan atau sikap haloba yang tak pernah rasa cukup dengan kekayaan boleh menjerumuskan manusia ke lembah kehancuran. Sifat ini tidak terbatas dalam mencari harta dan mendapatkan kuasa. Semuanya menjurus ke arah nafsu kebendaan. Diperlinya sifat tamak maunsia ini dalam sabda Nabi SAW :

“Sekiranya anak Adam memiliki satu lembah daripada harta, nescaya ia mahu yang KEDUA dan sekiranya ia mempunyai dua lembah, nescaya ia mahu yang KETIGA. Tidak akan memenuhi perut anak Adam melainkan tanah dan Allah sentiasa menerima taubat orang yang bertaubat.” (Riwayat Ahmad).

Kehidupan dunia pasmodenisasi mempengaruhi manusia dengan sifat tamak, haloba dan bakhil yang mempengaruhi gaya hidup yang hanya mementingkan kebendaan dan kekayaan. Sifat ini menjadi virus dalam masyarakat yang membawa tabiat buruk,  mementingkan harta dan kebendaan.

Dunia bagaikan PENJARA, apabila dengan jelas membuatkan kita kufur nikmat kerana merungut dengan rezeki yang sedikit. Sekecil apapun rezeki itu adalah anugerah Allah yang harus disyukuri. Kerana sesungguhnya selain mencari rezeki daripada pekerjaan, kita juga mengharapkan keberkatan yang Maha Kuasa.

Dek tidak bersyukur, dicabutNya segala kemudahan dan rahmat baik di alam semesta, mana lagi kita akan mencarinya?

Mari renungkan ayat ini : "Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan MENAMBAH (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya AZAB-Ku sangat pedih." (Q.S. Ibrahim : 7)




TOK GURU DAN NASI BUNGKUS RM2.50


"ANTA dah makan," tegur Tok Guru kepada tatkala melihat kelibat penulis memasuki bilik jamuan. "Alhamdulillah, sudah Tok Guru," jawab penulis sambil mengangguk.

Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat terus membuka bekas polystyrene yang berada di hadapannya. Bekas tersebut diikat dengan getah plastik. Di dalamnya ada nasi putih, seketul ayam, sebungkus kuah gulai dan sebungkus cili.

Tiada makanan ala buffet. Tiada air sirap, tiada teh dihidangkan. Yang ada hanya air mineral dan nasi bungkus.

Itulah jamuan untuk VIP PAS selepas Menteri Besar Kelantan itu merasmikan Persidangan ICT PAS di Taman Melewar, 22 Oktober lepas. Tok Guru dan para VIP kelihatan berselera sekali menjamah hidangan. Mereka menjamu selera dan berbual dengan nada yang amat santai.

"Begitu pun, akhlak Tok Guru tetap terpelihara. Beliau mencarik-carikan isi ayam sedikit demi sedikit, dengan tangan kirinya menahan tulang ayam. Selepas secubit ayam dijamah, beliau menuangkan kuah gulai sedikit-demi sedikit, untuk dimakan dengan nasi. Begitulah selang-seli hidangan dimakan hingga habis."

Berbeza dengan kita. Kalau kita yang makan, kita akan ambil seketul-seketul ayam dan koyakkan dengan gigi sahaja. Biasa kalau kuah gulai tu, kita akan tuang sampai banjir dalam pinggan.

"Tok Guru tidak pernah merungut, nilai sebungkus nasi dan air untuk hidangan VIP, tidak sampai RM2.50. Itulah juga hidangan yang disajikan kepada seluruh peserta hidangan. Sama sekali tiada beza. Bukan soal mahal atau murahnya sesuatu hidangan. Tok Guru tidak pernah melarang sesiapa pun untuk menjamu selera dengan hidangan yang lazat-lazat. Asalkan mereka mampu dan tidak membazir."

Tok Guru juga tidak pernah menolak jika dijemput menjamu selera hidangan yang mahal dan mewah. Tok Guru biasa menghadiri majlis bersama Raja-Raja dan VVIP terkemuka. Moralnya, sama ada makan cara mewah atau makan cara marhain, adalah sesuatu yang lumrah, yang tidak perlu ditunjuk-tunjukkan.

"Tetapi Tok Guru tetap Tok Guru. Sifat tawaduknya bukan dibuat-buat. Dah memang semula jadi sifat Tok Guru begitu. Hidangan yang simple dan murah. Makan digerai bersama rakyat kebanyakan sudah biasa baginya. Tidak perlu dihighlight dalam media, tidak perlu diheboh kepada satu dunia."

Gaya hidup sederhana dan zuhud akan mewujudkan sifat pemurah, ikhlas, syukur dan tawaduk dalam hati. Sifat ini adalah akhlak mulia dan adab seharian sebagai penghias peribadi Muslim.

Rasulullah SAW pernah melontarkan betapa sifat zuhud dan bersederhana sangat dituntut dalam Islam supaya umatnya menjadi kuat dan berdisplin :

 “Hiduplah di dunia dengan zuhud (bersahaja), soleh hidupnya tidak mementingkan hal keduniaan maka kamu akan dicintai Allah dan janganlah tamak terhadap apa yang ada di tangan manusia, nescaya kamu akan disenangi manusia.” (Riwayat Ibn Majah).

Mari berfikir, dari hal terkecil sahaja. Tangan ini, bisa berfungsi dengan baik.

Siapa yang menyusun tulang-tulangnya?
Siapa yang menyusun kulit serta dagingnya?
Siapa yang menyusun rangkaian pembuluh darah sedemikian rupa hingga dapat berfungsi dengan sangat baik? Siapa yang menyusun saraf, sehingga dapatlah tangan bergerak?
Siapa yang mengatur molekul apa saja yang boleh menyusun tulang, daging, kulit, pembuluh darah, saaraf, sehingga berfungsi dengan efektif dan fleksibel?

Sekarang pula cuba bayangkan, kalau tangan tidak bisa digerakkan, lantaran susunan yang salah, apa jadinya?

Mampukah kita menghitung setiap nikmat yang telah Allah "sewa"kan? 
Maka jika mati hati sudah memahami, akal dapat dipandu, nafsu dapat ditunduki, usahlah rakus kepada dunia seperti firman Allah SWT :

"Dan buatkanlah untuk mereka (manusia) perumpamaan kehidupan dunia ini, ibarat AIR (HUJAN) yang Kami turunkan dari langit, sehingga menyuburkan tumbuh-tumbuhan di bumi, kemudian (tumbuh-tumbuhan) itu menjadi KERING yang diterbangkan angin. Dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. Harta dan anak-anak adalah PERHIASAN kehidupan dunia, tetapi amal kebajikan yang TERUS-MENERUS adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih untuk menjadi HARAPAN.” (Surah Al- Kahfi 45-46).

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST