TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

JENAYAH DUNIA DAKWAH?

refocus pendekatan dan matlamat : dunia atau akhirat?


Dialek bahasa :

"Apa ni anta, anti, ana..tak rock la bro. Pakai la lu, gua. Masyuk sikit ngan orang muda."

Pakaian :

"Pak Ustaz, kalau nak kamceng ngan kami, kena tanggalkan serban, kopiah, jubah, dan janggut. Pakai baju fit sikit dengan seluar jin. Baru nampak ustaz rock!"

Amalan :

"Ceramah ape kes! Gua nak rilek-rilek la bro. Konsert lagi gempak bro. Layan gitar, youtube, futsal, facebook, angry bird sumpah tangkap cair bro! This is the best bro! Gua caya sama lu!"





KONSEP DAKWAH ISLAMIYAH DALAM REALITI MASA KINI


Ada apa dengan realiti? Ada apa dengan anak muda?

Realiti anak muda moden amat kenyang dengan suapan teknologi yang menggunakan pendekatan ringan, sempoi, santai, relax, mudah, sporting dan easy going tetapi menggemukkan. Gemuk kerana save energy dan kurang menggunakan daya pemikiran analitik dan kritikal yang memberi stress dalam memproses sesuatu maklumat. Semuanya mudah dicapai dengan satu klik di hujung jari tanpa membuka kelopak mata.

Para dai'e dilabel kolot, jumud, kuno, suka menghukum, "khemah bergerak", selekeh, syadid, terlalu "tsiqah", dan suka beretorik. Jika pemimpin ditsabitkan sebagai pemerintah kuku besi, taliban, tiada demokrasi, suka kafir mengkafir, hentam sana sini, melatah tidak tentu pasal dan sebagainya.

Cukup pelik. Cukup sakit hati. Rasa sensitif dengar kritikan sebegitu. "Sense of belonging" memuncak lantas mempersoalkan kewajaran memberi perumpamaan yang tidak masuk akal. Dikatanya tiada adab dan tidak berakhlak.

Dimensi era dakwah semasa cukup membunuh survival dunia dakwah andai salah mengambil rentak. Sama ada transformasi dakwah atau transformasi mad'u? Sama ada dai'e dikorban atau terkorban kerana prinsip?

Tibalah masanya PRINSIP dan REALITI berperang dingin antara satu sama lain.




WASATIYYAH : JENAYAH DUNIA DAKWAH?

Bila mana para dai'e kusut kepala otak brainstorming apakah pendekatan paling intim dan efektif untuk meruntuhkan kekebalan tembok "Kota Constantinople" orang muda, mereka terlupa untuk menjaga kemaslahatan bia'ah solehah yang kian pupus dek jenayah wasatiyyah.

Ayat al-Qur`an menegaskan pendekatan dakwah hendaklah secara `Bil-Hikmah wal Mau`izah al-Hasanah` (al-Nahl: 125). Ia adalah pendekatan dakwah yang lengkap, sempurna dan sesuai di mana-mana tempat dan bila-bila masa. 

Gagasan wasatiyyah (kesederhanaan) perlu diperhalusi bermula daripada binaan asas yang betul, yakni dasar dan paksi yang tidak bertentangan dengan prinsip Islam. Konsep keadilan, amanah dan berintegriti perlu diletakkan dengan menghayati seluruh sistem Islam kerana dasar Islam berpaksi kepada keadilan sejagat, tanpa mengira perbezaan warna kulit dan bangsa.

Pada dasarnya apa yang diketengahkan oleh para dai'e tentang konsep, method dan approach adalah track ulangan dari apa yang pernah dibincangkan, cuma ditokok tambah sebagai penambah rasa.

Sebenarnya kita berdepan dengan persoalan dakwah semasa dan praktikal yang banyak menuntut pelbagai pendekatan dan penyelesaian. Daripada pucuk pimpinan negara sehinggalah badan-badan NGO dan orang perseorangan. Peranan institusi dakwah secara berjemaah perlu menunjukkan taring yang kian lama tersembunyi. Dengan kaedah realistik bersumberkan situasi semasa merupakan sesuatu yang baru, segar dan informatif serta dapat menghidupkan perbincangan dan mencergaskan gerakan dakwah.




ASOSIASI PROFESION DAKWAH

Kerja dakwah adalah kerja mulia. Usah terperangkap dengan jenayah kejahilan tanpa memahami situasi dan tidak fokus pada autoriti. Orang yang bercakap dari hati akan singgah di hati sebaliknya yang bercakap di mulut setakat di mulut sahaja, tidak akan ke mana-mana.

Perlu diingat, Islam jangan ditonjol dengan identiti Melayu tetapi dari sudut universal islamisasi. Ini menarik Barat semakin menerima Islam, sebaliknya di negara kita dengan mengasosiasikan (menautkan) Melayu-Islam sebagai kelemahan dan kemunduran. Imej Islam sebegini perlu diperbaiki. Dan ditampilkan dengan pakej imejnya yang sempurna dan lengkap.

Identiti Melayu. Ianya dunia yang membutakan mata daripada kebenaran Islam. Kecelaruan dan kedegilan membuatkan manusia merasakan ketuanan bangsa duniawi inilah sebenarnya matlamatnya.

Masa depan wasatiyyah bergantung kepada sejauh mana ikatannya dengan dasar-dasar Islam di atas kefahaman dan praktikal yang jelas. Bukan sandiwara politik. Bukan jenama politik. Bukan sahaja tenggelam dalam cabaran era globalisasi dengan prinsip tergadai.




Tidak lagi mengecilkan diri, para dai'e perlu mendekati segenap lapisan masyarakat dengan kesuburan pendekatan wasatiyyah. Sikap konservatif, liberal dan sosialis yang keterlaluan menyimpang daripada manhaj dan tadarruj yang dikehendaki dalam Islam.

Gunakan ilmu dengan kefahaman bukan kejahilan yang membutakan kebenaran."Siapa yang mempelajari Al Quran, besar harga dirinya. Siapa mempelajari hadis tinggi martabatnya. Siapa yang mempelajari bahasa, lembut hatinya. Siapa yang mempelajari ilmu hisab, tajam pandangannya. Dan siapa yang tidak memelihara dirinya, tak bererti ilmunya" - Imam Shafi'e.

1 comment:

  1. Sekadar pandangan ana, untuk me-relate-kan situasi semasa termasuklah isu politik.

    Mohon tunjuk ajar ye :)

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST