TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

DI MANA JANGGUTMU WAHAI LELAKI?



Semalam terbaca status Facebook seorang sahabat :

"Andai Rasulullah berada di depan kita dan bertanya 'apa khabar iman kamu'? Sejauhmana kamu mengikuti sunnahku? Agak-agak apa yang kita akan jawab?"

Dan juga status yang hampir sama oleh sahabat yang berlainan :

"Rasulullah, alangkah bahagianya hatiku jika mukaku ini menjadi alas kakimu."

Tergamam!



BENARKAH RASULULLAH IDOLA KITA?

Benarkah kita sayangkan Rasulullah SAW dengan sebenar-benar sayang? Benarkah Baginda menjadi contoh ikutan ummah? Sebagai idola hidup?

Jika kita sayangkan ayah kita, segala suruhan dan nasihatnya pasti kita patuh dan ikut. Gaya dia berpakaian, bercakap sekalipun cara jalan, makan dan tidur, hampir semua kita tiru. Lebih-lebih lagi jika ayah kita seorang  yang hebat. Disegani oleh kawan dan lawan. Kita bangga menjadi anak ayah. Seolah-olah satu dunia kita mahu isytiharkan bahawa itulah ayah kita yang sangat hebat!

Itu adalah ayah kita, bagaimana pula dengan Nabi Muhammad SAW?

Tidak perlu bersembang jauh tentang sunnah Baginda yang susah dan berat untuk dipraktiskan seperti solat sunat tahajjud dan dhuha . Cuma pandang sahaja diri kita.

Ada tidak kita ikut sunnah Nabi yang paling mudah dan senang? Nampak remeh tetapi yang remeh itulah kita tidak mampu buat. Sebagai contoh :

1. Simpan janggut
2. Memotong kumis
3. Memotong kuku, dll

Belum lagi soal adab yang lain, seperti adab ketika makan :

1. Makan menggunakan tangan
2. Makan menggunakan 3 jari
3. Makan sambil duduk
4. Menjilat jari-jari selepas makan
5. Makan ketika lapar, berhenti ketika kenyang
6. Membasuh kedua belah tangan dan berkumur-kumur, dll

Nabi SAW pernah bersabda : “Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”

Sahabat-sahabat, sebenarnya banyak sekali kebaikan dan kelebihan jika kita mengamalkan sunnah Nabi SAW. Ulamak pernah berkata, pada setiap amalan sunnah itu ada keberkatan. Siapa amalkan sunnah, dia akan mendapat 2 keuntungan. Apa keuntungan itu?

1. Pahala yang berlipat ganda
2. Keberkatan.

Malah dari segi ilmu perubatan terlalu banyak impak positif yang boleh dikaitkan dengan sunnah Nabi ini.
Sebagai contoh yang paling mudah, jilat jari selepas makan.

Rasulullah SAW bersabda, "Apabila seorang daripada kamu telah selesai makan, jangan dibersihkan jari-jarinya sebelum dia menjilatnya". (HR Muslim)

Ya! Mungkin kita rasa jijik, pelahap dan pengotor apabila melihat orang menjilat jari selepas makan. Dan mungkin kita sendiri malu untuk berbuat demikian, lebih-lebih lagi perempuan, kononnya takut akan persepsi dan tanggapan buruk orang lain. Boyfriend pun tak nak makan dengan kita lagi. Segan. Tidak moden katanya.

Tetapi tahukah kita apakah kelebihan fakta sains di sebaliknya?
Dan adakah kita sedar slogan KFC, "Finger Lickin' good" yang kita tengok di TV setiap hari?
atau orang Cina dengan adat, "eat your finger off" sudah nampak kelebihan menjilat jari?

Kita tidak rasa gah dengan islam, dengan sunnah Nabi kita. Kenapa ya?

Padahal Nabi sudah lama dahulu menganjurkan kaedah ini. Ditambah lagi dengan bukti hasil kajian para saintis mendapati bahawa enzim banyak terkandung di celah-celah jari, iaitu 10 kali ganda daripada yang terdapat dalam air liur! Enzim inilah pencerna makanan. Tanpa enzim, makanan tidak boleh hadam. Itulah berkatnya.

Jadi risiko untuk menghadapi masalah penghadaman seperti cirit birit dapat diminimakan. Tidak perlulah susah payah untuk berjumpa doktor dan membeli ubat di farmasi. Mudah bukan?

Lantaran itu, pasakkan di dalam diri, berpeganglah dan amalkan sunnah Nabi SAW, pasti Allah akan cintai dan berkati kita. Beramal dengannya sudah mendekati syufaat Nabi SAW di akhirat kelak.

1 comment:

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST