TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

TERTAWAN DENGAN SENYUMANMU :)

Kebanyakan senyum adalah penyakit BERJANGKIT. Apabila kita tersenyum, si  dia pun turut senyum sama.  

"SENYUMLAH! Di samping sedekah, senyum tu juga penawar hati. Tidak kira untuk siapa untuk apa. Jika tidak kepada hati sendiri, kepada hati orang lain. Mendapat senyuman itu tidak rugi malah membahagiakan. "



LIHATLAH LANGIT DAN SENYUMLAH!

Wahai insan, lihatlah langit nan indah, siang atau malam. Dan senyumlah, melihat ajaibnya dan indahnya ciptaan Allah. Pastinya langit sangat indah, siangnya dihiasi awan, senjanya melakar warna jingga yang menawan, malamnya disinari bintang-bintang berkelipan. Subhanallah, ciptaanNya tiada tandingan.


Bukalah lembaran hari baru kita dengan sebuah senyuman! Senyumlah, kita pasti akan berasa lebih segar. Sebaik membuka mata, senyumlah pada yang tersayang. Ya, pada diri kita sendiri! Jika tidak kita mulakan siapa lagi bukan? Tataplah wajah kita sepuasnya di cermin, dan ucaplah puji-pujian kepada Allah serta kata-kata perangsang motivasi kepada diri sendiri.

Pasti kau akan tertawan dengan senyumannya!  

Mungkin hati kita sendiri juga menunggu untuk senyum kepada tuan badan. Bertuah dapat hidup lagi tanpa kesakitan mahu pun kecacatan fizikal. Bukalah tingkap, hiruplah udara segar dan pandanglah pada mentari yang sedang menanti kita. Ukirlah senyuman paling manis di bibir apabila melihat sinaran ciptaanNya yang sungguh indah.



Pastikan hari yang bakal kita tempuhi lebih indah daripada sebelumnya. Kita berkuasa sepenuhnya bagaimana untuk mencorakkan hari kita. Jadi, pilihlah untuk memulakan hari  dengan sedikit gerakan pada bahagian bibir.  Senaman di pipi pasti mengawet mudakan umur yang senja. Yakinlah, sesuatu yang bermula dengan baik akan berakhir dengan lebih baik!

William Shakespere mengatakan : "Apa yang anda kehendaki akan lebih cepat diperolehi dengan SENYUM daripada memotong dengan pedang" 

Ketika berjalan, berkata, ber'chatting', ber'facebook, bekerja, belajar, senyumlah. Ia akan menumbuhkan rasa keriangan dan kegembiraan. Tatkala berhadapan dengan keadaan suka biasakanlah dengan senyuman. Bukankah senyum itu sangat mudah?

Dengan senyuman, semua masalah mampu kita hadapi dengan hati terbuka. Mungkin hari ini kita sedang menghadapi detik-detik sukar dalam hidup. Sekalipun kita tidak mampu mengelak daripada masalah tersebut, kita boleh berjaya berdepan dengannya apabila sentiasa positif. Setelah berusaha bersungguh, hasilnya juga pasti berbaloi. Kita hanya perlu bersabar sahaja menunggu ganjaran itu datang. Ia tetap datang. Cepat atau lambat sahaja. Hidup ini memang begitu! Dan sebenarnya, kehidupan kita pada hari ini hasil daripada perkara pertama yang telah kita lakukan pada hari tersebut.

Sesungguhnya, Allah mendatangkan kepada kita pelangi nan indah selepas hujan sirna kelamnya.

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya" (Al-Baqarah:284)
“Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” (Al-Insyirah 5-6)

Mari kita berhijrah dengan mulakan hari-hari kita dengan sebuah senyuman. Hiasilah diari hidup kita dengan senyuman yang paling manis :)

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST