TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

MOTIVASI : JOM JADI HEBAT!!


Walau pelbagai kepayahan dan kegagalan ditempuhi, gagahlah! Ikhlaskan diri walau ianya amat sukar. Perhalusi setiap geraklaku, kata-kata dan apa yang terlintas di fikiran kerana dari situlah bermulalah sikap dan peribadi diri.

Pastikan apa yang diucap sama dengan apa yang di hati, jauhi diri dari bersikap sombong, tidak berpuas hati dan putus asa secara berpanjangan. Berserahlah diri kepada Allah kerana Dialah yang Maha Mengetahui segala isi hati kita dan perkara yang paling terbaik buat diri hamba-hambaNya.



Gagal lagi, gagal lagi, dan gagal lagi!
Telah mencuba, tetapi masih gagal!
Telah bersabar, berusaha dan tidak jemu berdoa namun kegagalan demi kegagalan yang ditemui.

Keadaan seperti ini diibaratkan seperti sesorang yang sedang mencari suatu tempat tetapi tidak mengetahui sampai mana harus dituju.

Natijahnya? 
Putus asa, noktah!

Putus asa akan menghampiri kita saat menempuh perjalanan yang panjang atau mendapat kegagalan dari perjalanan yang kita tempuh.

Bagaimana agar kita tidak putus asa?
Anda pernah marathon?

Mari kita ibaratkan perjalanan panjang seperti lari marathon.
Apa kita rasakan pada saat kita sedang berlari dalam jarak yang jauh ialah keinginan segera berhenti, minum, dan beristirehat.

Lalu mengapa tidak berhenti?
Jika anda berlari atas inisiatif sendiri, kemungkinan untuk anda berhenti akan lebih tinggi berbanding seorang atlet yang sedang berlumba.

Mengapa?

Kerana imbuhan yang akan diperoleh lebih menarik dan lebih jelas. Kalau dia tidak sampai, bukan hanya tidak mendapat juara, tetapi juga malu. Jadi agar anda tidak putus asa, maka anda harus memiliki tujuan yang sangat mengghairahkan, bersemangat dan jelas!

Mungkin saja, saat kita berlari, kita tidak ingin untuk berhenti. Tetapi akhirnya berhenti juga kerana kita lelah. Dengan kata lain energi kita sudah berkurangan. Seorang atlet tidak akan mudah lelah kerana dia memiliki energi yang cukup energetik.

Energi yang tentu saja diperolehi daripada latihan yang maksima dan makanan yang berzat tinggi. Begitu juga jika kita tidak ingin cepat putus asa maka kita harus memiliki energi yang cukup. Baik energi dalam erti sebenarnya, mahupun energi dalam erti motivasi diri.

Sentiasalah motivasi diri anda dan mulakan hari dengan sebuah senyuman untuk diri sendiri.
Katakan pada diri "aku hebattttttttt!!!!!!!!"
Jangan pernah sia-siakan peluang yang telah Allah beri untuk terus berusaha dan buat yang terbaikkkk!!

Katakanlah kepada hamba-hambaKu yang telah bertindak melampaui batas terhadap diri mereka sendiri. Janganlah kamu berputus harapan dari rahmat Allah . Sesungguhnya Allah bersedia mengampunkan semua dosa. Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun dan Maha Pengasih.”
(az-Zumar : 53)

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST