TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

MEN"SYURGA"KAN PENULISAN



MENULIS KERANA ALLAH

Alhamdulillah saya terasa kekenyangan yang amat sampai senak otak saya jadinya. Bengkel penulisan yang saya ikuti pagi tadi anjuran Kelab Perkim, UKM Bangi benar-benar membangkitkan semangat saya untuk terus mengasak jari-jemari agar istiqamah dalam penulisan walaupun sibuk!

Semuanya masih berkisar tentang bagaimana kita menguruskan masa dan menginovasikan dakwah. Niat perlulah disucikan semula, tiada rasa riak, nak glamour dan materialistik. Bila niat kita bersih dan tekad untuk pacukan roda dakwah, kita sanggup guna pelbagai alat yang boleh membawa kepada keredhaan Allah. Jika niat belum setel, sebab itulah kita tidak konsisten. 

Sekali kita pacak, berterusanlah dalam gerak kerja. Maksudnya, sekali kita niat, ikhlas betul-betul kerana Allah, dengan azam dan semangat yang kuat, disulami fokus dan halatuju yang tepat, maka kita mampu istiqamah dan berdisplin dalam pengurusan masa, tiada lagi istilah berkompromi dengan isu kesibukan.

Pasti menulis walaupun terpaksa!

Kita mahu setiap penulisan kita sama ada di blog mahu pun di facebook, twitter dan sebagainya diterima Allah sebagai sumber pahala yang berterusan dan sentiasa mengalir masuk ke akaun kita.

Nah! Hasil pendapatannya sangat lumayan dan berlipat ganda!

Sebabnya selagi mana manusia membaca penulisan kita dan mereka beroleh manfaat lantas berubah ke arah kebaikan, ia sekaligus menjadi bekalan pahala untuk kita ke syurga menemui Allah, walaupun diri kita sudah tiada lagi di dunia ini!

“Apabila mati anak Adam, maka telah terputuslah amalannya melainkan 3 perkara ; Sedekah jariah, atau ILMU yang memanfaatkan, dan doa anak yang soleh” [Hadith diriwayatkan oleh Muslim, Abu Daud, Tirmudzi, al-Nasaa'i, dan al-Bukhari].

Bersemangatlah wahai diri dan sahabat sekalian!
Bersungguhlah wahai diri dan sahabat sekalian!
Istiqamahlah wahai diri dan sahabat sekalian!

Jika kita tidak mampu membuat blog, belajarlah secara bersungguh. 
Jika kita tidak mampu menulis blog, belajarlah untuk share atau copy penulisan dahalu.
Jika kita tidak mampu istiqamah, belajarlah mendisplinkan masa lapang. 
Jika kita tidak mampu berdakwah, dekati majlis ilmu dan orang soleh.

Tiada siapa yang tidak bermula dengan zero. Saya juga begitu dahulu, belajar bersendirian dengan sabar.

1 comment:

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST