TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

MENGAPA PERLU BERSENDIRIAN?


Tit tit..

Kedengaran mesej masuk di handphone kawan sebelah.

Tit tit...

Mesej kedua masuk diiringi gelak miang. Aku sudah tarik muka bersabar.

Tit tit tit tiiiiiiit...

Bunyi mesej masuk kali ketiga. Kali ini seperti sengaja dibiarkan lama-lama. Wajahku sudah masam mencuka, hatiku bagai mahu memberontak. Ingin sahaja aku lemparkan handphone kawan aku. Bukan kerana mencuri ketenangan tetapi buat aku geram! Cemburu!

"Woi! Aku tahulah kau ada awek! Tak boleh blah la, macam satu dunia kau nak kecoh" Mahu sahaja aku menjerit kepadanya tetapi apakan daya suara aku tersekat sampai di kerongkong.


"Mat...Aku tengok kau syok betul dengan awek baru" tegurku perlahan.
"Haha...mana ada bro. Macam biasa je. Kau apa cite? Dah ade awek blom?"

"Aku? Emmm......Lum lagi bro"
"Kau tak tension ke? Tak rase sunyi pun? Orang lain berkepit dengan awek, kau berkepit dengan laptop siang malam. Time muda-muda camnilah kena cari awek. Baru hidup enjoy bro!"

Semangatnya dia bagi "ceramah" pada aku. Lagaknya seperti berkempen pilihanraya kampus, siap ada tunjuk nombor dua berulang-ulang kali.



Hati aku ini kosong sebenarnya. Kegersangan.

Sejak clash dengan awek cinta pertama, hatiku masih tertutup untuk menerima sesiapa. Aku tahu di luar sana bersepah-sepah awek cun. Di  facebook aku, hampir keseluruhannya awek-awek. Ada awek jelita, up to date, bergaya, cun melecun, seksi, hot, gedik, ayu malah ustazah pun ada! Tiap-tiap hari aku tatap gambar mereka tapi mereka semua seperti bukan selera aku.



Jauh aku termenung...mengintai sebuah episod keterlukaan.

Sebenarnya, aku masih sayangkan dia. Aku tidak berniat melukakan hatinya. Akulah cinta pertama dan terakhir dia. Sudah lama aku dan dia bersama, mengapa kesudahannya begini? Bukankah dia pernah berjanji akan mencintai aku sampai bila-bila? Takkan pernah meninggalkan aku? Aku mahu kembali kepada dia. Masihkan dia sudi menerima aku kembali setelah apa yang aku lakukan? 

Jika tidak, haruskah aku bersendirian? Mengapa pula aku perlu bersendirian?

Ah!!! Aku masih muda. Rupaku yang tampan dan segak bergaya amat digilai ramai oleh si jelitawan di kolejku. Petik sahaja jari, pasti ramai menadah hati untuk berkongsi cinta denganku.

Aku tidak lagi bersendirian di dalam hidup. Aku tidak perlu merasa cemburu dengan kawan-kawanku lagi. Hatiku bakal diisi dengan keindahan dan kebahagiaan cinta bersama si dia. Puas!

"Lonely
I'm Mr. Lonely
I have nobody
For my own


I'm so lonely
I'm Mr. Lonely
I have nobody
For my own
I'm so lonely"

Eh! Tak sedar aku handphone aku berbunyi. Tertera nama mak di skrin. Lantas aku menjawab.

"Assalamualaikum man. Anak mak sihat hari ini?"
"Waalaikumussalam mak. Man alhamdulillah sihat arini. Mak camne plak?"

"Mak pun alhamdulillah sihat. Man ape cite kat sane? Hari ni man solat cukup 5 waktu tak?
"Man biasa-biasa je mak. Takde yang istimewa pun. Hehe...mestilah cukup mak. Anak mak lah katakan."

Kami berdua ketawa bersama.

Lama juga aku berbual dengan mak. Sikap peramah dan prihatinnya kadang-kadang mengubat hati aku yang kekosongan. Tunjuk ajar, didikan, nasihat dan pesan mak ayah terutamanya tentang solat banyak mendisplinkan diri aku sejak dari kecil. Cuma kadang-kadang aku agak nakal dan suka berfoya-foya di belakang mereka.

Aku sepatutnya perlu bersyukur kerana masih ada mak sebagai teman hidupku setelah pemergian ayah. Dialah tempat aku berkongsi cerita dan mengubat duka. Haruskah aku mengecewakan hati mak apabila dia tahu segala perbuatanku?

Tidak! Aku perlu berhenti. Aku mesti berubah!

Biarlah aku hilang cinta manusia yang belum halal bagiku jika kasih sayang mak terbahagi dua. Terima kasih ya Allah, walaupun aku sudah banyak berdosa, Kau masih beri peluang kepadaku untuk aku berubah. Jiwa in terlalu rapuh, lemas dalam dugaan yang mendatang. Cuba untuk mendekatiMu tapi sayang hati tetap sama seperti dahulu.

Wahai si gadis yang cantik menawan di luar sana, jagalah maruah dan kehormatanmu. Usahlah post gambar-gambar dirimu semata-mata meraih pujian dan populariti dengan make up tebal-tebal, posing sana sini dan fesyen bertudung yang memelikkan. Pakaianmu untuk menutup auratmu bukannya membungkus bagai kain kapan. Aku ini sudah banyak berdosa janganlah kau tambah lagi dosaku. 

Ketahuilah “Sesiapa yang Allah kehendaki mendapat hidayah nescaya dilapangkan dadanya untuk menerima Islam dan sesiapa yang dikehendaki sesat nescaya dijadikan dadanya sempit dan sesak seolah-seolah naik ke langit. Demikianlah Allah menimpakan kehinaan kepada orang yang tidak beriman.” (Surah al-An’am, ayat 125).


Takkan ku lamarmu jika tidak agamamu. Yang pasti, aku tetap dengan mujahadahku. Biarlah aku bersendirian menanti masanya. Aku yakin Allah ada bersama-sama denganku. Malah Dia amat dekat denganku. Buktinya, Dia masih hadirkan secebis iman untuk diukir kecintaan kepadaNya.

Ya Allah Ya Tuhanku.. Ampunkanlah segala kelekaan dan kealpaan diriku dalam mengejar cinta hal-hal dunia. Sesungguhnya aku telah lalai dengan keikhlasan hatiku sendiri. Mungkin itulah ujian dan dugaan untukku. Oleh itu, ampunkanlah segala dosa-dosaku..

5 comments:

  1. menarik...

    urm,

    saya ada satu permintaan.tadi,saya ada menghantarnya tapi tak pasti sampai atau tak.jadi saya tulis semula.

    saya nak mintak sahabat hasilkan satu artikel berkenaan

    "konsep dakwah islamiyah dalam realiti masa kini"

    itupun kalau xkeberatan.mintak kongsikan linknya di blog saya

    http://nuruddinazrizulkifli.blogspot.com/

    kalau boleh sebelum 28hb disember la sebab saya kena bentangkannya pada 30hb disember ini.lagi cepat lagi bagus.harap xkeberatan la.

    kalau ada video n artikel berkaitan dengannya boleh juga dikongsikan.

    syukran...=)

    *artikel tu mengikut kaca mata penulis blog ini lah...

    ReplyDelete
  2. thanks 4 da sharing.. :)
    smoga Allah shj dpt mmbalasnya..syukran ya ukhti..

    ReplyDelete
  3. jazakillahu khairan ya ukhti...
    prkongsian yg brmanfaat
    mnyedarkn dri yg sering alpa
    truskn prjuangan...

    ReplyDelete
  4. entry yang penuh dengan peringatan.Terima kasih..

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST