TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

"LIFE ZERO ALASAN!"


Biasa bangun pagi, perkara pertama yang paling kita suka buat adalah membelek muka di cermin. Kita renung mata kita dalam-dalam, buang tahi mata, selak rambut ataupun ada orang mengelap bekas air liur yang meleleh.

Tetapi, kalaulah kita bangun hanya dengan melihat muka sahaja tanpa melihat hati kita, adakah itu merugikan?

Kita perlu tahu sejauh mana kesihatan hati kita, bagaimana kondisinya? Adakah hati kita kotor? Bagaimana pula kita mahu tahu hati kotor atau tidak, dan sejauh mana hati kita kotor?

Sebenarnya ada cara paling mudah untuk kita tahu hati kita kotor atau tidak. Senang sahaja.

Bila dengar azan, kita lekas tidak tunaikan solat?
Adakah selepas solat kita rasa gembira?
Kalau kawan ajak dengar ceramah, ikhlaskah kita pergi?
Jika orang minta tolong, reaksi kita bagaimana?


Kita tahu banyak keburukan diri, tetapi untuk berubah terasa susah sangat.
Kita sedar banyak perkara perlu diperbaiki, namun untuk bertindak amatlah malas.

Pendek kata, perkara pahala begitu susah kita mahu lakukan tetapi perkara dosa begitu senang sekali kita lakukan. Terbukti bukan?

Kita tahu tetapi tidak sedar. Kita sedar tetapi betul-betul tidak sedar. Kita sedar tetapi tidak mahu bertindak. 

Itulah pentanda bahawa hati kita sedang bermasalah. Hati kita sedang menderita kesakitan malah kemungkinan besar sedang berada dalam keadaan kritikal berperang dengan maut, yang mana kita panggil hati mati.

Inilah yang apa yang dikatakan oleh Sheikh RA (Muallif Sheikh Ibni Athoillah As-Kanddari dalam kalam hikmahnya :

"Sebahagian daripada tanda mati hati itu ialah jika tidak merasa dukacita kerana tertinggal sesuatu amal perbuatan kebajikan juga tidak menyesal jika terjadi berbuat sesuatu pelanggaran dosa."

Maksudnya bila kita berbuat dosa, kita tidak merasa apa-apa. Tiada rasa bersalah, sedih, menyesal atau bertaubat. Tetapi, bila kita berbuat pahala, kita tidak merasa gembira, bahagia mahu pun tenang.

Kita ada mata yang melihat tetapi kita tidak melihat hakikat yang sebenar.
Kita ada telinga yang mendengar tetapi kita tidak mendengar yang seharusnya.
Kita ada otak yang berfikir tetapi kita tidak berfikir dan mengingati Allah.

Jangan tanya sejauh mana Allah melihat kita tetapi sejauh mana kita melihat Allah?
Jangan tanya sejauh mana Allah mengingati kita tetapi sejauh mana kita mengingati Allah?

Memetik satu lirik daripada kumpulan hijjaz yang bertajuk mata hati,  "pandangan mata selalu menipu, pandangan  akal selalu tersalah, pandangan nafsu selalu melulu, pandangan hati itu yang hakiki, kalau hati itu bersih."

Justeru hati yang karat perlu dibersihkan. Hanya ada 2 alat sahaja untuk membersihkan hati, iaitu :
1. Ingat mati
2. Zikrullah

Sekali kita melakukan dosa, berusahalah untuk bersegera dalam memohon keampunan Allah. Cepat-cepat terbit rasa menyesal dan beritighfar yang penuh berharap agar Allah ampunkan dosa dan terima taubat kita. Dosa yang diibaratkan virus boleh sahaja didelete jika tuannya kembali kepada Tuhannya.

Rasulullah SAW bersabda :

"Shahibul syimaal (Malaikat Atid) akan mengangkat penanya (menunggu) selama 6 jam , ketika seorang hamba muslim melakukan kesalahan, jika dia menyesal dan membaca Istighfar atas doanya , maka malaikat menggugurkan, jika tidak demikian maka akan ditulis sebagai satu kesalahan (Ibid , hadis Hasan , no 2097)

1 comment:

  1. Subhanallah, jazakillah atas pengisian menarik ni...InsyaALLAH, sama-samalah kita buat checklist hati setiap hari agar kita tidak terlalai...

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST