TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

BIARPUN TIDUR SEKATIL




"Ana takde tempat berteduh malam ni. Boleh ana tumpang bilik nta?" Pinta akhi Faruq selepas habis meeting di Balai Sri Melaka. Matanya yang kuyu menampakkan bateri otaknya perlu dicas semula sebelum suisnya meletup.

"Owhhh..nta nak tumpang bilik ana ye? Boleh je. Ana tak kisah pown. Tapi katil ana kecik je..insyaAllah muat rasanye untuk kita berdua." Senyum kambing akhi Hazrul membalas.

Malam itu mereka tidur bersama selepas membaca surah Al Mulk dengan penuh ketenangan. Paginya kelihatan bantal dan selimut bertebaran di atas lantai. Dengan mengosok-gosok mata akhi Hazrul mengejutkan sahabatnya untuk menunaikan solat subuh berjemaah dan membaca mathurat.

Sekadar bersarapan biskut kering dicicah dengan air teh kosong, mereka bergegas ke destinasi masing-masing meneruskan pencarian rezeki di bumi Allah.



AKHLAK ISLAMIYAH MUSLIM

Susah sekarang ini mencari sahabat yang boleh membantu ketika susah. Diibaratkan menunggu kelip-kelip datang bertandang di siang hari. Walau diri susah dan tidak berkemampuan masih lagi sudi menghulurkan bantuan.

Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah atau menderma), dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil kedekut); sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadaNya serta kelebihan kurniaNya. Dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa Meliputi PengetahuanNya. [Al-Baqarah: 268]

Hati jadi terharu. Sayu. Berterima kasih yang teramat kepada Ilahi dihadirkan seorang yang amat pemurah hatinya. Malah sapaan lembut 'assalamualaikum' dengan senyuman yang terukir tidak pernah lekang di bibir. Begitu sejuk hati dibuai keasyikan akhlak islamiyah. Terpaut dengan keindahan penghayatan Islam.

Teringat kata-kata Imam Umar bin Abdul Aziz :

"Jangan engkau bersahabat dengan sahabat yang mana dia begitu berharap kepada engkau ketika mahu menyelesaikan masalahnya sahaja sedangkan apabila masalah atau hajatnya telah selesai maka dia memutuskan kemanisan persahabatan.
Bersahabatlah dengan mereka yang mempunyai ketinggian dalam melakukan kebaikan, memenuhi janji dalam perkara yang benar, memberi pertolongan kepada engkau serta memadai dengan amanahnya atau sikap bertanggungjawabnya terhadap engkau."

Diri ini bukanlah sahabat yang baik. Tetapi diri ini ingin menjadi sahabat yang baik kepada sahabat sekalian.

3 comments:

  1. sesungguhnya sahabat yg baik adalah sahabat yg sentiasa mgingtkn kesalahan kite..

    ReplyDelete
  2. benarkan petikan kate2 rasul kite "pd akhir zaman nnt muncul golongan yg berusaha bsusah pyh mghidupkn sunnah ku seolah2 memegang bara api yg panas".

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST