TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

RAUNGAN TARBIYYAH!


Paluan gendang kemahasiswaan berkumandang, gegak gempita bumi Allah tatkala mahasiswa berpencak di pentas persada menyuntik kejantanan dan semangat para mahasiswa. Cabaran mahasiswa ketat. Ayuh longgarkan melalui partisipasi bersama gerakan. Kerja susah jadi mudah. Kerja berat jadi ringan.  Kerja besar jadi kecil. Mahasiswa perintis kepimpinan negara! Ayuh!

"Tegakkan Islam dalam diri kamu, nescaya, Islam akan tertegak dalam negara kamu." Cabaran yang paling besar adalah datang dalam diri mahasiswa sendiri.

Kemenangan yang dicita-citakan mesti datang dari dalam diri, bukan mengharapkan kelemahan dan kealpaan dari musuh!

“Allah memberikan hikmah (ilmu pengetahuan) kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan orang-orang yang diberikan ilmu pengetahuan bererti ia telah diberikan kebaikan yang banyak”. (Al-Baqarah:269)


Benar. Kita mahasiswa. Ada mata dan telinga. Kita lihat dan dengar. Kita baca dan faham. Kita analisis sebelum berkata. Kita kaji sebelum berhujah.

Mahasiswa tidak mati dengan pandangan yang berbeza. Kecuali berpeluk tubuh. Tidak memikirkan masalah rakyat apalagi masalah umat.

Hidup mahasiswa adalah sebuah pilihan. Pilihan untuk menjadi hitam atau putih. Plihan untuk memilih gelap atau terang. Pilihan yang akan menetapkan bahagia atau sengsara. Dan mahasiswa bebas untuk memilih. Itulah sebenarnya inti dari kehidupan.

Mahasiswa perlu berani terkehadapan membela kebenaran menghapus kezaliman.

Kebenaran itu bukan rangkaian aturan-aturan yang bisa dipermudah atau dipersulitkan. Kebenaran itu sebuah proses, seperti udara pagi yang dihirup secara perlahan-lahan ke tubuh. Menyegarkan hati dan fikiran. Bayangkan yang dihirup itu angin puting beliung. Tubuh tidak hanya hancur, tapi terhempas tak berdaya. Dibawa arus tak tentu arah.

Sesungguhnya!

Kejahatan. Kezaliman tidak selamanya kekal. Kebenaran tidak selamanya pudar. Jika dibenarkan perkara yang jahat maka suatu hari nanti akan diketahui yang jahat akan tetap jahat, dan yang benar akan tetap benar. Kebenaran dan kejahatan tak akan bersemayam diatas singgahsana yang sama.

Jauhi suara-suara sumbang yang mengatakan gerakan mahasiswa adalah gerakan yang ‘retorik’ kerana perlu ditegaskan. Mahasiswa ada padangnya tersendiri. Jatuh bangun, menang kalah biarlah dirasai sendiri di atas padang yang sama rata. Bukan dianaktirikan.

Perlu diingatkan tiada gunanya menang dan memegang jawatan sedangkan dalam keadaan tidak memahami apa signifikan jawatan tersebut dan apa yang boleh disumbangkan kepada masyarakat.

Itu zalim namanya.

Almarhum Dato' Hj Fadzil Mohd Noor menyebut kejayaan bagi satu cita-cita atau fikrah hanya akan tercapai dengan keimanan yang kuat. Keikhlasan yang padu. Serta kesediaan untuk bekerja dan berkorban secara berterusan. 

Bukan merompak harta dan menyeleweng kuasa.

Laungan keramat mahasiswa menggengar seisi langit. Jangan dicabar MAHASISWA. Jiwanya BESAR dan MERAH!!! Resam MAHASISWA :

"Jika Disekat MELAWAN ditahan MENGGANAS. Ditanya MENJAWAB. Dipukul MEMBALAS"

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST