TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

PENGAJARAN DARIPADA BATU NISAN


"Syeikh, enta kalau nak berjuang kena ada tarbiyyah dulu"
"Kalau macam tu, sampai bila ana tak berjuang enta. Tarbiyyah ana sampai mati pun tak cukup"

Aku mencari-cari makna tarbiyyah (didikan) sebenar dalam hidup. Kalau duduk di Kuala Lumpur, agak susah jumpa objek ini. Tapi bila balik ke kampung halamanku di Melaka. Objek ini pasti melambai-lambai ke arahku ketika hendak masuk selekoh ke rumahku. Mungkin sudah lama tidak bersua. Ku sapanya dengan lirikan yang seposen.

Sambil-sambil itu aku memberi salam, membaca Al Fatihah dan berdoa. Kebetulan abangku juga ada di sana.
Lama ku renung dalam-dalam. Mencari erti tarbiyyah yang sebenar.

Bagaimana tarbiyyah semalam, hari ini, esok dan hari-hari mendatang?



TARBIYYAH DALAM PERJUANGAN

Kehidupan ini adalah sebuah perjuangan. Mencari kebenaran adalah sebuah perjuangan. Menegakkan keadilan adalah sebuah perjuangan.

Ada analogi.

Jika sesebuah kereta yang digunakah oleh orang yang bermusafir kehabisan minyak ketika perjalanan dan tidak mempunyai minyak yang mencukupi, maka jadilah ia seperti potongan-potongan besi yang tidak dapat membantunya untuk bergerak walaupun selangkah.

Demikianlah juga orang yang mengharungi kehidupan dengan  menggunakan jalan dakwah. Apabila bekalan iman dan taqwanya berkurangan atau kehabisan tanpa diperbaharui atau ditambah, maka jadilah ia seperti jenazah yang kaku atau or­ang yang sakit dan tidak berdaya untuk bergerak.

Benarlah firman Allah SWT :

"Dan adakah orang yang mati (hatinya dengan kufur), kemudian Kami hidupkan dia semula (dengan hidayah petunjuk), dan Kami jadikan baginya cahaya (iman) yang menerangi (sehingga dapatlah ia membezakan antara yang benar dengan yang salah, dan dapatlah) ia berjalan dengan suluhan cahaya itu dalam masyarakat manusia, (adakah orang yang demikian keadaannya) sama seperti yang tinggal tetap di dalam gelap-gelita (kufur), yang tidak dapat keluar sama sekali daripadanya?" - Al-An’am : Ayat 122

Bekalan iman dan taqwa kepada Allah ini terpancar dari sumber yang baik di dalam jiwa dan melahirkan tenaga, menaikkan semangat dan keazaman. Maka pergerakan menjadi mudah, tarikan keduniaan berkurangan, halangan dapat ditempuhi, liku-liku boleh diharungi dan petunjuk di sepanjang jalan jelas kelihatan.

Justeru, lahirlah kebenaran, keikhlasan, keazam­an, keteguhan dan juga mewujudkan pencapaian yang hampir menyerupai mukjizat dapat dibuktikan di jalan dakwah.

Sahabat, adakah kita orang tarbiyyah? Adakah kita orang yang ditarbiyyah?

"Dan bagaimana kita tidak terdaya untuk melangkah walaupun selangkah. Atau melakukan kebaikan dan beramal tanpa bekalan iman dan taqwa. Bersegeralah kita mendapatkan bekalan ini dan memperbaharuinya selalu. Janganlah membiarkannya berkurangan sehingga kehabisan. Bahkan beramallah untuk menambahkannya." 

Pastinya, kita hanya musafir seorang hamba. Coretan perjalanan hidup kita menuju titik noktah di dunia ini
sebelum menanti di barzakh menuju ke alam akhirat untuk di perhitung segala amalan. Carilah tarbiyyah dan tarbiyyahlah diri sebelum kita ditarbiyyah malaikat Munkar dan Nakir di alam kubur.

Perjuangan kita masih panjang sahabat.

1 comment:

  1. muhasabah.. syukran atas perkongsian &inagatn ya ukhti,, yupz perjalanan kita masih panjang,, jom together seeking for mardhatillah.insyaALLAH.

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST