TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

INGIN MENCINTAI DAN DICINTAI


MENCINTAI 

Menyayangi atau mencintai itu umpama bermain piano. Pada mulanya kita bermain ikut peraturannya. Kemudian, lupakan peraturannya dan main ikut hati. Kita terlalu asyik dibuai perasaan sehingga lupa kepada Pencipta Piano.

Dalam percintaan, terdapat beberapa perkara yang perlu disedari. Apabila bercinta, ia bukan 'passport' untuk difahami, tetapi untuk memahami. Ia bukan 'passport' untuk kita mengambil itu dan ini, tetapi untuk kita diambil. Ia adalah untuk kita mendengar, bukan supaya kita didengari. Ia adalah untuk kita berkorban dan bertolak ansur, bukan untuk kita meminta itu dan ini. Ia bukan untuk kita berkira-kira atau mengukur, tetapi untuk kita mencintai.

Kita tidak boleh menyuruh orang lain mencintai kita dan kita juga tidak boleh paksa diri untuk mencintai orang lain. Cinta hadir tanpa paksaan. Tidak kira masa, tempat dan siapa. Yang menggerakkan perasaan cinta ini hanyalah Allah SWT.



DICINTAI

Terdapat banyak bintang di langit tetapi hanya satu sahaja yang begitu menyerlah sehingga dapat menarik perhatian kita. Dari kalangan yang kita pilih untuk abaikan ialah sebutir bintang yang sanggup menyinari kita walau di mana sahaja kita berada.

Bintang ini amat kasih kepada kita. Kita dicintainya tetapi kita tidak perasan. Kadang-kadang kita buat tidak tahu sahaja. Mungkin orang yang bersama kita ketika ini bukanlah orang yang benar-benar sayangi kita. Terdapat orang yang  tidak dapat bersama kita ketika ini tetapi masih dan amat menyayangi kita sepenuh hatinya.

Atau kita sahaja tidak perasan keberadaannya. Ia amat dekat sekali dengan kita.

Apapun perasaan mencintai dan dicintai amat indah dan sangat seronok. Kalau mahu ia kekal lama dan diberkati oleh Allah, jangan sia-siakan perasaan itu. Pilihlah cinta yang pasti. Bukan cinta yang tidak pasti. Kelak diri yang merana kerana cinta yang tidak berbalas. Sakit yang paling dahsyat ialah mencintai seseorang tetapi tidak berbalas.

Tidakkah sia-sia?


CINTA YANG TIDAK PASTI - Memberi seseorang seluruh cinta kita bukanlah satu kepastian yang mereka akan menyintai kita kembali. Jangan harapkan cinta sebagai balasan. Nantikan sahaja ia untuk mekar di dalam hati mereka tapi sekiranya ia tidak, pastikanlah ia terus mekar di dalam hati kita. Ia cuma mengambil masa seminit untuk jatuh hati pada seseorang, satu jam untuk menyukai seseorang, satu hari untuk menyintai seseorang tetapi ia mengambil masa sepanjang hidup untuk melupakan seseorang.

CINTA YANG PASTI HANYALAH ALLAH - Allah tidak pernah mengecewakan seperti kekasih mengecewakan. Seorang filosof Barat, Hendrick berkata, “mencintai seorang yang tidak mencintai kamu adalah sia-sia, menyia-nyiakan orang yang mencintai adalah berbahaya.” 

Cubalah fikirkan.

Siapa yang paling mencintai kita?
Siapakah yang kita sia-siakan selama ini?

Sebagai hamba Allah, renungilah maksud firman Allah dalam surah Al Baqarah, "Ada sesuatu perkara yang kamu cintai tetapi itu membawa keburukan kepada kamu. Ada pula sesuatu perkara yang kamu benci tetapi sebaliknya ia membawa kebaikan kepada kamu. Sedarlah kamu tidak mengetahui, Allah-lah yang lebih mengetahui."

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST