TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

BUANG MASA LEBIH TERUK DARI MATI!



Kenapa belum kahwin lagi? Belum sampai seru.
Kenapa lambat solat? Terleka.
Kenapa tak solat berjemaah? Tak wajib.
Kenapa tak datang kelas? Tertidur.
Kenapa lambat pergi meeting? Baru balik.
Kenapa tak pergi usrah? Lupa.
Kenapa tak pergi program? Ada hal urgent!

Manusia suka memberi alasan. Memang beralasan itu fitrah. Tapi untuk tidak beralasan adalah suatu perkara yang Allah sayang. Allah suka. Ia suatu proses tarbiyyah (didikan) yang diberi secara percuma untuk mendisplinkan manusia.

Manusia perlu mendidik diri dengan sabar agar suatu hari nanti mereka tidak beralasan lagi. Rasulullah SAW pun mendidik sahabat dalam tempoh yang agak lama, tak ramai yang setia tapi tetap ada yang berusaha.


“Simpan alasan dalam pendrive, tetapi Allah tetap akan mendedahkannya saat perhitungan di hari kelak”

Kadang-kadang sinis mendegar perlian. “Beralasan itu cuma fitrah bagi orang-orang munafiq!”

Tersentap kita. Kenapa pula?

Itulah kefahaman yang dapat digarap melalui Al-Quran dan Sunnah. Mereka yang memberi alasan itu kerana didorongi sifat nifaq yang mula menebal dalam jiwanya. Maka jangan pernah mendidik diri selesa memberi alasan. Biasakan otak untuk tidak berfikir alasan yang bombastik. Zip mulut untuk melontarkan pelbagai versi alasan.

Kes ahli lama yang masih memberi alasan adalah disebabkan sejak mereka masih baru tidak pernah terdidik untuk tidak memberi alasan. Memberi alasan sudah sebati dengan darah daging. Sebenarnya, sebelum ditarbiyyah, kita punya banyak masa terbuang yang tidak kita manfaatkan. Semasa ditarbiyyah, kita punya banyak masa terluang yang perlu kita manfaatkan.

Buang masa itu lebih teruk dari mati! Mati hanya memisahkan manusia dari dunia. Tapi membuang masa memisahkan manusia dari Allah.. Kata-kata yang cukup tegas dan bermakna!

Namun, alasan sibuk tetap populis.

Sibuk itu biasa. Kekal berdakwah dalam kesibukan itu luar biasa. Beralasan sibuk untuk tidak berdakwah mengundang binasa. Hati-hati.

Semoga kita semua terus tersibuk dengan hal-hal dakwah dan tarbiyyah. Amin.

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST