TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

USAH LAFAZKAN KATA RINDU



Tidak pandai bermadah. Hanya ingin mengukir rasa. Sememangnya rencah kehidupan seorang hamba bermandikan pertemuan dan perpisahan. Pertemuan menghadiahkan memori indah tercipta. Namun mengapa perpisahan sekadar mencipta ilusi?

Di saat kaki menapak pergi. Usah lafazkan kata rindu. Kerna perkataan rindu itu amat mahal untuk diucapkan dari hati berdinding kaca. Simpan kata rindu itu. Jagalah sebaiknya sebaik iman di dada. Kelak pasti akan ketemu semula.



Dikelilingi orang soleh menyebabkan kesolehan itu berjangkit. Usah biarkan  layu  dengan nama perpisahan. 
Semailah dengan senyuman penawar rindu. 



Indahnya hidup dengan agama. Indah ia bertemankan orang soleh. Dikelilingi dengan suasana islamik dan meresap ketenangan jiwa. Kata-kata terpatri bersama, mengejar cinta dan cita-cita demi yang Maha Satu.

Pertemuan itu urusan Allah. Sudah dicatat sejak azali lagi. Tetapi prinsipnya tetap satu dan satu itulah yang wajib difahami. Orang yang baik berhak mendapat kehidupan yang baik. Cuma sekali-sekala sahaja Allah menguji orang yang baik mendapat kehidupan yang susah seperti derita kehidupan Nabi Lut mendapat isteri yang jahat dan Asiyah yang bersuamikan Firaun laknatullah.

Hikmah takdir ini tidak boleh dipertikai.

Jika takdirnya bahagia, terimalah sebagai ujian. Jika takdirnya pahit, terimalah sebagai ubat. Katalah, andai sudah berusaha menjadi orang yang baik dan telah pun memilih jalan yang baik, tetapi jika takdirnya bermasalah, teruslah bersabarlah. Dan bersangka baik dengan Allah SWT.

“Aku menurut sangkaan hamba kepadaKu, dan Aku bersamanya apabila dia ingat kepadaKu. Jika dia ingat kepadaKu dan dalam dirinya maka Aku mengingatnya dalam diriKu.....” (Sahih Bukhari)

Katakan pada diri bahawa itulah jalan yang ditentukan oleh Allah untuk meraih syurga bersama. Maka rebutlah pahala sabar dan redha seperti sabar Nabi Lut dan Nabi Ayyub merentas onak duri kehidupan.

Sejujurnya takdir pertemuan dan perpisahan dalam roda pusingan kehidupan menagih kemesraan, kasih sayang dan remuk rindu sesama hamba. Belajarlah memahami hikmah di sebaliknya. Itu yang terbaik.

Anyamlah buih-buih di laut demi membuktikan azam dan semangat yang tinggi tanpa mengusik keaslian pantai.



♥ Saya sayang adik saya ♥


1 comment:

  1. salam alaiki pemilik blog. ana copypaste entry2 dalam blog anti untuk risalah bulanan sekolah ana. syukran :)

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST