TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

"HARI NI NAK TULIS PASAL APE YE?"


Bagi seorang penulis blogger hatta hanya facebooker pun, pasti terpinga-pinga bertanya soalan kepada diri "hari ni aku nak tulis pasal ape ye?"

Digaru-garu kepalanya yang tak gatal. Jenuh berfikir, di"skodeng"nya jiran sebelah cari ilham.

"Datanglah kau ilham. Datanglah..." berminit lamanya berfikir .
"Dah..sudah! Feed up aku!"

Maka, hari itu berakhirlah dengan kemalasan dan kebosanan untuk tidak update blog, atau pun cukup sekadar copy paste status orang lain atau share mana-mana artikel. Buat sahaja daripada tidak buat kebaikan langsung.

"Susahnya nak datang ilham. Allah..." keluhnya.

Layan jap lagu Manbai. "beribu bintang di langit kini menghilang. Meraba aku dalam kelam, rembulan mengambang kini makin suram, pudar ilhamku tanpa arah. Sedetik wajahmu muncul dalam diam. Ada kerdipan ada sinar, Itukah bintang atau rembulan. Terima kasih kuucapkan."

Tersengih sorang-sorang bila masuk rangkap kedua.

"Izinkan kumencuri bayangan wajahmu. Izinkan ku mencuri khayalan denganmu. Maafkanlah oh...Andai lagu ini mengganggu ruangan hidupmu. Kau senyumlah oh...Sekadar memori kita di arena ini. Kau ilhamku. Kau ilhamku..."

Terima kasih ya Allah. Sungguh hati ini jatuh cinta bila mendengar alunan muzik yang lembut, ilhamku disandarkan hanya padaMu. Tiadalah aku menulis jika tidak Kau yang ilhamkan. Tiadalah aku tanpa banyak idea jika tidak Kau yang titipkan. Hati kembali berbunga-bunga tenggelam dalam kebahagiaan. Seronoknya.

"Aku bukanlah doktor cinta. Bukan pula ustazah mahu pun ahli politik untuk bicara displin ilmunya. Belum juga ditaklifkan sebagai doktor. Tiadalah tauliah yang sempurna. Mahu pun ilmu agama yang mendalam. Cukup sekadar mahu berkongsi rasa, buah pemikiran, pendapat, fikrah, motivasi dan muhasabah diri. Walaupun minat dan cenderungnya di dunia siasah (politik), usahlah hilang minat membaca blog ini."

Apa yang aku rasa, tidaklah seperti yang kau rasa. Kita sangka kita sama, kita serupa. Rambut sama hitam, tapi rupanya kita berbeza. Hati kita lain. Sudut pandangan, pemikiran, kondisi pengaruh sekitar, bahan bacaan dan pengalaman kehidupan membentuk diri kita berlainan. Namun hakikatnya, Allah yang Maha Muthlak untuk mencipta kita sebegini rupa.

Bersyukurlah, bukankah itu satu keindahan?
Persoalannya masih sekitar bagaimana kita menerima perbezaan.






BERSAMA MEMBENTUK DIRI

Jika sebelum ini, bacaan kita hanya terpencil mengenai soal hati. Rasa dan terasa. Jatuh hati, sakit hati, pedih hati, amik hati, dan seangkatan waktu dengannya. Maka, mulai saat ini latihlah diri, didiklah diri, displinkan diri dengan bahan bacaan yang lebih meluas merangkumi segenap isi kehidupan.

Bersikaplah adil kepada diri. Tidaklah adil bila mana, tabiat kita suka "like" mana-mana artikel, page, gambar atau status berunsurkan "easygoing" dengan selera perasaan kita. 

Bagaimana pula dengan kebenaran?

Tertegaknya kebenaran tatkala kita berusaha menyingkap jendela politik kepalsuan. Sedarlah betapa politik itu penting dalam mencatur keseimbangan kitaran dan kestabilan urustadbir manusia yang mana pada hari ini semakin celaru akibat kedegilan dan bersikap sombong dengan Tuhannya. 

Saat ini, dengan ketidaksedaran, kita telah menzalimi hak masing-masing, membiarkan manusia yang tidak bertanggungjawan, tidak amanah dan tidak berintegriti telah membunuh dan merosakkan kepercayaan kita kepada dunia politik yang bersih sepertimana sistem politik kerajaan Madinah pimpinan Rasulullah SAW.

Kita biarkan persepsi "politik kotor" terus menerus meracuni pemikiran dan budaya allergic tatkala berbicara tentangnya. Mengapa kita hanya membiarkan golongan tidak cerdik ini memperhambakan manusia akibat sikap "aku tidak pedulisme"?

"Lantak kaulah, aku tak rasa apa-apa pun. Takde faedahnya kalo menyibuk hal orang lain"

Kalau terkena batang hidung diri sendiri, baru terngadah. Nak salahkan siapa? Salah siapakah sebenarnya? Berubahlah! Kita mampu mengubahnya dengan tangan sendiri, maka pangkahlah sebelum kita dipangkahkan daripada sebarang kebaikan. 




TINGGALKAN AMALAN "LAGHA"

Amatlah rugi menjelang tahun baru, 2012 tiada satu apa pun kata-kata azimat pesanan kepada diri sendiri untuk berubah. Diri kita sebenarnya ketandusan kasih sayang, cinta dan perhatian daripada tuan badannya. Seperti mana kita mahu orang lain ambil kisah, take care dengan kita, sayang pada kita, begitu juga jiwa kita.

Belaian seorang ibu kepada anak tidak kira masa dan tempat. Keikhlasannya tidak terduga dan mampu menagih limpahan air mata tatkala mengenang pengorbanan ibu. Katanya, hidup tak sesempurna tanpa ibu.

Itu ibu, orang lain. Tidak sejasad, sebadan dan sehati dengan kita. Justeru, kita  semestinya perlukan lebih kasih sayang diri kita sendiri daripada kasih sayang ibu. Kepuasan hati akan tercapai setelah kita faham fitrah diri kita yang sebenarnya. Bagaimana pula ye?

Kita bangga beragama islam, anugerah warisan turun-temurun datuk nenek moyang kita. Ya, bangga bukan bersyukur. Kalau kita jenis bersyukur, kita akan berusaha mengubah diri menjadi umat islam yang boleh dibanggakan oleh Allah. Islam tanpa amal diibaratkan pokok tidak berbuah, sia-sia.

Pada hari ini apa yang kita lakukan? Kita tidak lagi bersahabat akrab dengan Al-quran tetapi dengan handphone, ipod, mp3, facebook, blog dan sebagainya. Bacaan dan muzik kita bukanlah ayat-ayat Al-quran. Bagi kita baca Al-quran bila waktu lapang, nak mati atau bila Ramadhan tiba, begitu ekslusif sekali kononnya menghormati sampai terbelit-belit lidah nak baca Al-quran. Betul tak?

Masih banyak lagi ruang-ruang kosong yang belum dipenuhi di otak kita untuk menghafal, sel-sel otak kita pun kelihatannya masih berehat dan tidak secergas seperti yang sepatutnya. Gunakan nikmat itu sebaiknya sebelum ditarik. Jadi, sebagai langkah pertama biasakan diri melazimi ayat-ayat suci, firman atau mana-mana hadis Nabi. Jangan terus langkah perenggan atau bersikap tidak endah bila nampak ayat Al-quran tanpa mendalaminya. 

Ayat manusia tidak berkuasa mengubah diri manusia, yang sama taraf dengannya. Hanya ayat Allah yang Maha Berkuasa mampu menggetarkan perasaan sekaligus menggerakkan hati manusia untuk berubah. InsyaAllah moga ada manfaat luar biasa.


Daripada Abu Musa Al Asy’ari r.a. telah berkata : Rasulullah SAW bersabda :

“Umpama orang mukmin yang membaca Al Quran seperti buah Utrujjah ( seperti limau besar ) baunya wangi dan rasanya sedap. Umpama orang mukmin yang tidak membaca Al Quran seperti buah tamar tidak ada bau dan rasanya manis, dan umpama orang munafik yang membaca Al Quran seperti Raihanah (sejenis pokok) baunya wangi dan rasanya pahit dan umpama orang munafik yang tidak membaca Al Quran seperti buah labu yang tiada bau dan rasanya pahit”. ( Hadith Riwayat Bukhari & Muslim )

Begitu luar biasanya memotivasikan diri kita.

2 comments:

  1. Assalamualaikum doctor (kalau itu panggilan yang dibenarkan) :),

    Semasa blogwaking , terserempak dengan blog ukhti. Biiznillah
    Lama juga ana menjadi silent reader. Tak berani nak komen .
    Ana ni bukan siapa2.Bahasa pun tak pandai dan ilmu pun tak seberapa.

    Namun tertarik dengan persoalan ini:

    Bersyukurlah, bukankah itu satu keindahan?
    Pendapat peribadi ana, ia bukanlah satu persoalan tetapi satu kenyataan
    Benar, bersyukur itu satu keindahan.
    Keindahan yang terbit dari ketenangan
    Ketenangan yang lahir atas ke ikhlasan
    menerima dengan hati yang terbuka akan segala
    nikmat atau ujian dari ALLAH Subhanahuwata’ala.
    SubhanALLAH.
    Disitulah keindahannya.
    Itulah bersyukur namanya.
    Tapi tak semua dapat menghayati akan keindahan itu.
    Termasuk ana.
    Semuga kita dapat menghayati ‘keindahan’ itu
    Agar kita menjadi hamba yang benar-benar bersyukur

    Alhamdulillah uhkti,
    Entri2 yang menarik
    Peringatan yang menyentuh hati ana,
    Mungkin juga pembaca yang lainnya.

    Syukran jazzilan

    Maaf atas pendapat yang tak seberapa ni ",)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..syukran atas pandangannye "eyda"

    mm..bersyukur atas keindahan dek perbezaan yg terdapat pada kite semua. kadang2 kena tanya balik, sebab tak semua sedar akan keindahannye..

    akak pun same, cuba bersikap positif, jika berbeza, cuba jawab dgn berhemah sekali :)

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST