TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

DAKWAH INI LECEH!


"Kak, perlu ke berdakwah ni? Saya tak banyak ilmu. Lagipun saya malu, nanti kawan-kawan saya kata saya berlagak warak. belajar entah ke mana. sibuk-sibuk jaga tepi kain orang".

Persoalan berdakwah ini acapkali menjadi isu igauan buat penuntut di kampus sama ada menyentuh tentang dakwah, tentang jamaah, tentang kaedah memilih badan yang ingin disertai… dengan pelbagai format ragamnya. Sehinggalah timbulnya isu keluar masuk jemaah dan futur.

Namun, sahabatku kita perlu berhenti sejenak dan menapak selangkah ke belakang. Jawab dahulu soalan yang paling penting, MENGAPA MAHU BERDAKWAH? Jawab dahulu soalan ini, sebelum pergi kepada soal organisasi dan jamaah. Ada orang mengambil keputusan untuk berdakwah, kerana persekitarannya penuh kerosakan dan maksiat. Pengikut aliran jemaah Nafsu Nafsi semakin tinggi ahlinya, mengatasi pendukung Salafi Khalafi. Ketika segelintir rancak berbincang tentang kaedah melahirkan da’ie, siswi melahirkan anak luar nikah lebih meninggi. Sesuatu mesti dilakukan, lantas keputusan diambil, saya mesti berdakwah!


Salahkah berfikir seperti ini? Tentu sekali tidak salah, tetapi ada kekurangannya di situ…


Ada segelintir yang mengambil keputusan untuk berdakwah kerana hasil ilmu dan pengetahuannya, dia mendapat tahu bahawa dakwah itu wajib. Kewajipan dakwah itu sangat rasional. Fathi Yakan di dalam bukunya Apa Erti Saya Menganut Islam menegaskan tiga sudut yang membawa kepada kewajipan dakwah. Himpunan ayat al-Quran dan al-Hadith tentang kewajipan dakwah, sudah pun dihadam di dalam pelbagai siri usrah dan seminar. Dakwah itu wajib, maka ia mesti dilaksanakan.


Salahkah berfikir seperti ini? Tentu sekali tidak salah, tetapi ada kekurangannya di situ….


Kurang itu mungkin tidak muncul semasa kita di kampus. Ia datang kemudian…

Sama ada kita mengambil keputusan untuk berdakwah kerana persekitaran, atau kerana sedar akan kewajipan dakwah, kedua-dua motif dakwah ini letaknya di luar. Ia datang dari luar ke dalam diri. Apabila ia datang dari luar ke dalam, kita bergerak di medan dakwah hasil dorongan luar diri.


“Apa nak jadi dengan masyarakat di kampus kita, kalau kita tidak berdakwah”, pesan seorang naqib kepada anak buahnya.

“Takkanlah aku nak malas-malas dan mengabaikan dakwah. Ini bukan cakap naqib aku, tapi Allah yang cakap, Nabi yang cakap”, monolog seorang siswa yang ditaklifkan sebagai exco TTK Program Dakwah.

Ya, mata melihat kemungkaran. Otak tunduk kepada rasional dalil wajib dakwah. Tetapi sudahkah HATI merasainya? Bukanlah hati yang mengawal kepala otak? Antum setuju dengan ana? Jika setuju, teruskan membaca.



TAHU DAN MAHU

Satu slogan pemangkin dari ustaz hasrizal. yang mana






jika kita berdakwah kerana keyakinan akal terhadap hujah dan dalil, akal kita menawarkan TAHU. Apabila kita duduk dalam ‘dunia akal ‘di kampus, ia sudah cukup untuk membantu diri kita terjun ke medan dakwah. Dunia realiti bukan dunia akal. Ia bukan dunia tahu, dunia kita adalah dunia MAHU.

Manusia tidak bertindak hanya berasaskan apa yang dirinya TAHU. Manusia bertindak berasaskan apa yang dia MAHU, dan mahu itu adalah soal hati.

Bagaimanakah apa yang kita TAHU tentang dakwah itu boleh dikesan telah terserap ke dalam hati menjadi MAHU? Jawapannya tidak sukar, pada jalan dakwah itu kita mendapat KEPUASAN hidup.

Seorang peserta kursus dengan berpakaian baju sarung nangka sangat teruja dengan pendapatan ilmu yang diperolehinya lantas mengutuk kawannya yang tidak hadir kerana rugi. tetapi beliau berkata, “saya mahu sampaikan apa yang saya dapat dalam kursus ini kepada kawan-kawan saya!”

Jadi sahabatku, tidakkah beliau sudah menerima konsep dakwah? Hatinya sudah mahu, sebelum akalnya tahu…



ANALOGI RINGAN

Analogikan sahaja kepada 3 siswi. Siswi pertama bermalas-malasan dan mengeluh kerana dipaksa berusrah oleh naqibnya. Siswi kedua lebih tenang dan gembira kerana dia tahu, hasil ilmu usrah itulah nanti yang bakal menjadi saham akhiratnya. Lagipun dia akan menerima pujian oleh kawan dan naqib kerana rajin berusrah. Berusrah untuk menerima imbuhan. 



Manakala siswi ketiga sangat gembira dan mendapat kepuasan berusrah, sebelum saham akhirat diterima, kerana padanya perbuatan berusrah bukan sekadar sebahagian ibadah, tetapi beliau menganggap dirinya sebagai sebahagian dari rantai-rantai perjuangan Rasulullah SAW. Bukan hanya berusrah, tetapi yang disalut pada usrah itu sendiri adalah sebuah harapan agar ilmu usrah itu dapat dipraktiskan.

Yah! Antum pendakwah kategori mana?

1. Semasa berdepan dengan tekanan dan paksaan lapangan dakwah, adakah antum buat sesuatu kerana terpaksa, tiada matlamat, dan penuh rungutan.

2. ``Atau antum gembira dengan dakwah di kampus? Gembira kerana penglibatan bakal mendapat pujian dan penghargaan? Dapat berdamping dengan penceramah dan orang-orang hebat yang datang? Dapat kawan?

Macam-macam kita boleh dapat melalui kerja dakwah. Hati gembira apabila berdakwah untuk MENERIMA.

Dakwah kategori ini, tarafnya hanya sekadar ko kurikulum. Aktiviti persatuan. Makna dakwah yang dilakukannya kepada sebuah kehidupan, tidak begitu difikirkan. Semasa miskin jam kredit dan semasa baru berkenalan dengan ‘pengaruh’, mungkin dorongan berdakwah untuk menerima sudah cukup kuat untuk mengajak kita turun ke medan dakwah.

3. Antum berdakwah untuk mencari makna hidup?

Dakwah bukan semata-mata untuk menerima pengiktirafan kawan atau kampus, tetapi dakwah anda adalah untuk memberikan makna kepada diri dan rakan. Setelah diri merasa begitu bertuah terpilih menerima sentuhan Iman, terasa dalam diri untuk berkongsi tuah itu dengan saudara yang lain.

Dakwah anda bukan hanya untuk kejayaan diri, tetapi juga untuk kejayaan orang lain. Bukan hanya berjaya mengubah cara fikir, cara pakai dan cara cakap, tetapi berjaya mengubah erti hidup dan bertemu jalan menuju Syurga!






berdakwah kerana pada dakwah itulah dia bertemu kepuasan hidup. Pada dakwah itulah dia memberi makna kepada hidup. Keinginan untuk berdakwah, adalah kerana kemanisan iman dan penghargaan yang tinggi terhadap hidayah Tuhan, yang melimpah ruah di dalam hati, sebelum datang soal wajib dakwah dan panggilan dakwah terhadap kerosakan bi’ah (persekitaran).


Dakwah ini adalah dakwah dalam ke luar. Bukan lagi dakwah luar ke dalam. Dakwah ini adalah dakwah untuk memberi, bukan sekadar menghitung terima.

Kenapa soal ini penting sahabtku?



KEDUNIAAN

Kita percaya medan kampus ini akan mengalami transformasi ke medan kerjaya dan berumahtangga, si aktivis pasti kecundang satu demi satu. Kecundang bukan kerana fikiran telah berubah. bukan.

" Dulu saya yakin dakwah itu wajib, tetapi kini di alam kerja dan rumahtangga, saya berjumpa dengan wajib yang lebih besar dan tinggi. Tidak ramai yang ‘gugur’ kerana berfikir begini".

Mereka kecundang bukan kerana suasana persekitaran sudah kekurangan maksiat dan sebab dakwah. Malah maksiat makin banyak, makin menggila. Tetapi lagi banyak maksiat bertebaran, makin kurang pendakwah yang bertahan. Gugurnya para da’ie dari jalan dakwah bukan kerana itu semua.

Gugur itu hanya kerana 5 huruf yang berkuasa!







S.I.B.U.K.


Yup! Jika sibuk dijadikan alasan, tidak akan ada sesiapa pun yang berani membantah. Jika dahulu kita sendiri, kini sudah berkeluarga. Atau dahulu kita hanya sekadar pelajar hingusan tetapi kini kita gah bergelar mahasiswa-mahasiswi puncak Akademi Fantasia. lebih-lebih lagi Akademi Perubatan.

Tanpa disedari sahabatku, sudah setahun tidak berusrah. Sudah setahun tidak pergi majlis ilmu, sudah setahun bercuti dari dakwah. Salahkah bercuti dari dakwah? Akal mungkin berkata ya, tetapi hati sedap menikmatinya.



BAGAIMANA MENGATASI?

Bagaimanakah kita boleh selamat dan terkecuali dari penyakit genetik ini?






percayalah sahabatku, berdakwah bukan untuk MENERIMA, tetapi kerana mahu MEMBERI. Dan pada memberi itu, perlu meng’erti’kan hidup, lantas terasa berbaloi mengorbankan Sabtu dan Ahad demi Sabtu dan Ahad, meninggalkan rehat, demi erti hidup yang pada MEMBERI.





Kerana itulah para pejuang masih terus bertahan, walaupun dalam 1001 kepayahan.

Ingatlah sahabatku, dakwah bukan bersifat ekslusif pada orang, tempat dan pakaian. Bukan pada ustaz, ulama, exco surau, exco persatuan islam, ahli jemaah dan juga bukan hanya di surau, masjid, majlis ilmu serta kepada mereka yang berpakaian labuh dan bersongkok - dr naimah

“Kenapa mahu berdakwah?”, tanyalah kepada diri.

1 comment:

  1. Alhamdulillah....entri ni bnyak mmbantu saye...thanx...^^

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST