TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

BERTAWASSUL DENGAN ALLAH MELALUI BLOG?


Semalam saya telah berjanji untuk berkongsi tentang "tawassul" yang telah saya ikuti dalam rancangan "Tanyalah Ustaz" TV9. Alhamdulillah Allah bagi masa untuk menonton dan menulis dalam versi diri saya sendiri. Cuma diri berharap para pembaca bolehlah memberi pandangan masing-masing memandangkan diri ini masih jahil lagi tentang displin-displin ilmu Allah. Displin ilmu yang saya belajar tidak sama dengan displin ilmu Allah yang satu ini, tapi insyaAllah akan sentiasa diperbaiki.




ADA APA DENGAN "TAWASSUL"?

Tawassul dalam bahasa Melayu bermaksud pengantara atau wasilah. Dalam konteks ibadah, ia bermaksud tawassul seorang hamba kepada Allah.


APAKAH MATLAMAT BERTAWASSUL?

Kita boleh beri analogi syampu anti-kelemumur. Syampu ini biasa kita beli kat shopping kompleks sebab pakejnya yang 3 in 1 :

1. Hilangkan kelemumur
2. Cantikkan rambut
3. Sihatkan rambut dengan kaedah rawatan tersendiri

Begitu juga dengan tawassul kita kepada Allah. Matlamatnya boleh jadi 3 in 1, boleh jadi 4 in 1 :

1. Mendekatkan diri kepada Allah
2. Membersihkan diri daripada dosa
3. Menolak bala
4. Mengejar syurga Allah



KENAPA PERLU BERTAWASSUL?

Sebabnya senang, Allah lah yang suruh. Bukti?

Rasulullah SAW bersabda, “Allah telah berkata,’Wahai hamba-hamba-Ku, setiap kalian pasti berdosa kecuali yang Aku jaga. Maka beristighfarlah kalian kepada-Ku, niscaya kalian Aku ampuni. Dan barangsiapa yang meyakini bahwa Aku punya kemampuan untuk mengamouni dosa-dosanya, maka Aku akan mengampuninya dan Aku tidak peduli (beberapa banyak dosanya).”(HR.Ibnu Majah, Tirmidzi).




BAGAIMANA KITA NAK BERTAWASSUL KEPADA ALLAH?

Kalau Pencipta suruh kita bertawassul, pasti Dia ada tunjukkan caranya. Nabi Muhammad SAW diturunkannya ke bumi dalam bentuk manusia, supaya mudah untuk kita yang jahil ini tengok, faham dan praktis.

Mudahkan?

Tawassul kepada Allah boleh melalui ibadah, sedekah, ilmu, objek ataupun orang. Bergantung kepada peredaran zaman. Jika sahabat Nabi dahulu bertawassul dengan beruzlah. Mengasingkan diri dari dunia dengan beribadat di gua.

Berbuat baik kepada semua makhluk bernyawa. bukan saja kepada manusia. "Para sahabat bertanya, 'Wahai Rasulullah, apakah kalau kami mengasihi binatang, kami mendapatkan pahala? Baginda bersabda, 'Berbuat baiklah kepada setiap makhluk, pasti kamu akan mendapatkan pahala'." (HR Bukhari dan Muslim)

Kita pula?

Mungkin saya bertawassul kepada Allah melalui blog ini. Anda pula boleh bertawassul melalui FB.





BERTAWASSUL MELALUI BLOG

Apa sahaja kebaikan yang kita lakukan dengan niat ikhlas semata-mata hanya kerana Allah boleh sahaja dan mampu menjadi pengantara seorang hamba dengan Allah.

Dengan menulis kita mampu menerjang badai yang meresahkan diri. Menjadi senjata yang ampuh untuk MEMBUNUH fikiran yang salah dan membiarkan peluru KEBENARAN terus bersemadi dalam pemikiran manusia!

Jadi dengan menulis atau pun menyebarkan ilmu dan maklumat tentang dakwah, politik, tarbiyyah, kesihatan, kecantikan, sukan dan sebagainya, sama ada ilmu tersebut bersifat duniawi mahu pun ukhrawi boleh sahaja menjadi wasilah kita kepada Allah.

Namun, islam telah terlebih dahulu menetapkan garis-garis panduan untuk kita bertawassul kepada Allah dengan cara yang selamat.

Maksudnya?

Saya beri contoh :

1. Tidak terlampau beribadat sehingga memudaratkan diri sendiri. Lupa soal makan dan tidur hingga badan sakit
2. Tidak menulis atau menyampaikan sesuatu sehingga menimbulkan fitnah dan permusuhan
3. Tidak melebihi had keupayaan diri dalam bersedakah sampai lupa soal makan minum anak dan bini di rumah

Islam itu sederhana. Maka bersederhanalah kita.

"Sesungguhnya orang-orang yang memberi pengakuan taat setia kepadamu (wahai Muhammad, untuk berjuang menentang musuh), mereka hanyasanya memberikan pengakuan taat setia kepada Allah; Allah mengawasi keadaan mereka memberikan taat setia itu (untuk membalasnya). Oleh itu, sesiapa yang tidak menyempurnakan janji setianya maka bahaya tidak menyempurnakan itu hanya menimpa dirinya dan sesiapa yang menyempurnakan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah, maka Allah akan memberi kepadanya pahala yang besar." (Al-Fath:10)

1 comment:

  1. As-salam...

    perkongsian menarik doktor... ^^,

    mahu bertawassul dengan Allah melalui blog juga lah.. ^^,

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST