TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

CAMNE NAK "ADAPT" DIRI DENGAN SITUASI BARU?



Perhatikanlah bagaimana suasana dan gelombang kegelisahan luar biasa yang menimpa sahabat Rasulullah SAW yang bernama Handzalah.

Ia merasa tidak mampu untuk berterusan dan menjaga kestabilan ruhaninya ketika tidak bersama Rasulullah SAW.

Suatu ketika, Handzalah yang juga salah seorang penulis Rasulullah SAW itu mendatangi Abu Bakar RA dengan melontarkan perkataan yang mengejutkan.

“Handzalah telah berlaku munafiq.. Handzalah telah berlaku munafiq…” katanya.

Kenapa pula?
Handzalah mengungkapkan bagaimana perilakunya berubah. Di kala ia bersama Rasulullah SAW, ia benar-benar seperti melihat syurga dan neraka di depan mata. Tapi, jika ia berada jauh dari Rasulullah SAW, pulang ke rumah dan bertemu keluarga, keadaan jiwanya pun berubah.

Abu Bakar tersentak dan mengatakan :

“Demi Allah, ini mesti kita sampaikan kepada Rasulullah SAW kerana aku juga mengalami hal yang sama.”

Akhirnya, mereka berdua pergi mengadap Rasulullah SAW dan menceritakan permasalahan tersebut.

Rasulullah SAW mendengar kegelisahan dua sahabatnya dengan tenang sekali dan setelah selesai mengungkapkan masalah mereka,

Rasulullah SAW mengatakan :

“Demi Allah, seandainya kamu terus menerus dalam keadaan seperti ketika kamu bersamaku dalam ingatan kamu, nescaya malaikat akan menyalami kamu di atas tilam kamu dan ketika kamu sedang berjalan. Akan tetapi wahai Handzalah… sesaat demi sesaat…” (HR Muslim)

Jadi?

Pesanan yang dapat kita tangkap dari peristiwa yang dialami oleh Handzalah dan Abu Bakar tersebut adalah pentingnya semangat berterusan, itiqomah dalam beramal dengan tetap memelihara kualiti amal semampu mungkin.

Seketika kita rasa semangat beramal, seketika kita alpa, Ya, itulah manusia, namun ada pesan penting di situ. ISTIQOMAHLAH.

Hadis Rasulullah SAW yang lain mengajarkan bahawa :

Dari Abu ‘Amrah, Suufyan bin Abdillah Ats Tsaqofi RA dia berkata, saya berkata :

"Wahai Rasulullah SAW, katakan kepada saya tentang Islam sebuah perkataan yang tidak saya tanyakan kepada seorangpun selainmu. 
Baginda bersabda : "Katakanlah: saya beriman kepada Allah, kemudian ISTIQOMAHLAH." (Riwayat Muslim).

Ya! Yakinlah!

Ketika kita mula mengalami perubahan dalam fasa hidup, ketika kita menempuh gelombang baru yang berselirat bagaikan badai taufan, PASTIKAN anda tetap istiqomah di jalan dakwah ini, walaupun kita tidak mampu menyumbang sehebat dulu, kita tetap perlu berada di jalan dakwah, setidaknya usrah mingguan mesti dihadiri.

Ini gejala sementara, sebelum kita berjaya ‘adapt‘ sepenuhnya. Kemudian, apabila kita sudah ‘adapt‘ dengan fasa baru hidup, menyumbanglah kembali sebanyak-banyaknya kepada Islam baik berupa tenaga mahupun wang ringgit.

Walaubagaimanapun, harus diingat tanggungjawab dakwah lebih utama berbanding tanggungjawab lainnya seperti yang tertulis dalam Surah A-Taubah 9:24.

"Berundur untuk mengatur strategi lebih baik daripada berperang dalam keadaan kelam kabut. Berundur bukan bererti kalah. Kalah hanya apabila berhenti berperang"

Tetap, berundur yang bagaimana?
Dalam situasi yang bagaimana?



MUHASABAH DIRI

Terkadang, kita melihat murabbi tidak memahami hakikat, mutarabbinya yang baru menempuh alam pekerjaan yang mencengkam jiwa tetap diberi bebanan kerja yang sama seperti mutarabbi yang lain. Mutarabbi atau mutarabbiah yang baru menimang cahaya mata diberi tugas yang sama seperti ikhwah/at bujang. Alasannya, mereka sudah lama ditarbiyyah.

Akhirnya, mereka tertekan, tidak dapat "adapt" dengan fasa baru kehidupan yang penuh dengan gelombang alfa dan beta, banyak masalah dan tanggungjawab tidak dapat selesai.

Penyelesaian mudah pun kemudiannya diambil "sayonara dakwah".

Jika situasi di kampus pula, bebanan atau "workload" kerja yang diberikan kepada ahli yang "bermasalah" mengkin menjadi salah satu contoh kepada isu permasalahan ini. Sebabnya, pimpinan tidak kenal ahli. Atau pemimpin tidak kenal orang bawahan. Tak habis taaruf.

Mengapa pula?

Setiap ahli mempunyai tahap dan potensi yang berbeza. Ada ahli jenis yang boleh buat 2 kerja dalam 1 masa, ada juga yang tidak. Ada pula jenis yang suka buat macam-macam kerja, tolong sana, tolong sini, mungkin dia mempunyai kelebihan dan bakat dalam bidang yang lain dan sukakan cabaran.

Ini yang pimpinan perlu kenal, nilai dan pergunakan seoptima yang mungkin dalam "human resource". Kerana tenaga dan buah pemikiran mereka amat diperlukan bagi kerja dakwah.
Ahli agresif, pasif dan sedang-sedang perlu dilayan mengikut tahap kelayakan mereka. Selain itu, mereka juga perlu diuruskan dengan secerdiknya agar potensi yang tidak atau masih belum digilap boleh dikembangkan.
Manakala ahli yang agresif dan terlampau rajin jangan sampai membunuh karriernya sebagai seorang penuntut ilmu. Berpada-padalah dalam setiap perkara. Kerja yang berat namun nilaian hasilnya sangat menguntungkan dan melicinkan kerja islam!

Sekadar pandangan daripada insan yang hina.



p/s : artikel ini juga sesuai bagi mereka yang nak adapt dengan situasi yang baru. tak kisahlah adik tahun 1, mereka yang nak mulakan kerja, atau mereka yang baru memegang amanah (jawatan)

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST