TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

SEMARAK DAKWAH MELALUI FB


"Assalamualaikum. Nama saya Nurul Ain Kamil. Asal dari Melaka dan sekarang belajar di UKM. Kawan-kawan boleh add facebook saya Ain Kamil," Ain memperkenalkan dirinya di suatu program anjuran kerajaan Selangor.

"Nanti lepas program ni, upload gambo kita banyak-banyak kat FB taw. Jangan lupa tag gambo cun aku..hehe.." pinta seorang gadis kepada rakannya.

"Pengumuman, diminta semua pelajar add FB Fakulti Perubatan. Segala makluman, program mahupun pertanyaan akan di'upload'kan di FB berkenaan," arah ketua kelas kepada kawan-kawannya.


Begitulah fenomena Facebook (FB) dalam dunia canggih IT. Sesiapa yang tiada akaun FB diibaratkan ketinggalan zaman dan anti-sosial. Mungkin bagi sesetengah orang FB lebih banyak keburukan daripada kebaikan. Terpulang pada inidvidu tersebut bagaimana dia menafsirkan, setiap orang ada pandangan tersendiri.

Bagi dai'e FB terlalu banyak manfaat yang luarbiasa. Segala ruang dan peluang "networking" berdakwah perlu digarap dan dioptimakan penggunaannya. Hatta ada segelintir dai'e sendiri mempertikaikan "friend list" yang terdiri daripada pelbagai golongan lapisan masyarakat baik dari segi gender mahupun penutupan aurat, namun jangan pernah lupa dakwah tidak mengenal rupa dan siapa.



FB : KESERIUSAN BEDAKWAH

“Betulkah dia gunakan FB untuk dakwah? Aku tengok banyak cerita pasal peribadi je. Nak menangis pun tulis kat FB, ape cerita?”

"Banyak betul ustaz ni upload gambar dia kat FB. Gambar tengah makan pun nak upload juga ke?"

Adakah kalau kita ingin berdakwah kepada seseorang, kita pergi kepadanya dan kata, “Aku nak berdakwah kat kau"

Anda rasa bagaimana?

Dakwah memerlukan strategi dan daya kreatif. Tak salah dai'e ingin meluahkan perasaan, mungkin FB tempat berkongsi masalah atau salah satu cara menghilangkan stress. Malah kadangkala lebih baik dan tampak lebih bersahaja kerana turut diselitkan dengan mesej dakwah secara halus!

Itu yang kita mahu!

Contoh :

"Akhirnya selesai juga memotong ayam dan sayur untuk bersahur nanti. Nak masak tomyam kaw-kaw punya. Siapa nak sila angkat tangan. Hehe.. Sahur mesti MERIAH sikit dari berbuka, baru lebih BERSEMANGAT berpuasa."

Tidak sampai 5 minit, percayalah banyak respon yang akan anda terima, mungkin juga lebih kepada santai dan agak "main-main". Itu tidak mengapa sebenarnya, tetapi bagaimana cara si dai'e bermain dengan menjawab segala komen ke arah islamik dak tidak lagha (tidak berfaedah).

Itulah kuncinya!

Dai'e perlu berani mencipta "game" dan kreatif mengendalikan game tersebut supaya mudah masuk dan efektif dengan jiwa remaja atau pun golongan mad'u target. Jika mad'u menyentuh soal peribadi, jangan sekali cepat melatah. Dai'e hanya perlu menjawab secara bersahaja dan "friendly" agar mad'u tersebut tidak lari dan membantutkan ukhwah yang terjalin.




FB : PEMIKIR STRATEGI DAKWAH


Jika ada "approve" daripada orang yang tidak dikenali, usah mensia-siakannya. Ambil peluang dan luaslebarkanlah rangkaian mad'u anda.


Jika ada status lagha. usah mensia-siakannya. Balaslah dengan mesej dakwah yang berseni dan halus.


Jika ada komen menghentam, usah mensia-siakannya. Responlah dengan nada berhemah dengan cerminan jiwa seorang murobbi yang ikhlas dalam perjuangan.


Jika ada mad'u liar, nakal dan suka membuat onar dalam dunia per-FB-an, usah mensia-siakannya. "Add"lah mad'u tersebut dan berukhwahlah dengan ukhwahfillah yang dapat membentuk diri ke arah kebaikan.


Perlu ada langkah demi langkah. Perlu ada sesi (taaruf) berkenal-kenalan, kemudian dirapatkan lagi dengan perkongsian pendapat dan pandangan. Setiap usaha bermula dengan tautan hati yang dinamakan atas keredhaan Allah barulah hubungan tersebut sentiasa segar dan tidak dilaputi dengan nafsu. Kalau dalam dunia realiti, salah satu cara untuk mudah mesra adalah melalui permainan, makan-makan dan sebagainya

Biarlah kita berdakwah sampai orang itu tidak tahu pun yang kita ingin berdakwah kepadanya.

"Silent dakwah" mungkin lebih berkesan? Anda setuju?



DAKWAH FB : KERING IDEA

"Saya tak pandai berdakwah. Saya tak alim, bukan budak sekolah agama. Saya malu nanti orang cakap saja tunjuk alim"

"Saya tak reti bab-bab menulis blog atau menulis post islamik kat FB. Saya malas nak membaca buku-buku agama yang tebal dan tak reti nak explain kalau orang tanya pasal agama"

Dan bermacam-macam lagi alasan yang boleh disenaraikan untuk tidak berdakwah.

Cuma satu, anda mahu?

Di mana sahaja ada kemahuan di situ ada semangat!

Jika anda mahu makan, otak anda akan membayangkan bermacam makanan yang sedap-sedap dan menggiurkan selera anda.


Sama juga, jika anda mahu berdakwah, automatik otak anda akan berimaginasi segala macam cara yang boleh digunakan. 

Termasuklah setakat tekan klik "share", "like", "tag" dan sebagainya.

Rebutlah peluang ini dengan menjadi ahli komuniti dai'e FB!

Contohilah batang tubuh insan yang paling kreatif dalam berdakwah ini, iaitu Nabi Muhammad SAW sendiri. Mafhum firman Allah dalam surah Yusuf yang bermaksud :

"Katakanlah (wahai Muhammad): “Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah (dari segala iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain".

2 comments:

  1. entry yang betul2 membuka mata dan minda...=)

    ReplyDelete
  2. slm, subhanallah, sgt bermakna...jzkk

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST