TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

BERDOA UNTUK MEMPERHAMBAKAN DIRI


Sungguh benar, doa senjata mukmin. Pernah seorang ustaz berkata,

“Doa itu senjata mukmin, benar! Namun perlu diingat selepas doa itu yang paling di lihat ALLAH swt. Sejauh mana kita yakin dengan ketentuanNYA selepas doa, dan sejauh mana kita bersabar di atas sabar, dan sejauh mana kita berusaha memperlihat istiqamah kita dalam menjaga benteng hijab yang mampu menghalang doa sampai kepadaNYA”.



DOA SENJATA MUKMIN

Al-Quran memaparkan banyak ayat, antaranya firman Allah (mafhumnya):

"Berdoalah kepada-Ku, Aku (Allah) akan memperkenankan doa permohonan kamu..." (Surah al-Ghafir, ayat 60)

Firman Allah (mafhumnya):

"Apabila hamba-Ku bertanyamu tentang Aku hai Muhammad, maka jawablah Aku (Allah) amat hampir dengan mereka, Aku memenuhi doa yang memohon kepada-Ku. Maka mereka hendaklah memenuhi perintah-Ku dan mereka beriman kepada-Ku agar mereka sentiasa mendapat petunjuk. (Surah al-Baqarah, ayat 186)

Doa seorang mukmin itu adalah senjata.
Kita tahu itu, tapi kita jarang praktikkan.

Doa seorang mukmin itu adalah senjata.
Mereka yang enggan berdoa kepada Allah, adalah orang yang bongkak.

Lihat sahaja betapa Nabi begitu mementingkan aspek doa di dalam kehidupan beliau lalu meninggalkan kita dengan doa-doa yang beliau amalkan dalam setiap aspek kehidupan.

Tinggal kita praktik sahaja.

Dari doa bermulanya dari bangun tidur sehinggalah kita tidur semula. Mungkin dulu, semasa zaman kanak-kanak kita selalu mengamalkan doa-doa ini, tapi kini setelah sekian lama kita tinggalkan maka doa tersebut semakin dilupai ditelan zaman.

Mungkin kita boleh sama-sama buat checklist..Mana doa yang kita buat dan mana doa yang kita jarang buat atau senang kata kita tinggalkan..

1. Doa bangun dari tidur dan doa nak tidur
2. Doa sebelum makan dan selepas makan
3. Doa sebelum masuk ke tandas dan keluar tandas
4. Doa sebelum keluar rumah dan masuk rumah
5. Doa melihat cermin.
6. Doa memakai pakaian dan doa ketika menanggalkannya
7. Doa sebelum belajar dan selepas belajar
8. Doa sebelum mula baca Al-Quran dan selepas baca
9. Doa menaiki kenderaan
10.Doa ketika sedang menghadapi ujian
11.Al-Ma’thurat
12.Dan banyak lagi doa.

Ini juga bukti kita cintakan Nabi melalui doa yang diamalkannya.

Tidak kirala nak baca doa dengan bahasa apa pun, semuanya boleh. Allah itu Maha Memahami semua bahasa.

Yelah, siapa lagi yang cipta semua bahasa atas muka bumi ini, kalau bukan Allah?

Kalau baca doa dengan Bahasa Arab, pastikan kita tahu apa yang kita baca, supaya kita dapat minta bersungguh-sungguh dan moga Allah perkenankan permintaan kita.

Ada masalah, ceritakan pada Allah. Minta Allah kuatkan kita, bantu kita selesaikan masalah ini.

Ada 2 pilihan atau banyak pilihan depan mata, beristikharah dan berbincanglah dengan orang yang telah berilmu dan banyak pengalaman, nescaya kita akan jumpa pilihan yang terbaik.

Tak tahu, mana nak cari doa-doa di atas? Search je kat internet, nescaya ada. Buku-buku berkaitan doa amalan seharian pun banyak terjual di kedai-kedai. Cuma tinggal kita nak cari, hafal dan amal.

Moga dengan ini hidup kita lebih berkat dan lebih bermakna. InsyaAllah. Selamat berdoa.




p/s : rebutlah ruang dan peluang yang melimpah di bulan Ramadhan ini dengan memperbanyakkan ibadah seperti berdoa. Sesungguhnya, doa orang yang berpuasa adalah MUSTAJAB! Doalah sebanyak-banyaknya dan pastikan berdoa dalam keadaan beretika sebagai seorang hamba Allah yang kerdil.

Allah sudah tahu apa yang akan kita doakan kerana sifatNya yang Maha Mengetahui tetapi Allah mahu dan suka mendengar rintihan serta doa yang ikhlas daripada hamba-hambaNya.

Berdoalah.


No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST