TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

NASIB REMAJA DI TANGAN KITA

Masyarakat kita telah rosak semuanya. Termasuk umat Islam.
Kitalah yang bertanggungjawab untuk membaikinya. Sama-samalah berusaha membaikinya.
Tidak ada orang lain lagi yang hendak bertanggungjawab

Kalaulah bumi boleh berbicara, sudah lama ia akan menceritakan aksi-aksi lagak ngeri. menjijikkan dan memalukan para remaja kita.


Kalaulah bumi boleh menangis, sudah lama ia akan mengatakan bahawa ia sedang menangis menyaksikan bagaimana kehidupan manusia yang menumpang di atas bumi Tuhan ini sudah huru hara dan menyimpang jauh daripada landasan islam.

Dimana-mana susah mencari selamat. Yang lebih menyedihkan lagi adalah di mana kerosakan dunia dan gejala sosial yang berlaku majoritinya melibatkan remaja remaja, muda mudi muslim yang pada pundaknyalah patutnya ada masa depan yang kena dipikul. Mereka adalah bakal pengganti kepada generasi yang ada.

Kalau mereka tidak bersiap dari sekarang, maka kerosakan akan berlanjutan beratus tahun ke hadapan. Maka hancurlah masa depan dunia.

Sungguh menyedihkan bila mana kita bayangkan "Dimana anak aku? Dengan siapa dia bersama sekarang? Apa dia buat?".

Ramai orang tua yang menyedari bahawa walaupun anak-anak mereka hidup dalam satu rumah dengan mereka, ternyata anak-anak mereka sudah sangat jauh hubungan hatinya dengan ibu dan ayah, masing-masing dengan kehidupannya sendiri.

Data terkini yang mengejutkan dari sumber kementerian kesihatan menyatakan bahawa 80% dari remaja di negara ini sudah rosak. Ertinya tinggal 20% saja yang tidak rosak. Bila dikatakan tidak rosak, belum tentu mereka juga tidak bermasalah. Sebab bila mereka baik yang tidak ditunjang iman, maka tidak ada jaminan mereka akan selamat bila mereka pun terdedah dengan berbagai kejahatan.

Ramai para cerdik pandai, pemikir-pemikir dunia, para pemimpin, yang telah mencari jalan keluar dari masalah besar ini, namun sayang kebanyakannya menggunakan akal semata, dan lupa untuk merujuk permasalahan ini pada Tuhan. Sehingga nampaknya permasalahan bukan berkurang bahkan terasa semakin parah menghimpit rasa dan harapan manusia.




DI MANA SILAPNYA?

Punca segala masalah di dunia ini sebenarnya adalah kerana manusia sudah lupakan Tuhan. Bila manusia lupa Tuhan, Allah datangkan berbagai peringatan. Kini, kerosakan di dunia bahkan sudah mengalami jalan buntu. Tidak ramai orang yang mencari jalan penyelesaian dengan merujuk pada Tuhan.

Musuh itu, ibarat tidak dapat taring, tanduk dipulas. Azam Yahudi kepada umat Islam ialah kalau tidak dapat bapa, dia pastikan dapat anaknya. Tentu kita yang ada Allah dan Rasul, ada kekuatan yang lebih besar daripada Yahudi itu. Setiap hari lima kali sehari semalam, kita wajib mengaku kepada Allah bahawa sembahyang, ibadah dan hidup mati kita adalah untuk Nya.

Perlu disedari bahwa sebenarnya kita sedang berhadapan dengan kenyataan bahawa remaja-remaja hari ini telah ditawan oleh musuh dalam serangan ideologi, peperangan minda, politik, kebudayaan yang sedang begitu gawat. Mereka menggunakan seluruh senjata canggih untuk menepati kehendak mereka seperti menggunakan media masa, menaja pergaulan bebas, program hiburan dan kegiatan sosial yang sangat menarik sehinggakan kita bagai putih mata kerana kebenaran sering tewas dalam pertarungan ini.

Sebagai manusia yang bertanggung jawab, semoga kita bukan memilih hanya sebagai pemerhati saja. Sebaliknya kita perlu ingat bahwa Tuhan akan bertanya pada kita dengan apa yang telah kita buat, yang juga yakin bahawa kebangkitan Islam pasti berlaku bermula dari sebelah Timur, maka kita mesti memulakan satu usaha yang amat serius untuk pastikan kita akhirnya akan memenangi peperangan ini, sehingga manusia mahu mengembalikan cinta kepada yang sepatut dicinta, iaitu Tuhan yang Agung.

Rasulullah berjaya menarik orang-orang Musyrikin Mekah untuk mencintai Allah dan meninggalkan cinta lama mereka. Menukar hati daripada kecintaan asal kepada kepada cinta yang baru (cinta Tuhan) itu hanyalah kerja para Nabi. Keadaan dunia yang sudah buntu tidak akan dapat diselesaikan kecuali dengan didatangkan wakil Tuhan yang akan membawa ilmu dan kaedah yang agung yang sangat berbeza daripada kaedah hasil perahan akal manusia yang paling cerdik sekalipun.



RESOLUSI SUDAH ADA, HANYA PERLU PRAKTIS

Semoga panduan yang termaktub dalam Al quran dapat mendorong kita untuk lebih bersungguh-sungguh lagi mencari pemimpin yang Tuhan kirim untuk menyelesaikan masalah pendidikan dan seluruh aspek kehidupan di dunia ini, sehingga Tuhan segera berikan satu kehidupan yang aman damai berkasih sayang serta selamat hingga di akhirat nanti. Amin.

Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Sesungguhnya mereka adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan kami tambahkan kepada mereka petunjuk. Dan kami teguhkan hati mereka di waktu mereka berdiri (di hadapan raja yang zalim) lalu mereka berkata; 'Tuhan kami adalah Tuhan langit dan bumi: Kami sesekali tidak akan menyeru Tuhan yang lain daripada-Nya, sesungguhnya kalau kami (mengucapkannya) maka sebenarnya kami telah mengucapkan perkataan yang amat jauh daripada kebenaran."

Moga anak remaja pada masa kini akan menjadi golongan pemuda dan pemudi yang berani mempertahankan akidah dan menyubur tegak di atas tapak akidah yang kuat (tauhid) dengan akhlak yang terpuji. Tanamkan keyakinan kita kepada Allah sebagai faktor ghaibiyyat adalah mutlak. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST