TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

NILAI SEGELAS AIR KOSONG


Tahukah anda sedekah apa yang paling mudah?
Tidak hanya dengan wang, makanan, senyuman malah dengan air kosong pun boleh disedekahkan?

Dan tahukah anda dengan sedekah air kosong sahaja boleh melayakkan diri kita ke syurga?
Pernah mendengarnya kisahnya?



KISAH SAHABAT NABI SAW

Dalam kitab Al-Mawaidh Al-‘Ufuriyah diceritakan, suatu hari Ali bin abu Thalib hanya mempunyai wang sebanyak 6 dirham. Dengan wang itu beliau ingin membelikan makanan buat kedua anaknya, Hasan dan Husain. Namun tiba-tiba ada seorang peminta sedekah yang mengadu kepadanya bahawa dia sangat miskin. Lalu serta merta Ali bin Abu Thalib memberikan semua wangnya.

Ketika pulang dengan tangan kosong, istrinya Fatimah Az-Zahra pun menanyakannya. Ali kemudian menjawab bahawa wangnya telah dipinjam oleh Allah SWT.

Tak lama kemudian Ali menemui Nabi SAW. Di tengah jalan beliau bertemu dengan seseorang yang sedang menunggang unta. Orang itu lalu menawarkan untanya kepada Ali.

“Aku tak punya wang,” jawab Ali.
“Bayarlah di kemudian hari bila engkau sudah punya wang, dengan harga 100 dirham,” kata lelaki yang tak dikenalnya itu.

Ketika Ali sedang menunggang untanya, ia bertemu dengan sekumpulan lelaki, dan menawar untanya dengan harga 300 dirham. Tanpa fikir panjang, Ali pun menjual untanya itu. Wang 100 dirham lalu diberikannya kepada lelaki pertama, manakala bakinya menjadi miliknya.

Ketika kemudian Ali menghadap Nabi SAW, baginda pun menjelaskan bahawa lelaki pertama tadi adalah malaikat Jibril, sedangkan lelaki kedua adalah malaikat Mikail. Agaknya itulah yang dimaksud dengan sedekah yang dilipat gandakan oleh Allah SWT, kerana menurut nabi sedekah itu mengundang datangnya rezeki

Sedekah kepada kaum dhuafa (khususnya fakir miskin) adalah ubat penyelamat. Nabi mengatakan, "ubatilah penyakitmu dengan sedekah!” 



BERSEDEKAHLAH WALAU DENGAN AIR

Sedekah, menurut Nabi SAW, juga melembutkan hati yang keras. “Barangsiapa mengalami kekerasan hati,” sabda baginda, ”Hendaklah memperbanyakkan sedekah”. “sedekah itu dapat mengelak bala musibah serta dapat memanjangkan usia,” tambah beliau.

Untuk bersedekah seseorang tidak perlu menunggu kaya, bahkan menurut Nabi SAW, "sedekah yang paling utama adalah dengan memberi air minum putih kepada orang lain", jika kita hanya memiliki air putih untuk diberikan.

Diriwayatkan, ada seorang wanita pelacur yang diampuni dosa-dosanya kerana menyelamatkan seekor anjing yang kehausan di padang pasir hanya dengan memberi minum.

Kita tentu sahaja dapat memulai dengan sesuatu yang kita miliki walau sekecil apapun. Sentiasalah beringat pesan Nabi kita :

"Apabila mati anak Adam maka terputuslah amalannya kecuali tiga, sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh yang mendoakannya untuknya.”

Dari hadis berkenaan membuka peluang untuk kita mendapatkan bekalan sebelum mata tutup buat selamanya.

Jika kita sedekahkan Al-Quran atau sejadah untuk kegunaan jemaah di masjid, selagi mana ia digunakan maka pahala tetap sampai kepada kita. Begitu juga apabila memberi makan, minum dan pakaian kepada anak yatim maka sudah tentu ganjarannya cukup besar terutamanya di bulan Ramadhan al-Mubarak.


No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST