TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

YA, MUNGKIN INI YANG TERBAIK!


Abu Darda’ mengatakan, “Barang siapa yang tidak mengetahui nikmat Allah selain makanan dan minumnya, maka bererti ilmunya adalah sedikit dan azab telah menimpanya”.

Ku renung firman Allah SWT sedalam-dalamnya, surah Al Luqman ayat 20 “Dan (Dia) 
menyempurnakan untukmu nikmatNya lahir dan batin”. 


Mencari erti sebenar. Antara nikmat lahir dan batin.

Sesungguhnya, pada setiap ketika dan setiap keadaan itu pasti ada tuntutan Allah SWT terhadap kita. Pada ketika dan keadaan berkenaan yang paling baik kita pohonkan daripada Allah SWT adalah agar diri dapat menyempurnakan kewajipan tersebut.

Setiap waktu, ruang, benda-benda serta kejadian yang mengisi waktu dan ruang itu merupakan ujian Allah SWT. Apa yang dimaksudkan dengan ujian adalah cabaran terhadap iman (tauhid). Waktu dan ruang serta isinya berperanan mengalihkan pandangan kita daripada tauhid kepada yang mengisi waktu dan ruang tersebut.

Waktu dan ruang adalah dua keping besi tajam yang membentuk gunting, kerjanya memotong tali yang menghubungkan hamba dengan Allah SWT. Apabila tali itu putus, terlepaslah perhatian daripada menyaksikan Rububiyah, maka terjadilah syirik. Apa sahaja yang berada di dalam waktu dan ruang yang menutup pandangan mata hati daripada menyaksikan ketuhanan Allah SWT, adalah menjadi bahan yang disyirikkan.

Pasti.

Di antara dua ujian itu terselit satu persamaan iaitu bersyukur. Jika kita diuji dengan segala macam kesenangan nikmat duniawi kita perlu bersyukur. Begitu juga jika kita diuji dengan segala ketidakcukupan duniawi, kita juga perlu bersyukur.

"Ya Allah, jika segala kesusahan dan keperitan ini mendekatkan aku dengan-Mu, janganlah engkau mengurniakan aku kesenangan dan kemudahan kerana aku takut aku akan jauh dariMu lantaran kelalaian dan kealpaanku."

Ujian itu.
Mungkin paling terbaik bagi diri kita supaya tidak berlari jauh daripada Allah.
Ketahuilah dan rasailah nikmat Allah walau hati disumpit sembilu.

1 comment:

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST